Gå til innhold

kjenner energier igjen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Just now, psykedeliker said:

Det vet du ikke før du har prøvd og sett resultatet. Har du aldri hørt om "følge reglene" - aksjoner?

Nei, men la være å svare. Du har sporet av denne tråden nok som det er. 

Anonymkode: 28e20...d7d

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har sporet av denne tråden nok som det er. 

Jeg har bare respondert på de avsporingene andre har startet.

Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Å kjenne på "energier" slik begrepet brukes i esoteriske tradisjoner er ikke nødvendigvis psykotisk, for det går an å ha flere tanker i hodet på samme tid. Men her er det åpenbart at ingen av partene i pasient-behandler relasjonen egentlig vet hva de snakker om. Dét problemet må løses aller først.

Du må gi deg nå. Er du i stand til å ha et minimum av sosiale antenner? Eller er du programforpliktet til å kverulere på alle svar du får?

psykedeliker
Skrevet
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Du må gi deg nå. Er du i stand til å ha et minimum av sosiale antenner? Eller er du programforpliktet til å kverulere på alle svar du får?

Er du i stand til å peke ut hva som er feil i det jeg skriver, og møte mine innspill med rasjonelle argumenter? Stemmer det f.eks. ikke at energibegrepet i esoteriske tradisjoner ikke refererer til det naturvitenskapelige begrepet energi, men er en (ufullstendig) forklaringsmodell for individuelle reaksjoner på eksterne stimuli som kan være vanskelig (men ikke umulig) å identifisere og kvantisere naturvitenskapelig?

Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Er du i stand til å peke ut hva som er feil i det jeg skriver, og møte mine innspill med rasjonelle argumenter? Stemmer det f.eks. ikke at energibegrepet i esoteriske tradisjoner ikke refererer til det naturvitenskapelige begrepet energi, men er en (ufullstendig) forklaringsmodell for individuelle reaksjoner på eksterne stimuli som kan være vanskelig (men ikke umulig) å identifisere og kvantisere naturvitenskapelig?

Du har ingen sosiale antenner, har du?

psykedeliker
Skrevet
Vhanja skrev (3 minutter siden):

Du har ingen sosiale antenner, har du?

Svar på mitt spørsmål først, så skal jeg svare på ditt.

Sliten Snegle
Skrevet
3 minutes ago, psykedeliker said:

Du bekrefter det jeg skrev i går. Takk for det.

psykedeliker
Skrevet
Sliten Snegle skrev (2 minutter siden):

Du bekrefter det jeg skrev i går. Takk for det.

Hvis det løser noen problemer for deg, værsågod!

AnonymBruker
Skrevet

🍿

Anonymkode: dfd47...ad5

Skrevet
psykedeliker skrev (16 minutter siden):

Takk, da har jeg fått svaret mitt.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (50 minutter siden):

Hvorfor er du så sikker på at det her er snakk om esoteriske energier? 

Anonymkode: d89be...c99

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er du så sikker på at det her er snakk om esoteriske energier?

Jeg er ikke sikker på det, men reagerer på at helsepersonell umiddelbart tolker det som psykosesymptomer uten å vurdere og undersøke andre muligheter og årsakssammenhenger.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, psykedeliker said:

Jeg er ikke sikker på det, men reagerer på at helsepersonell umiddelbart tolker det som psykosesymptomer uten å vurdere og undersøke andre muligheter og årsakssammenhenger.

Helsevesenet forholder seg ikke til synsing og ikke-vitenskapelige påstander. Når det fremstår som symptomer på psykose, er det nettopp fordi andre muligheter og årsakssammenhenger ikke underbygges av faglig dokumentasjon. Det er ikke helsepersonellets jobb å gi alvorlige tilstander en alternativ forklaring basert på spekulasjoner.

Anonymkode: 4b48f...994

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helsevesenet forholder seg ikke til synsing og ikke-vitenskapelige påstander.

Riktig, men de er samtidig forpliktet til å prøve å forstå hva pasienten egentlig prøver å formidle selv om det formuleres i et ikke-vitenskapelig språk. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når det fremstår som symptomer på psykose, er det nettopp fordi andre muligheter og årsakssammenhenger ikke underbygges av faglig dokumentasjon.

Slik jeg forstår det har det ikke vært gjort noen slike undersøkelser i dette tilfellet.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke helsepersonellets jobb å gi alvorlige tilstander en alternativ forklaring basert på spekulasjoner.

Nei, men det er jobben deres å undersøke og eliminere alle andre muligheter før man konkluderer med en spesifikk årsak.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutes ago, psykedeliker said:

Riktig, men de er samtidig forpliktet til å prøve å forstå hva pasienten egentlig prøver å formidle selv om det formuleres i et ikke-vitenskapelig språk. 

Slik jeg forstår det har det ikke vært gjort noen slike undersøkelser i dette tilfellet.

Nei, men det er jobben deres å undersøke og eliminere alle andre muligheter før man konkluderer med en spesifikk årsak.

Nei, det er ikke helsevesenets oppgave å bruke tid på å gi pseudovitenskapelige forklaringer legitimitet. De er forpliktet til å vurdere symptomer opp mot medisinsk kunnskap – ikke å tolke seg fram til skjulte meninger i pasientens ord. Det er nettopp fordi de skal utelukke reelle, dokumenterbare årsaker at de ender med en faglig diagnose, ikke fordi de hopper over "undersøkelser". Å kreve at leger skal behandle usammenhengende påstander som gyldige spor, er å snu hele medisinfaget på hodet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Helsevesenet forholder seg ikke til synsing

Akkurat her er jeg uenig. Jeg har erfart at helsevesenet ofte må forholde seg til synsing.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke helsevesenets oppgave å bruke tid på å gi pseudovitenskapelige forklaringer legitimitet.

Det har jeg heller ikke hevdet, les hva jeg faktisk skriver.

Skrevet
9 minutes ago, psykedeliker said:

Det har jeg heller ikke hevdet, les hva jeg faktisk skriver.

Esoterisme er ren og skjær pseudovitenskap. Det kamuflerer seg i et språk av "hemmelig kunnskap", "åndelige lover" og "kosmiske sannheter", men det finnes verken bevis, metode eller kritisk prøving som kan underbygge påstandene. Alt bygger på sirkelargumentasjon, subjektive opplevelser og påfunn som ikke tåler møte med grunnleggende vitenskapelige kriterier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...