Gjest Leya Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Hei! Jeg fikk for ca 2 år siden påvist klamydia som jeg fikk behandling for. Pga ekstrem frykt og psykiske problemer i forbindelse med funnet av klamydia har jeg undersøkt følgende: legen har kjent på magen ( også innvendig) og mener alt kjennes helt normalt ut ( ikke rugglete eggledere som han sa), jeg har tatt innvendig ultralyd hos spesialist, jeg har tatt blodprøver ( sjekke hormoner) og jeg har foretatt HSG ( røntgen undersøkelse av egglederne) I følge legene og spesialisten er alt fint ( mao ingen tegn til sequele ( som det stod i journalen min), samboeren min har også sjekket at han har bra sædkvalitet.. Det jeg lurer på er følgende: 1. Kan jeg likevel være steril pga klamydia etter disse undersøkelsene?, 2.Kan jeg ha hatt egglederbetendelse selv om legen sjekket HSG og hvite blodlegemeer ved klamydiatesten og så at testene var fine ( Han mente ikke det)og hvor mange prosent av folk som får klamydia får egglederbetendelse? 2. Du anbefaler i forbindelse med å sjekke egglederne å foreta lapaskopi, ser man ikke om egglederne er tette ved HSG? 3. Kan jeg ha fått betendelse etter HSG selv om jeg i en mnd etter fikk sjekket CRP og Hvite blodlegemer ( fikk ikke antibiotika etter undersøkelsen) 4.Er det sant som spesialisten og legen sier at klamydia bare kan føre til eggleder betendelse som igen kan føre til sterilitet ( at en ikke kan bli steril av klamydia dersom egglederne er åpne. 5. kan jeg stole på bilde om at egglederne er åpne og kan speialisten eller legen si at alt er fint uten å være 100% sikre? Blir kjempe glad for svar pga har fått vite at årsaken til at jeg antageligvis ikke blir gravid, er at jeg stesser med dette for mye.Jeg vet jeg er hysterisk og har inderlig lyst å slappe av og slutte å tenke på det lenger Forholdet trenger også å pleies etter år med vond grubling .Jeg er bare så reddd for å seinere få vite at det spesialisten har sagt ikke stemmer likevel og at jeg atter en gang skal få et slag i ansiktet. Kommer til å sjekke hver dag for svar!!!! Takk for en fantastisk side!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49643-klamydiaegglederbet-hsg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 For det første, så er det ikke chlamydia som gir sterilitet, men egglederbetennelse som er en komplikasjon til chlamydia hvor det ofte vil være feber, smerter og utflod med i bildet. Selv etter en slik infeksjon vil 'bare' 15% bli sterile. 1. Kan jeg likevel være steril pga klamydia etter disse undersøkelsene?, Undersøkelsene kan ikke gi 100% garanti, eggledere kan være skadet selv om de ser normale ut. 2.Kan jeg ha hatt egglederbetendelse selv om legen sjekket HSG og hvite blodlegemeer ved klamydiatesten og så at testene var fine ( Han mente ikke det)og hvor mange prosent av folk som får klamydia får egglederbetendelse? Det vet vi ikke, men av de som senere viser seg å ha ødelagte eggledere, var det bare ca en tredel som visste om at de hadde hatt egglederbetennelse, . 2. Du anbefaler i forbindelse med å sjekke egglederne å foreta lapaskopi, ser man ikke om egglederne er tette ved HSG? Jo, men man ser ikke hvordan det står til i bukhulen, om det er sammenvokinger eller tilstanden endometriose som også kan gi barnløshet. 3. Kan jeg ha fått betendelse etter HSG selv om jeg i en mnd etter fikk sjekket CRP og Hvite blodlegemer ( fikk ikke antibiotika etter undersøkelsen) Hvis egglederne er åpne er det liten risiko for betennelse ved HSG. 4.Er det sant som spesialisten og legen sier at klamydia bare kan føre til eggleder betendelse som igen kan føre til sterilitet ( at en ikke kan bli steril av klamydia dersom egglederne er åpne. Ja, det stemmer med det jeg har sagt ovenfor. 5. kan jeg stole på bilde om at egglederne er åpne og kan speialisten ller legen si at alt er fint uten å være 100% sikre? Man kan si at alt ser fint ut, men det er ikke garanti for at alt er i orden. En slik garanti kan man ikke gi, men det er stor sannsynlighet for at alt er normalt. Tenk på hvor mange som får chlamydia og hvor det ikke skjer skade. Var det så alvorlig som du tror, så ble det nok ikke født mange barn! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49643-klamydiaegglederbet-hsg/#findComment-193518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.