Gå til innhold

Ser du på deg selv som alvorlig syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble sittende å tenke på det i kveld.  Er jeg alvorlig syk? Jeg er jo så syk at jeg ikke er i stand til å jobbe, er ufør og har ikke krefter eller psyke til å leve det livet jeg ønsker. Men er jeg alvorlig syk?

Hva tenker du om deg selv? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er juridisk definert som syk, så da forholder jeg meg til det.

Skrevet
Fru2020 skrev (27 minutter siden):

Ble sittende å tenke på det i kveld.  Er jeg alvorlig syk? Jeg er jo så syk at jeg ikke er i stand til å jobbe, er ufør og har ikke krefter eller psyke til å leve det livet jeg ønsker. Men er jeg alvorlig syk?

Jeg vet ikke hva som er medisinsk korrekt, men jeg ville ikke brukt begrepet "alvorlig syk" bare fordi du ikke jobber. Jeg ser for meg noen som er døden nær.

Du kan kanskje si du har en "alvorlig diagnose". Det klinger litt annerledes.

Skrevet

Nei, jeg ser ikke på meg selv som alvorlig syk med depresjon, angst og utmattelse. Men da jeg var alvorlig deprimert med psykotiske symptomer kjente jeg meg syk og dårlig.

UtakknemligDiva
Skrevet

Kommer an på. Noen mener jeg skader meg, fordi jeg til evighet prøver å endre den jeg er, men så blir den nye endringen noe nytt jeg må endre, fordi det blir for mye. Eksempel: går fra å være fullstendig uinteressert i å jobbe, til å få meg jobb, til å bli arbeidsnarkoman. 

Får ny jobb, bare for å være i jobb. Kjedelig tenker jeg, men så klarer jeg å få interesse for det, og kan fasiten. Men det er ikke noe gøy lenger, når jeg vet at det er typisk for diagnosen min. Så føler jeg må late som jeg vet mindre…. for det er jo bare typisk for diagnosen, og da klarer jeg ikke glede meg over det.

Skrevet

Jeg har en alvorlig lidelse, men jeg anser meg ikke som alvorlig syk i øyeblikket. Selv om jeg ikke jobber og slikt. 

stjernestøv
Skrevet

Vil si det er alvorlig ja dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet

Man er Ikke alvorlig psykisk syk bare fordi man ikke jobber. Jeg vet om mange på nav som veldig godt kunne jobbet.

Alvorlig psykisk syk da tenker jeg på de som har så dårlig funksjon pga den psykiske lidelsen at de lever alene og nesten aldri går ut, ikke har noen venner, ikke klarer å ta vare på hygienen og rot og skitt i leiligheten. 

Anonymkode: 9b9ba...063

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man er Ikke alvorlig psykisk syk bare fordi man ikke jobber. Jeg vet om mange på nav som veldig godt kunne jobbet.

Alvorlig psykisk syk da tenker jeg på de som har så dårlig funksjon pga den psykiske lidelsen at de lever alene og nesten aldri går ut, ikke har noen venner, ikke klarer å ta vare på hygienen og rot og skitt i leiligheten. 

Mange utnytter systemet ja. 

Anonymkode: dd7fd...efa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange utnytter systemet ja. 

Er det slik? Men hvordan får de søknaden igjennom om de ikke har tungtveiende grunner for å ikke jobbe?

Anonymkode: 53884...669

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (13 timer siden):

Mange med alvorlige diagnoser og uførhet lever et aktivt liv. Det eneste de klager på er dårlig råd. Så det trenger ikke henge sammen. Jeg mener alvorlig sykdom er definert av alvorlig funksjonstap eller sykdom som i nær fremtid fører til død. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det slik? Men hvordan får de søknaden igjennom om de ikke har tungtveiende grunner for å ikke jobbe?

Det er vell fordi de er flinke til å snakke for seg eller få sympati fra andre da. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært alvorlig syk i perioder, men akkurat nå er jeg neppe det. Tror ikke diagnosen min regnes som særlig alvorlig heller, BP2. 

Anonymkode: eb8c1...0eb

AnonymBruker
Skrevet

Den siste lange psykosen jeg hadde ser jeg på som alvorlig. Men jeg ser ikke på megselv som alvorlig syk nå som jeg lever i hverdagen. Selv om jeg er ufør av schizofreni og lever veldig uten driv og ambisjoner.

Anonymkode: a2d42...c7b

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvordan får de søknaden igjennom om de ikke har tungtveiende grunner for å ikke jobbe?

Det kan være fordi NAV i noen tilfeller prøver å dekke over at de ikke gjør den jobben de skal i utgangspunktet, fordi internprestisjen har blitt viktigere enn samfunnsoppdraget.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei det er ikke slik. Det skal veldig mye til å få gjennom en søknad. Det tar flere år med utprøvinger og behandlinger før man i det hele tatt kan søke og selv da er det mange som får nei.

Skrevet

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig; Man kan ha vært alvorlig syk tidligere og så noen år senere ha oppnådd mye bedring. Altså, det er fullt mulig at man har vært alvorlig syk over en periode på noen år, slik at man fikk uføretrygd. Så går det 10 år,man er mye bedre, mer aktiv og kunne sikkert jobbet en del. Men kanskje pga egen frykt, kanskje pga store vansker med å få jobb når man har vært ute av arbeidslivet i mange år, så jobber man ikke.

Jeg tror virkelig på at det er vanskelig å lure til seg uføretrygd i første omgang, altså at man i de aller fleste tilfeller faktisk er alvorlig syk på det tidspunktet. Men blir du ufør som 25-åring virker det jo rart om du ikke skulle oppnå nok bedring til å kunne jobbe noe ila de neste 40 årene. Likevel er det ikke lagt inn rom for det slik systemet er idag. Du får et stempel for livet som ikke tar hensyn til at mye sykdom ikke er kronisk og varer livet ut. 

psykedeliker
Skrevet
Fru2020 skrev (49 minutter siden):

Det skal veldig mye til å få gjennom en søknad.

Egentlig ikke, det er bare å følge manus, svare på akkurat det man blir spurt om, gjøre nøyaktig det man får beskjed om, og ikke stille noen kritiske spørsmål.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan vet du det helt sikkert?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på trygda som kunstnerlønn. 

Anonymkode: a2d42...c7b

Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Egentlig ikke, det er bare å følge manus, svare på akkurat det man blir spurt om, gjøre nøyaktig det man får beskjed om, og ikke stille noen kritiske spørsmål.

Hm.....det handlet ikke så mye om hva jeg svarte, mer hva helsevesenet observerte. Det er jo rapporter fra andre som har observert deg som utgjør uføresøknaden og ikke det du selv kommer med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...