Gå til innhold

Asperger ble tatt vekk da jeg fikk shizoaffektiv lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du har aldri virket autistisk på dette forum. Det har jo mange med diagnosen påpekt opp i gjennom.

Anonymkode: 8a778...76e

Vises bedre i virkeligheten det jeg har av symptomer på den diagnosen. Men de symptomene kan visst forklares av shizoaffektiv da sånn som jeg forstår det nå.

UtakknemligDiva skrev (7 timer siden):

Det må ha vært en lettelse for deg å få vekk den diagnosen. Jeg føler meg helt verdiløs fordi jeg har den.

Å få den var som en bekreftelse på at «ja det er noe galt med deg» 

Jeg har trekk av tvangstanker (sjekket på dps), også kaldt ocd? Perfektsjonist, en del av den perfektsjonismen er at jeg egentlig ikke burde eksistert, så hver dag levende plager meg litt. I tillegg til at jeg tydeligvis ser oppegående ut, så folk har høyere forventninger.

Tja. Jo det var jo greit å få den vekk, men så fikk jeg en annen alvorlig diagnose I stedet som krever masse medisiner for å være i vater. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 hours ago, Glitter said:

Takk for info. Men tror ikke behandler oppfatter meg som autistisk. 

Du har aldri virket som en autist for du hadde ikke de klassiske symptomene i en betydelig alvorlighetsgrad. Men for meg virker det som du heller ikke har schizoaffektiv da, at du heller bare har dårlige perioder og personlighetsforstyrrelse. Det overrasker meg hvor dårlig psykiatrien er på dette med utredning da at de bytter diagnoser så mye og nå snakker jeg generelt. Jeg opplever at man nesten får en ny diagnose for hver nye psykolog man snakker med. 

Anonymkode: d9b18...776

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men for meg virker det som du heller ikke har schizoaffektiv da, at du heller bare har dårlige perioder og personlighetsforstyrrelse. Det overrasker meg hvor dårlig psykiatrien er på dette med utredning

Men du er god på det, forstår jeg, siden du kan si dette om Glitter? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har aldri virket som en autist for du hadde ikke de klassiske symptomene i en betydelig alvorlighetsgrad. Men for meg virker det som du heller ikke har schizoaffektiv da, at du heller bare har dårlige perioder og personlighetsforstyrrelse. Det overrasker meg hvor dårlig psykiatrien er på dette med utredning da at de bytter diagnoser så mye og nå snakker jeg generelt. Jeg opplever at man nesten får en ny diagnose for hver nye psykolog man snakker med. 

Anonymkode: d9b18...776

Du vet ikke nok om meg ei heller er faglig kyndig til å si hva du sier. Jeg har vært på lange utredningsopphold og deres vurdering er at jeg ikke har personlighetsforstyrrelse, men at jeg har shizoaffektiv. Så da forholder jeg meg til det. Har ikke hatt en personlighetsforstyrrende adferd på lenge. Jeg var innlagt i syv måneder og hadde flere behandlere på den tiden. Ingen PF. 

Jeg diskuterer ikke dette mer med deg. 

Skrevet

Vi var to anonyme. Jeg tror schizoaffektiv er riktig. Men autisme tror jeg ikke du hadde.

Grunnen til at du kan ha fått diagnosen autisme er at schizofreni har autisme som negativt symptom. F.eks. har jeg det selv. Jeg regner med schizoaffektive også kan ha negative symptomer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vi var to anonyme. Jeg tror schizoaffektiv er riktig. Men autisme tror jeg ikke du hadde.

Grunnen til at du kan ha fått diagnosen autisme er at schizofreni har autisme som negativt symptom. F.eks. har jeg det selv. Jeg regner med schizoaffektive også kan ha negative symptomer.

Nei diagnosen er jo tatt vekk. Men nevropsykologisk utredning viste at jeg hadde en mild variant av asperger, men like fullt hadde jeg den. 

Men jeg tror jeg var veldig deprimert da jeg ble utredet. Det kan ha hatt noe å si. 

Men jeg strever sosialt sett. Uansett om jeg har diagnosen eller ikke. 

Skrevet
Glitter skrev (10 minutter siden):

Nei diagnosen er jo tatt vekk. Men nevropsykologisk utredning viste at jeg hadde en mild variant av asperger, men like fullt hadde jeg den. 

Men jeg tror jeg var veldig deprimert da jeg ble utredet. Det kan ha hatt noe å si. 

Jeg vet om en med autisme som overhode ikke ser ut til å ha autisme, hen fungerer utmerket godt i sosiale sammenhenger og vel så det. Så jeg tror ikke du skal legge vekt på det. Ingen er like. Du er deg, uansett, og autisme kan være så mangt. 

Anonymkode: ce60d...ef4

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet om en med autisme som overhode ikke ser ut til å ha autisme, hen fungerer utmerket godt i sosiale sammenhenger og vel så det. Så jeg tror ikke du skal legge vekt på det. Ingen er like. Du er deg, uansett, og autisme kan være så mangt. 

