Gå til innhold

Jeg skal ikke ha barn fordi jeg vil straffe foreldrene mine

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Innlegget til ts virker lite autentisk. Hvis det likevel er det, virker det ekstremt umodent ja. Men kanskje muligens representativt for generasjon Z.

Anonymkode: 63b53...159

Jeg tenker også som Nachno at trådstarter har tatt et viktig og riktig valg som jeg kan respektere. Å velge å ikke få barn kan i noen sammenhenger være modent. 

Og nei, dette er ikke representativt for generasjon Z. 

Endret av Kayia
Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det å gjøre noe potensielt selvdestruktivt (nekte seg selv muligheten til å få barn) for å straffe foreldrene dine høres psykt ut. 

Hva er "potensielt selvdestruktivt" med å ikke få barn? Det er et helt legitimt valg, uavhengig av årsak.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (16 minutter siden):

Hva er "potensielt selvdestruktivt" med å ikke få barn? Det er et helt legitimt valg, uavhengig av årsak.

Det er selvdestruktivt dersom en egentlig ønsker barn. Jeg er enig i at det er helt legitimt å ikke ønske seg barn. Men det er dumt hvis man tar valg som får store konsekvenser for en selv, med det formål å straffe noen andre.

Det er litt som at jeg går hjem og svelger masse piller for å straffe psykologen min for å si nei til en innleggelse.  

Anonymkode: 30593...605

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er selvdestruktivt dersom en egentlig ønsker barn. Jeg er enig i at det er helt legitimt å ikke ønske seg barn. Men det er dumt hvis man tar valg som får store konsekvenser for en selv, med det formål å straffe noen andre.

Det er litt som at jeg går hjem og svelger masse piller for å straffe psykologen min for å si nei til en innleggelse.  

Nei, det er det ikke. Det er ikke skadelig å ikke få barn. Derimot kan det skade barna å få barn når man ikke er i stand til å ha barn.

Anonymkode: 18c5f...628

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Det er ikke skadelig å ikke få barn. Derimot kan det skade barna å få barn når man ikke er i stand til å ha barn.

Anonymkode: 18c5f...628

Jeg mener det vil være selvdestruktivt å gå mot egne ønsker og interesser.

Det kan skade barna om man er en dårlig forelder. Men det skader ikke barna at de blir til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg mener det vil være selvdestruktivt å gå mot egne ønsker og interesser.

Det kan skade barna om man er en dårlig forelder. Men det skader ikke barna at de blir til.

Enig, men i denne situasjonen er det ikke selvdestruktivt. 

Anonymkode: e5fa5...1b2

AnonymBruker
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (15 timer siden):

Å ikke få barn er veldig vanlig. Du straffer de på en måte de ikke vil mistenke deg for. Det er nok ikke alle som drømmer å bli bestemor heller.

Mamma kunne absolutt ønske å bli bestemor men hun legger ikke press på meg for det. 

Anonymkode: 07ec4...ce8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde sikkert villet ha om jeg var mer normal. Men jeg har arvet diagnosene til pappa. Jeg har akkurat samme humør selv om jeg knapt har sett han i mitt liv. Jeg har til og med en del av samme fakter. 

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus skrev (11 timer siden):

Hun har skrevet mye om dette gjennom mange år og det er nok helt autentisk. Det ligger nok mye til diagnosen hun har.

Men å stoppe linjen er det beste jeg kan gjøre for verden, nettopp fordi jeg har dette. Folk viderefører fordi de tror barna deres kan bidra til noe bra, jeg velger altså å ikke få fordi det er mer meningsfylt for meg å stoppe det. Fordi jeg vet jeg er feil.

AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om konsekvenser for meg, men for barnet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kjenner meg igjen i dette. Vokst opp i fattigdom med ressurssvake foreldre. ingen utdannelse på de, mye gjeld, lite annet. Undrer sånn over hvordan livet ville vært om jeg kom fra en ressurssterk familie, med god økonomi, faste og trygge rammer og en god oppvekst i Oslo vest, men det livet fikk ikke jeg....

Anonymkode: 9d624...887

Fattigdom er feil for min del. Var ikke sånn at jeg følte på store mangler. Men mamma reiste nesten aldri og flyttet tilbake til der hun vokste opp når hun fikk meg. Hun kunne funnet en mann fra et annet sted slik mange andre gjør og bosatt seg der. Men alt i hennes liv foregår der, alle bursdager, alle turer. 

Hun ble 60 i fjor og noen hadde tenkt å bestille tur til utlandet, men nei hun ville feire hjemme så da gadd jeg ikke komme. 

Hun fikk seg kjæreste for mange år siden og da begynte vi å gjøre mer, men etter det igjen så har det bare vært det samme hver dag. Hun tar seg kanskje 2 helger i uken i en større norsk by. 

Jeg har spurt henne hvorfor så sier hun det er økonomi. Men hvorfor valgte hun ikke en annen jobb? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette høres ekstremt umodent ut, og lite psykisk friskt. At du ikke vil ha barn synes jeg er bra, du virker ikke moden nok til det og det er alt for mange barn i samfunnet uansett. Argumentene dine er helt insane. 

Mamma har aldri hatt råd til så mye. 
I tillegg har hun veldig ofte sagt nei til ting jeg hadde lyst til som barn, pga begrenset økonomi, vi bor for langt vekk (alltid bodd veldig øde) og hun blir ofte fort sliten av å være med på mye.

Ser bare for meg om hun hadde vært en mer høyt utdannet person, som var mye mer interessert i å utforske, var enda mer ekstrovert og mer karismatisk,

Dette er helt vilt skrevet og får meg til å lure på om du er asperger eller noe slik. At du er sint fordi du ikke behersker sosiale koder osv. og tar dette sinnet (som er forståelig) ut i det du skriver. 

