Gå til innhold

Trump: Mener Paracet kan føre til autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Donald Trump vil mandag koble paracetamol i svangerskapet til økt autismerisiko. Eksperter slakter utspillet og advarer om at gravide kan presses mot farligere valg.

Ifølge kildene vil Trump mandag råde gravide til kun å bruke Tylenol – eller generisk paracetamol – ved høy feber. Samtidig ventes han å trekke frem leukovorin, et medikament brukt mot kreft og anemi, som en mulig behandling for personer med autisme.

– Autisme er helt ute av kontroll. Jeg tror vi kanskje har en grunn til hvorfor, sa Trump fredag.

Tylenol er merkenavnet for paracetamol (acetaminophen i USA), et av verdens mest brukte reseptfrie legemidler mot smerte og feber. I Norge brukes virkestoffet blant annet i Paracet, Pinex og Panodil.

https://www.finansavisen.no/helse/2025/09/22/8294757/trump-knytter-paracet-bruk-i-svangerskapet-til-autisme

Anonymkode: 41955...67d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OK.

Det er lett å tro at det er en påstand han trekker ut av sin egen ræv, men USA har også akkurat kjørt et stort forskningsprosjekt på temaet.

Jeg vil vente og se litt før jeg latterliggjør det.

Skrevet

At Donald Trump kobler paracetamol i svangerskapet til autisme er et skoleeksempel på pseudovitenskap forkledd som politikk. Når rådgivningen hans ser ut til å komme fra Robert F. Kennedy jr. – en notorisk vaksinemotstander – får vi en farlig miks av populisme og antivitenskap.

Paracetamol er et av verdens mest trygge og gjennomforskede legemidler, men Trump og Kennedy jr. utpeker det som synderen bak en såkalt "autismeepidemi". Dermed risikerer gravide å skremmes bort fra trygg behandling og presses mot løsninger som kan skade både dem og barnet.

Når Kennedy jr. i tillegg lanserer kreftmedisin som kur for autisme, blir det ren parodi på vitenskap. Ingen data støtter dette – men i deres univers er følelser og slagord viktigere enn forskning.

Det som virkelig er "ute av kontroll" er ikke autisme, men den systematiske undergravingen av tilliten til medisinsk kunnskap. Trump og Kennedy jr. driver ikke med helsepolitikk – de spiller russisk rulett med folkehelsen.

UtakknemligDiva
Skrevet
rotta skrev (26 minutter siden):

At Donald Trump kobler paracetamol i svangerskapet til autisme er et skoleeksempel på pseudovitenskap forkledd som politikk. Når rådgivningen hans ser ut til å komme fra Robert F. Kennedy jr. – en notorisk vaksinemotstander – får vi en farlig miks av populisme og antivitenskap.

Vi har allerede antivitenskap. Gud forby å si at det finnes bare to kjønn. 

Paracetamol er et av verdens mest trygge og gjennomforskede legemidler, men Trump og Kennedy jr. utpeker det som synderen bak en såkalt "autismeepidemi". Dermed risikerer gravide å skremmes bort fra trygg behandling og presses mot løsninger som kan skade både dem og barnet.

Hvor trygt eller ikke paracet er, skal jeg ikke si noe om. Jeg tviler på at paracet er årsaken til autisme.

Når Kennedy jr. i tillegg lanserer kreftmedisin som kur for autisme, blir det ren parodi på vitenskap. Ingen data støtter dette – men i deres univers er følelser og slagord viktigere enn forskning.

Det som virkelig er "ute av kontroll" er ikke autisme, men den systematiske undergravingen av tilliten til medisinsk kunnskap. Trump og Kennedy jr. driver ikke med helsepolitikk – de spiller russisk rulett med folkehelsen.

Forteller mest om folkehelsen. Tenkt at vi er skapt så dårlig at vi blir så fort syke. Svake kropper har vi, som ikke klarer å holde seg friske.

Skrevet
16 hours ago, Grendel said:

OK.

Det er lett å tro at det er en påstand han trekker ut av sin egen ræv, men USA har også akkurat kjørt et stort forskningsprosjekt på temaet.

Jeg vil vente og se litt før jeg latterliggjør det.

Gir reseptfri smertestillende skylden, men la ikke frem dokumentasjon for påstanden.

– Å ta Tylenol er ikke bra, ok, jeg sier det som det er. Det er ikke bra, sa Trump.

Vin Gupta er en amerikansk lege som blant annet opererer som medisinsk analytiker for NBC News og MSNBC.

– For 20 år siden ble det gjort noen svake studier som viste denne sammenhengen. Siden da har vi blitt smartere og vi har bedre studier. Vi vet nå at miljøfaktorer er de største risikoene for autisme. Genetikk spiller også inn, og ny forskning har tatt høyde for dette, sa han.

Og la til:

– En av de største studiene på dette tok for seg 25 år med data i Sverige, og der sammenlignet de blant annet søsken som ble eksponert for tylanol. Over to millioner barn ble studert over 25 år, og der var funnene helt klare på at det ikke finnes en kobling mellom tylanol og autisme.

https://www.nettavisen.no/nyheter/trump-hevder-smertestillende-oker-risikoen-for-autisme/s/5-95-2632639

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gir reseptfri smertestillende skylden, men la ikke frem dokumentasjon for påstanden.

– Å ta Tylenol er ikke bra, ok, jeg sier det som det er. Det er ikke bra, sa Trump.

Vin Gupta er en amerikansk lege som blant annet opererer som medisinsk analytiker for NBC News og MSNBC.

