Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Var hos legen min på torsdag. Er akkurat ferdig med uke 33, i mitt 3.sv.skap.

Babyen har festet seg med hodet ned, og livmormunnen min er helt avflatet.

Har hatt mye kynnere (også tidlig i sv.skapet), og har nå kynnere ca 10-20 ganger om dagen.

Legen min mente det var stor sjanse for at babyen kom innen et par uker. Hvor stor er sjansen for det? Og dessuten, hvor stor mulighet er det da for at han må ligge i kuvøse, får sugeproblemer osv?

I tillegg har jeg kun gått opp 2, 5 kg i dette sv.skapet, selvom jeg i utg.punktet ikke er særlig stor (1.68/58 kg før sv.skap). Fundusmålet mitt var på 33 nå sist, og det er jo langt over normalen. Kjenner masse liv, så jeg er ikke egentlig så bekymret (legen mente også at det ikke var noe å bekymre seg over). Men synes jo det er altfor lite, også med tanke på at jeg har mye vann i beina.

Er det noe jeg kan gjøre selv for å unngå for tidlig fødsel (unntatt det åpenbare, ikke løfte tungt, stresse osv.)? Og har du hørt om noen som har helt avflatet mormunn osv. men som allikevel har gått ut termin?

Får sove dårlig grunnet det her, og er redd for at det kan stresse igang en fødsel også...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49560-for-tidlig-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är helt uppenbart att du har haft så mycket kynnere, att din livmoderhals har påverkats och mognat. Du har stora möjligheter att föda innan termin, men det går ändå inte att vara 100% säker på det. Det finns de med likande status, som ändå har födt barn runt termin. Jag tror att det ända du kan gjöra för att undvika en för tidig förlossning (innan vecka 37), är att undvika fysiska och psykiska ansträngningar. Vila mycket och gjör det som känns bra för dig. Försök att få mycket avlastning med barnen. Skulle du föda snart, så kommer barnet att få extra tillsyn på en barnavdelning. En kuvös behöver inte vara något negativt, utan ger istället en möjlighet för bättre övervakning och värme. Föder du efter vecka 36 , så kommmer antagligen barnet att ligga med dig på barselavdelningen. Angående din viktuppgång, så är den mindre än gjenomsnittet . En graviditet väger ca 10-12 kilo, vid fullgången tid. (barn, moderkaka, fostervatten och ökad blodvolym). Är alla dina kontroller ändå bra, så är jag enig med din doktor att det ändå är inget som du behöver att oroa dig för. Om du nu tar det helt med ro, samtidigt som du försöker att äta en ändå mera kaloririk mat, så kommer du antagligen att öka mera i vikt. Jag tycker inte att du skall oroa dig över denna situationen nu. Jag råder dig att ringa förlossningen om du får ytterligare mera kynnere. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49560-for-tidlig-f%C3%B8dsel/#findComment-193157
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...