Gå til innhold

Hjelp høy puls.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Pulsen min var 194 nå, hva gjør jeg? først kjente jeg veldig press i brystet så ble jeg svimmel og nå er pulsen så høy, legesenteret åpner ni. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Pulsen min var 194 nå, hva gjør jeg? først kjente jeg veldig press i brystet så ble jeg svimmel og nå er pulsen så høy, legesenteret åpner ni. 

Ring 113. 

stjernestøv
Skrevet
Sokk skrev (1 minutt siden):

Ring 113. 

Og nå var pulsen 199. 

Skrevet
stjernestøv skrev (39 minutter siden):

Panikkanfall? Men ring 113 eller til legevakten om dere har det hos deg.

Skrevet
stjernestøv skrev (45 minutter siden):

Og nå var pulsen 199. 

Hvordan går det med deg nå? Har du ringt legevakt eller 113?

Skrevet
stjernestøv skrev (2 timer siden):

Hei:-)

Hvordan går det med deg nå? I en slik situasjon er det ok å ringe 113 og høre hva du bør gjøre. De er flinke til å vurdere hva som haster og hva som kan vente. 

Skrevet

Hei.

Jeg mener også at det er greit å ringe 113 i sånne tilfeller. Jeg husker ikke hvor gammel du er, men jeg syntes intuitivt dersom du er voksen, at en puls på 199 er noe høy til å være et panikkanfall. Det er derfor greit å få vurdert av lege om pulsen din er en "normal" rytme, bare høy, som ved et panikkanfall, eller om den kan tilskrives en eller annen form for hjerterytmeforstyrrelse.

Ved et panikkanfall kjenner man seg ofte (men ikke alltid) redd. Så kan man si at en puls på 200 vil kunne gjøre de fleste redde, og det er ikke så godt å si hva som kom først (den høye pulsen som gjorde deg redd eller at du ble redd som ga deg høy puls) - og det er greit å få undersøkt.

Vi hører gjerne fra deg når du har vært hos legen :)

stjernestøv
Skrevet

Jeg ligger på sykehuset og der er noe med hjerterytmen. Får medisin intravenøst for å få puls ned. Hvis ikke det hjelper skal jeg i narkose i morgen og restrte hjertet. Er redd. Drømte jo om den 17. 

Skrevet
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Jeg ligger på sykehuset og der er noe med hjerterytmen. Får medisin intravenøst for å få puls ned. Hvis ikke det hjelper skal jeg i narkose i morgen og restrte hjertet. Er redd. Drømte jo om den 17. 

Oida, god bedring!

Skrevet
stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Da har du nok atrieflimmer. Det er ikke farlig, men greit å få det behandlet. Elektrokonvertering er ikke farlig. Du får lett narkose og et strømstøt som avbryter hjerterytmeforstyrrelsen. 

stjernestøv
Skrevet
Ekstra skrev (2 minutter siden):

Oida, god bedring!

Jo takk. Liker ikke dette  

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Da har du nok atrieflimmer. Det er ikke farlig, men greit å få det behandlet. Elektrokonvertering er ikke farlig. Du får lett narkose og et strømstøt som avbryter hjerterytmeforstyrrelsen. 

Ok. Sånn at rytmen blir normal ja. 

Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ok. Sånn at rytmen blir normal ja. 

Ja og så får du kanskje noe medisin for å holde rytmen normal etterpå 😊

Skrevet

Skjønner du er redd, men de passer godt på deg. De tenker jo det går bra å vente til i morgen så helt akutt er det jo ikke. :)

Skrevet
Glitter skrev (1 minutt siden):

Skjønner du er redd, men de passer godt på deg. De tenker jo det går bra å vente til i morgen så helt akutt er det jo ikke. :)

Det er litt uklart for meg om de bare bremser pulsen / overledningen mellom forkamre og hjertekamre (med betablokker eller verapamil) eller om de prøver å medikamentelt konvertere rytmen (f.eks. med flekainid). Men uansett er det jo bra at de håndterer dette og at Stjernestøv slipper å gå med en puls på 200.

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (18 minutter siden):

Ja og så får du kanskje noe medisin for å holde rytmen normal etterpå 😊

I

Ok håper det går bra

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (4 minutter siden):

Nei fikk en  medisin npr jeg kom. Da ble man litt uvel. Det gikk over. Er redd den 17 

Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

I

Ok håper det går bra

Dette er en tilstand som mange eldre lever med permanent i år og tiår uten plager. Så lenge pulsen bremses, og man eventuelt bruker litt blodfortynnende medisin, så er det helt ufarlig.

Men for deg som er yngre, så prøver man gjerne å fjerne selve rytmeforstyrrelsen og holde den vekk. Det er ikke alltid så realistisk hos eldre.

Skrevet
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Nei fikk en  medisin npr jeg kom. Da ble man litt uvel. Det gikk over. Er redd den 17 

Går nok bra. ❤️

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...