Gå til innhold

Å være «fattige» i et ressurssterkt miljø

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et veldig ressurssterkt område, veldig mange som har hus her til 10-15 millioner, vi bor i ett hus som koster ca 7 millioner. Vi er langt fra fattige rent økonomisk sett, da vi har en samlet inntekt på 1,2 millioner. Men her i område er vi det. Vi tjener langt mindre enn «folk flest». Det er stor forskjell på vårt hus og resten av husene her. Det er også forskjell på folk. Opplever at det er en usynlig barriere mellom meg og en del av de andre mødrene i barnehagen. At folk ikke hilser og det er rett og slett ugreit. Jeg vet at vi ikke er fattige, men det føles slik. Da vi ikke har hus på 250kvm som ble bygd for tre år siden. Men vi har penger på bok, råd til ferier årlig og alle de «normale» tingene. Jeg og barnas far har helt vanlige jobber med gjennomsnittlig lønn. Men jeg bruker ikke veldig mye penger på klær og utseende, går i mine Nike joggesko hver dag, halve året. Jeg kjøper tøyet mitt på kjedebutikker og sportsoutlet. Jeg jobber i kommunen 🙈 Jeg bruker lite penger på frisør og negler, det første er 1-2 ganger i året, negler tar jeg meg ikke råd til. 

Jeg føler meg rett og slett ikke hjemme her. Det eneste er at huset vårt sogner til den «beste» skolen i kommunen. Og det har litt å si  for oss som er småbarnsforeldre. Vi bodde på ett av de mest ressurssvake områdene i kommunen før, der var det en del kommunale boliger, litt trøblete ungdommer som vandaliserte lekeplasser i helgene og nærskolen hadde en del utfordringer og få ressurser. Vi valgte derfor å flytte hit, da eldste var 3 år. Vi brukte mye penger på å kjøpe dette huset i en periode der boligmarkedet var helt på topp, og nå angrer jeg litt. 

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, bare lufter tankene mine…

Anonymkode: be8ae...015

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Opplever at det er en usynlig barriere mellom meg og en del av de andre mødrene i barnehagen.

Vet virkelig alle foreldre i barnehagen nøyaktig hvilket hus de andre barna bor i?

Jeg mener ikke å kverulere, jeg er bare nysgjerrig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Vi bor i et veldig ressurssterkt område, veldig mange som har hus her til 10-15 millioner, vi bor i ett hus som koster ca 7 millioner. Vi er langt fra fattige rent økonomisk sett, da vi har en samlet inntekt på 1,2 millioner. Men her i område er vi det. Vi tjener langt mindre enn «folk flest». Det er stor forskjell på vårt hus og resten av husene her. Det er også forskjell på folk. Opplever at det er en usynlig barriere mellom meg og en del av de andre mødrene i barnehagen. At folk ikke hilser og det er rett og slett ugreit. Jeg vet at vi ikke er fattige, men det føles slik. Da vi ikke har hus på 250kvm som ble bygd for tre år siden. Men vi har penger på bok, råd til ferier årlig og alle de «normale» tingene. Jeg og barnas far har helt vanlige jobber med gjennomsnittlig lønn. Men jeg bruker ikke veldig mye penger på klær og utseende, går i mine Nike joggesko hver dag, halve året. Jeg kjøper tøyet mitt på kjedebutikker og sportsoutlet. Jeg jobber i kommunen 🙈 Jeg bruker lite penger på frisør og negler, det første er 1-2 ganger i året, negler tar jeg meg ikke råd til. 

Jeg føler meg rett og slett ikke hjemme her. Det eneste er at huset vårt sogner til den «beste» skolen i kommunen. Og det har litt å si  for oss som er småbarnsforeldre. Vi bodde på ett av de mest ressurssvake områdene i kommunen før, der var det en del kommunale boliger, litt trøblete ungdommer som vandaliserte lekeplasser i helgene og nærskolen hadde en del utfordringer og få ressurser. Vi valgte derfor å flytte hit, da eldste var 3 år. Vi brukte mye penger på å kjøpe dette huset i en periode der boligmarkedet var helt på topp, og nå angrer jeg litt. 

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med innlegget, bare lufter tankene mine…

Når jeg leser det du skriver får jeg en følelse av at dette sitter i hodet ditt. At det er du som ser ting, legger merke til ting som andre kanskje ikke gjør.

Anonymkode: c49a3...c3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når jeg leser det du skriver får jeg en følelse av at dette sitter i hodet ditt. At det er du som ser ting, legger merke til ting som andre kanskje ikke gjør.

Anonymkode: c49a3...c3e

Samme tenkte jeg. Alternativt at dette er et miljø svært langt fra der jeg har bodd. Jeg har også hatt barn i et typisk "ressurssterkt" miljø, dog likevel med ulike grupperinger av mennesker.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At folk ikke hilser og det er rett og slett ugreit.

Slik er det mange steder. Man må ikke være venner med alle.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (23 minutter siden):

Slik er det mange steder. Man må ikke være venner med alle.

Jeg synes det er normal høflighet å hilse på folk. Jeg er nødvendigvis ikke venn med alle jeg hilser på. Men hilse må man. 

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (1 time siden):

Vet virkelig alle foreldre i barnehagen nøyaktig hvilket hus de andre barna bor i?

Jeg mener ikke å kverulere, jeg er bare nysgjerrig. 

Ja, stort sett. Adressen står jo i appen vi bruker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, stort sett. Adressen står jo i appen vi bruker. 

I min verden er det likevel et langt stykke fra å ha sett en adresse på en liste eller i en app, til å faktisk vite at akkurat dette huset koster X millioner mindre enn nabohusene - og med det som eneste begrunnelse, la være å hilse i barnehagen. Det siste, hvis det faktisk stemmer, oppfatter jeg som helt absurd snobberi. Om så ungen bodde i blokkleilighet (som jeg selv gjorde i min barndom), fører det jo ingen smitte eller fare med seg. Det finnes faktisk foreldre (f.eks. mine egne, og vi selv) som prioriterer andre ting enn å vise fram inntekt og formue tydeligst mulig. 

Uansett synes jeg du skal forsøke å blåse i det. Når barnehageårene er over, blir verden heldigvis litt større, og både barn og foreldre blir nødt til å forholde seg til mer seriøse problemstillinger enn andres inntekt og bolig. 

Skrevet

Skjønner ikke at folk gidder å bry seg om sånt status greier. Jeg brydde meg litt om det når jeg var yngre men etter jeg ble litt eldre så kunne jeg egentlig ikke brydd meg mindre hvilket område jeg bor i, hvor dyre leiligheter folk har, hvor mye penger andre har eller noe sånt. Det er ikke verdt å bry seg om det.

Ja jeg skjønner at man tenker forskjellig men det er bare tåpelig hvis de andre foreldrene ikke hilser fordi dere har litt mindre penger, mindre verdt hus eller slikt. Dette er i-lands problemer spør det meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...