– For 20 år siden ble det gjort noen svake studier som viste denne sammenhengen. Siden da har vi blitt smartere og vi har bedre studier. Vi vet nå at miljøfaktorer er de største risikoene for autisme. Genetikk spiller også inn, og ny forskning har tatt høyde for dette, sa han.

Og la til:

– En av de største studiene på dette tok for seg 25 år med data i Sverige, og der sammenlignet de blant annet søsken som ble eksponert for tylanol. Over to millioner barn ble studert over 25 år, og der var funnene helt klare på at det ikke finnes en kobling mellom tylanol og autisme.

https://www.nettavisen.no/nyheter/trump-hevder-smertestillende-oker-risikoen-for-autisme/s/5-95-2632639

Det kan virke som dett bare var svada fra Trump.

USA har brukt 500 millioner kroner på å finne årsaken til autisme, så det må være lov å håpe at de har funnet noe. Noen mener det er en sterk, reell økning:

https://www.forskning.no/autisme-barn-og-ungdom/autisme-oker-kraftig-kan-ikke-bare-forklares-med-at-flere-oppdages-ifolge-forskere/2545319

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg tar helseråd fra Trump som svada. I forrige periode motarbeidet han Fauchi og mange fler enn nødvendig døde av korona. Må har han en antivaxxer som helseminister. Nei takk.

Skrevet

Trump har hevdet at barn har økt risiko for autisme fra både vaksiner og smertestillende midler. Det får FHI-overlege Preben Aavitsland til å reagere kraftig.

- Dette er fullstendig feil, det er ko-ko rett og slett. Det er uansvarlig av en helseminister å spre slike feilaktige påstander, sier Aavitsland til Nettavisen.

USAs president Donald Trump og helseminister Robert F. Kennedy Jr. sa mandag at barn kan få autisme fra vaksiner og hvis gravide kvinner bruker Tylenol som smertestillende.

- Kennedy Jr. har en historie med å spre alvorlige feiloppfatninger om vaksiner, for eksempel at vaksinasjonsprogrammene mot polio og livmorhalskreft forårsaker kreft og tar flere liv enn de sparer, sier Aavitsland videre.

Han mener det er uheldig om feilinformasjon fører til at folk vaksinerer seg på feilaktig grunnlag.

- I en global medieverden kan det være at også norske foreldre påvirkes. I Norge har vi veldig god oppslutning om barnevaksinasjonsprogrammet, og vi tror ikke det som skjer i USA vil ha noen særlig innvirkning. Men vi er litt urolige, og vi følger med, sier han.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=188011

Anonymkode: 34fc1...cde

Skrevet
rotta skrev (17 timer siden):

Det som virkelig er "ute av kontroll" er ikke autisme, men den systematiske undergravingen av tilliten til medisinsk kunnskap.

Det må nok helsevesenet ta en del av skylden for selv, når vi vet at autismespekterdiagnoser gjennom flere år har vært delt ut over en lav sko istedenfor å undersøke reélle årsakssammenhenger til pasientenes opplevde vanskeligheter. Se f.eks. denne: https://web.archive.org/web/20230325163336/https://mentalhelse.no/aktuelt/psykobloggen/forvirrende-diagnosepraksis-av-mennesker-med-asperger-syndrom-as

UtakknemligDiva
Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (På 23.9.2025 den 13.38):

Det må nok helsevesenet ta en del av skylden for selv, når vi vet at autismespekterdiagnoser gjennom flere år har vært delt ut over en lav sko istedenfor å undersøke reélle årsakssammenhenger til pasientenes opplevde vanskeligheter. Se f.eks. denne: https://web.archive.org/web/20230325163336/https://mentalhelse.no/aktuelt/psykobloggen/forvirrende-diagnosepraksis-av-mennesker-med-asperger-syndrom-as

Ja svarene har jeg aldri vært fornøyd med. Genetikk er det som alltid nevnes. 

Derfor har jeg hatt problem med å like foreldrene mine. På morssiden er det åpenbart noe angst (da blir jeg redd for at dette er fremtiden min og, for det er jo genetikk), på farsiden har veldig mye forskjellig IKKE gått særlig bra. Kjenner ikke flesteparten, bare farmor. Og en far som presterer å få 4 barn (forskjellige mødre), drar fra alle, burde skjønt bedre at han ikke burde ført dette videre. 

Så Trump skal ha for at han forsøker. 

Jeg kunne levd greit med enkelte diagnoser. Men denne, føles så maskulin. Allerede mange år før jeg fikk den på papiret, i 2009 ble det snakk om det, bare jeg hørte navnet ble jeg irritert. Men når jeg blir irritert, så tenkte jeg at det er helt sikkert denne. For jeg har mislikt så mye ved meg selv, veldig mye som jeg er naturlig. Hadde aldri de egenskapene jeg ønsket. Adhd alene kunne vært fint. Men så ble det denne det ble mest fokus på da. Det ble også sagt at særlig jenter vil ikke innrømme til seg selv at de har den. Det bare føles maskulint å ha den. Hjelper ikke å være såpass høy heller (en annen ting jeg hatet meg selv og foreldre for). Tenkte kanskje høyden og asd kunne ha en sammenheng, for det føltes som det var like få med asd som det var høye.

Så mye selvdisiplin måtte til for å motarbeide så mye som var ved meg naturlig. Blitt så besatt av å forandre meg, at jeg aldri føler jeg forandrer meg nokk. 

Endret av UtakknemligDiva

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...