Sant..

Skrevet
44 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvorfor har han diagnosen da?

Anonymkode: 4e7eb...b8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor har han diagnosen da?

Anonymkode: 4e7eb...b8e

Det vet jeg ikke. Og det er ikke min sak.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det vet jeg ikke. Og det er ikke min sak.

Er han en sånn som har influensa uten feber, kroppsverk og sår hals og hoste også kanskje?

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (17 timer siden):

Hvorfor er du så knyttet til diagnosene dine? Identifiserer du deg med dem? Vanligvis blir man jo glad over å ikke ha en traurig diagnose somautisme…

Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er du så knyttet til diagnosene dine? Identifiserer du deg med dem? Vanligvis blir man jo glad over å ikke ha en traurig diagnose somautisme…

Må jo være lov og smart egentlig å være nysgjerrig om egen diagnose. Glitter har ikke skrevet noe om at hun ønsker å ha autisme. Bare hvorfor den ble tatt vekk. Det er et interessant spørsmål og.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Er han en sånn som har influensa uten feber, kroppsverk og sår hals og hoste også kanskje?

Hæ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hæ?

Ja etter som han har sykdommer uten symptomer…

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sagt noe som helst om å ønske å ha autisme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja etter som han har sykdommer uten symptomer…

Vi bedømmer jo andre etter atferd, ikke det som foregår på innsiden. Og det er slik hen fremstår for andre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en av de som har blitt glad for diagnosene jeg har fått, ikke fordi jeg liker å ha dem, eller fordi jeg er knyttet til de. Men fordi de har forklart ting ved meg som jeg ikke forstår hvorfor jeg gjør og som ikke stemmer overens med "meg".  F.eks når jeg fikk ADHD diagnosen ble jeg lettet fordi det lettet meg over at det ikke var meg som valgte å ikke gjøre noe godt nok etter at jeg alltid fikk beskjed når jeg var ung at jeg kunne jo bedre enn dette fordi jeg var god på andre felt. Det lettet meg fordi det ga en forklaring på hvorfor aldri antideppresiva eller de fire terapimetodene jeg ble satt i over mange år aldri fungerte på meg, fordi det var ikke depresjon som var hovedårsaken min. Nå får jeg riktige medisiner og ting fungerer igjen. Jeg har fortsatt meg som er ivrige, spontan og kreativ, men jeg prokastinerer ikke lengre i dagesvis, jeg greier å ha øyekontakt når jeg snakker med mennesker, og jeg greier å konsenterer meg. Alt som tidligere ble stemplet som alvorlig depresjon og depresjon. 

Og jeg kjenner folk med autisme som har tenkt på samme måten. De har en diagnose som gjør ting vanskelig for dem, det er ikke de som aktivt går inn for å gjøre ting vanskelig for seg selv. 

Anonymkode: 546e6...51f

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sagt noe som helst om å ønske å ha autisme. 

Hvorfor dveler du så ved det da? Jeg scorer også rett ved cutoff for Asperger, men jeg har schizofreni. Det er noen lignende symptomer. Asperger ble jo i en periode overdiagnostisert. Det virker på ordlyden i dine innlegg på at du tror du har Asperger selv om altså en fagperson som jeg antar har utredet deg grundig sier du ikke har den. Kanskje du var schizotyp før du ble psykotisk? Det er en diffrensialdiagnose mot Asperger og utelukker Asperger. Jeg hadde den diagnosen før jeg ble diagnostisert med schizofreni. Den diagnosen utelukker Asperger. Men ligner og er mer i slekt med schizo diagnosene. Du kan jo lese om den å se om du kjenner deg igjen. Den kan utvikle seg til schizofreni og schizoaffektiv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor dveler du så ved det da? Jeg scorer også rett ved cutoff for Asperger, men jeg har schizofreni. Det er noen lignende symptomer. Asperger ble jo i en periode overdiagnostisert. Det virker på ordlyden i dine innlegg på at du tror du har Asperger selv om altså en fagperson som jeg antar har utredet deg grundig sier du ikke har den. Kanskje du var schizotyp før du ble psykotisk? Det er en diffrensialdiagnose mot Asperger og utelukker Asperger. Jeg hadde den diagnosen før jeg ble diagnostisert med schizofreni. Den diagnosen utelukker Asperger. Men ligner og er mer i slekt med schizo diagnosene. Du kan jo lese om den å se om du kjenner deg igjen. Den kan utvikle seg til schizofreni og schizoaffektiv.

Jeg dveler ikke ved det bare fordi jeg spør et spørsmål. Jeg tror ikke jeg har asperger og det har jeg også sagt til behandler. Men jeg har noen symptomer på det og det kan forklare mine sosiale vansker. Men jeg tror som sagt ikke at jeg har nok symptomer og sterke nok symptomer til å ha diagnosen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...