Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er i syvende uke, og spyr og spyr. Var like dårlig i forrige svangerskap. Hvordan skal jeg makte jobben? Hva skal jeg gjøre? Finnes det noen ordentlige råd? Har kjøpt ingefærkapsler, men det står at gravide må rådføre seg med legen først. Hvorfor? Er de ikke trygge? HVA GJØR JEG?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49653-jeg-m%C3%A5-ha-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring til legen og få deg en sykemelding. Det er det første du må gjøre.

Selv var jeg kjempekvalm i det første svangerskapet, men spydde et par/tre ganger i uka kun. Men kvalmen var der jo konstant hele døgnet. Var halvt sykmeldt i en periode men burde nok vært fullt sykmeldt. Men trodde jo det var slik det skulle være. Men denne gangen så har jeg ikke vært kvalm i det hele tatt (nesten) nå er jeg i uke 23). Så det trenger absolutt ikke være sånn, du har all grunn til å bli sykemeldt.

Hjelper kanskje ikke så mye på kvalmen, men her må du høre med legen din om du kan få noen medisiner. Ingefær hjalp ikke på meg.... Tror ikke de er farlige å ta - bare ikke ta hele boksen på en gang?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49653-jeg-m%C3%A5-ha-hjelp/#findComment-193231
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag har hört att många blir hjälpta med ingefära , mot sitt illamående/ kvalme.Har inte hört att detta måste gjöras i samråd med doktor. De råd som jag ger de gravida med illamående är; Undvik all mat som du blir illamående utav. Undvik också fet, stekt och kryddad mat samt alkohol, kaffe och tobak. Det är bra med mycket kolhydrater i maten feks bröd, bananer, mysli, ris. Ät en lätt måltid och drick varm mjölk eller ingefärste med honung, strax innan du skall lägga dig. Ta det med ro på morgonen, och ät gjärna några torra kex i sängen inna du stiger upp. Ät ofta men små måltider åt gången. Hjälper inte detta, och du inte får behälla den mat du ätit, så skall du ta kontakt med en doktor. Det finns mediciner som kan hjälpa dig och skulle inget av detta ändå hjälpa, kan det bli aktuellt med en inläggelse. Detta är dock inte det vanligaste. Mår du såpass dåligt att du kaster upp mycket, kan du behöva en sjukskrivning, under en kortare period. Försök att hålla humört uppe, det är ju något fint som håller på att växa inne i livmodern! Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49653-jeg-m%C3%A5-ha-hjelp/#findComment-193351
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...