Anonymkode: c75fe...b24

Jeg ble feil. Hvorfor har ikke kvinner en sterkere sans i valg av menn og gener? 

AnonymBruker
Skrevet

Og så er jeg ekstremt lei av mamma sitt alternativ prat hele tiden. Hun har bare blitt verre og verre med tiden. 

Jeg skulle ikke ha noen diagnose i tenårene, fordi da må man begynne med piller. Generelt imot all legemedisin.

Følte allerede da at jeg har en sånn annerledes mor og. Hun har ikke skilt seg ut på samme måte, det har kommet når hun ble eldre. Men hun var veldig beskjeden som ung, og det og ble jeg sint på henne for fordi da er det sikkert derfra jeg arvet det.  

Og jeg vil ikke nevne alt som har kommet nå. Jeg blir flau av å være hennes datter. Og jeg blir bekymret for om noe kan være arveldig der og. 50% av hver forelder, hvordan kan jeg like meg selv? Jeg er ikke særlig glad i noen av foreldrene mine og så er jeg 50% av hver av dem. De var håpløse i velge partner, og fikk håpløse barn.

AnonymBruker
Skrevet

Og så er jeg ekstremt lei av mamma sitt alternativ prat hele tiden. Hun har bare blitt verre og verre med tiden. 

Jeg skulle ikke ha noen diagnose i tenårene, fordi da må man begynne med piller. Generelt imot all legemedisin.

Følte allerede da at jeg har en sånn annerledes mor og. Hun har ikke skilt seg ut på samme måte, det har kommet når hun ble eldre. Men hun var veldig beskjeden som ung, og det og ble jeg sint på henne for fordi da er det sikkert derfra jeg arvet det.  

Og jeg vil ikke nevne alt som har kommet nå. Jeg blir flau av å være hennes datter. Og jeg blir bekymret for om noe kan være arveldig der og. 50% av hver forelder, hvordan kan jeg like meg selv? Jeg er ikke særlig glad i noen av foreldrene mine og så er jeg 50% av hver av dem. De var håpløse i velge partner, og fikk håpløse barn.

Kutt ut kontakten med de.

Anonymkode: 9d624...887

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fattigdom er feil for min del. Var ikke sånn at jeg følte på store mangler. Men mamma reiste nesten aldri og flyttet tilbake til der hun vokste opp når hun fikk meg. Hun kunne funnet en mann fra et annet sted slik mange andre gjør og bosatt seg der. Men alt i hennes liv foregår der, alle bursdager, alle turer. 

Hun ble 60 i fjor og noen hadde tenkt å bestille tur til utlandet, men nei hun ville feire hjemme så da gadd jeg ikke komme. 

Hun fikk seg kjæreste for mange år siden og da begynte vi å gjøre mer, men etter det igjen så har det bare vært det samme hver dag. Hun tar seg kanskje 2 helger i uken i en større norsk by. 

Jeg har spurt henne hvorfor så sier hun det er økonomi. Men hvorfor valgte hun ikke en annen jobb? 

Det er ikke alle som er glade i å reise. Man kan være et helt ok og "vellykket" menneske likevel. En måler ikke vellykkethet i mengde reising.

Endret av Ekstra
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hun tar seg kanskje 2 helger i uken i en større norsk by. 

Jeg synes dette er en imponerende reisevirksomhet 😛

Ellers er jeg enig med @Ekstra i at man ikke kan verdivurdere et menneske etter hvor mye det reiser. Folk er forskjellige og har frihet til å prioritere sin tid og sine penger selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke prøve å se deg selv og din mor som to selvstendige, voksne mennesker? Hun velger en livsform, du velger en annen, det må du nesten akseptere. Ingen er feil, bare ulike.

Anonymkode: 63b53...159

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor har ikke kvinner en sterkere sans i valg av menn og gener? 

Valg av partner er mer komplekst enn en "kald" vurdering av hvilke gener/egenskaper man ønsker å videreføre. Man kan ikke velge hvilke trekk som skal komme fra en selv kontra fra barnefaren. 

Det er mange personlighetstrekk og andre egenskaper som ikke er "synlige" i den alderen man "velger" hvem man skal få barn med. Det finnes foreldre av begge kjønn som har opplevd at partneren har sider de ikke kjente til, etter at barna er født. 

Det er også litt urettferdig å legge all skyld på kvinnenes valg. Mannen er da i høy grad med på dette valget - i den grad det er et aktivt valg, noen barn blir til mer tilfeldig enn som resultat av en nøktern selekteringsprosess. 

AnonymBruker
Skrevet

Du hadde ikke vært deg om du hadde andre foreldre. Dersom foreldrene dine ikke hadde fått barn sammen, så hadde ikke du eksistert. Du eksisterer i den eneste formen du kunne vært i. Sånn er du og sånn måtte du alltid bli. Det finnes ikke noe alternativ.

Din mor velger selv hvordan hun vil leve, og det høres ut som hun lever et ganske vanlig liv som ligner mye på det livet mange andre lever.

Hvis du vil leve annerledes enn dine foreldre så gjør du det. Du er et selvstendig individ og når du er voksen har ikke foreldrene dine ansvar for deg lenger. Du må ta ansvar for eget liv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men å stoppe linjen er det beste jeg kan gjøre for verden, nettopp fordi jeg har dette. Folk viderefører fordi de tror barna deres kan bidra til noe bra, jeg velger altså å ikke få fordi det er mer meningsfylt for meg å stoppe det. Fordi jeg vet jeg er feil.

Jeg mener ikke å være frekk, men jeg tror du har gjort et greit valg ved at du velger ikke å få barn. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...