rare Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Hei ! Satt med min gravide mage og så på Puls på NRK. Der mente de at det var farlig både for mor og barn å føde barn over 4 kilo. Jeg har to barn fra før, den første jenta var 4100g den andrejenta var 5020g. Jeg hadde ingen problemer med å føde dem, og trodde at det var bare positivt å få store barn. Nå mener jordmora mi at jeg bør på kontroll for å sjekke hvor stor denne ungen blir... Så det jeg lurer på er: har jeg noen grunn til å bekymre meg for noe som helst, selv om ungen skulle bli nærmere 6 kilo? Yngstejenta var ute etter 3 press, så jeg er ikke akkurat engstelig for selve fødselen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49654-store-babyer-farlig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarda Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Jeg er sliten av alt dette store baby pratet. Selv er jeg 8 dager over termin med barn nr.2. Første var 4550 født 9 dager over termin. Han var 38 cm i hodet og født med nesa i sky. I dette svangerskapet har jeg angst pga store Sf mål, men ungen er etter ul i uke 38 og 40 20+ , noe som er normalt i følge poliklinikken på St olavs Hospital. De setter det iallefall ikke igang pga stort barn. Selv har jeg lagt på meg 12-14 kg ( 18 sist) men hadde da en del vann i kroppen. Jordmor jeg gikk hosfokuserte på min store mage hele svangerskapet og bidro til at jeg følte meg uvell og redd etter besøkene. Føte meg som jeg hadde Trondheims største baby og at noe var galt med meg. Dette førte igjen til at jeg de siste ukene har fått ekstra oppfølging på poliklinikken med ultralyd og samtaler. Jeg er ingen stor dam 1.65 på strømpelesten og kraftig ,men veltrent og frisk. Har hatt et fantastisk svangerskap med fine prøver , trening, ingen sykemelding og en flott "liten og nett mave". Dette sa jordmor aldri noe om- bare kommentarer til de enorme SF-målene. Noen av oss får store barn og må godta dette. Vi er vel skapt føde dem også. Når de på NRK og ( TV Noge i kveld) sier at det er farlig med store barn - må det være i kombinasjon med andre ting -eller ? Dette er bare noen tanker jeg gjør meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49654-store-babyer-farlig/#findComment-193153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Har du fött 2 stora barn utan problem, så tycker jag inte att du behöver vara orolig om denna också är stor. Det mest fryktade med en födsel av ett stort barn, är om axlarna skulle fastna. Huvudomfånget är ju vanligtvis det största på barnet och om det då har kommit ut, så kommer oftast axlarna av sig självt. Det omvända kan vara med barn som väger över 4000 gram. Då kan axlarna vara störst, varpå det finns en minimla risk att dessa skulle fastna. I litteraturen anges detta förekomma i 0,15-0,2% hos normalstora barn och i 1,6% hos bran som väger över 4000 gram. Hos förstföderskor, är därför stora barn ett observandum under förlossningen. Tyvärr så har jag inte sett detta Tv program , så jag vet inte vilka ytterligare risker de pratat om. Jag menar alltså att du inte behöver oroa dig för ett stort barn, men att du kanske bör gjöra ett extra ultraljud om de anser att det är nödvändigt. Det går inte att säga var gränsen får för dig, när det gäller att få problem med att föda ett stort barn. Lycka till! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49654-store-babyer-farlig/#findComment-193360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bamsemomsbarna Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 jeg så også på Puls Det var jo ikke velproposjonerte, store barn som var farlig, (der høyden og vekten var i samsvar), men det de kalte bamsemumsbarna, som ikke var lange, bare "feite" over rygg og skuldre særlig. Det var ikke sunt for barna, og fødselen kunne ta lang tid og være komplisert (fordi de ble så store over skuldre / rygg). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49654-store-babyer-farlig/#findComment-194733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.