Gå til innhold

Redsel for å ikke bli likt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg strever veldig med en redsel for å ikke bli likt av andre og frykt for å bli avvist, dette gjelder spesielt når jeg skal bli kjent med nye mennesker og det har ført til at jeg ikke har klart å få nye venner siden jeg var 13 år og jeg er i 30-årene nå. Hva kan man gjøre med dette og hvordan?

Anonymkode: 3494d...ccc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går du i terapi?

Anonymkode: c8b60...bf1

psykedeliker
Skrevet

Er det noen spesiell grunn til at andre mennesker skulle mislike deg?

Skrevet

Man får ikke hjelp med dette i det offentlige. Men du kan finne en privat psykolog og gå i terapi for dette.

psykedeliker
Skrevet
Everybody skrev (23 minutter siden):

Man får ikke hjelp med dette i det offentlige.

Hvilken kilde har du på dette?

Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Det offentlige håndterer psykose, alvorlig depresjon, bipolar lidelse, akutte kriser og stabilisering. Ikke problemer som dette. Det faller under kategorien ikke akutt og mindre viktig.

psykedeliker
Skrevet
Everybody skrev (2 minutter siden):

Det offentlige håndterer psykose, alvorlig depresjon, bipolar lidelse, akutte kriser og stabilisering. Ikke problemer som dette. Det faller under kategorien ikke akutt og mindre viktig.

Skrevet
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Prioriteringsveilederen i psykisk helsevern, Helsedirektoratet som tydelig sier at spesialisthelsetjenesten skal prioritere alvorlige tilstander som psykoser, bipolar lidelse, dype depresjoner, selvmordsrisiko, alvorlig rus, alvorlig OCD osv.

Lov om spesialisthelsetjenesten § 2-1b der det står at man har rett til nødvendig helsehjelp når tilstanden er alvorlig nok og forventet nytte er høy.

psykedeliker
Skrevet
Everybody skrev (1 minutt siden):

Prioriteringsveilederen i psykisk helsevern, Helsedirektoratet som tydelig sier at spesialisthelsetjenesten skal prioritere alvorlige tilstander som psykoser, bipolar lidelse, dype depresjoner, selvmordsrisiko, alvorlig rus, alvorlig OCD osv.

Lov om spesialisthelsetjenesten § 2-1b der det står at man har rett til nødvendig helsehjelp når tilstanden er alvorlig nok og forventet nytte er høy.

Da er det jo bare å bli syk nok til at man oppfyller disse kravene.

Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Ja og da får man behandling for alvorlig sykdom, ikke problemer med redsel for å ikke bli likt.

psykedeliker
Skrevet
Everybody skrev (1 minutt siden):

Ja og da får man behandling for alvorlig sykdom, ikke problemer med redsel for å ikke bli likt.

Det er mulig, men da er man i hvert fall i en posisjon til å stille kritiske spørsmål direkte til behandlere om dette er riktig bruk av offentlige midler.

Skrevet

Min erfaring er at slike ting tas tak i i det offentlige dersom det fører til sykdom som utløser rett til hjelp, være seg depresjon, angst eller rusproblemer. Likevel kan man ikke forvente allverdens, siden man ofte vil oppleve nok tilfriskning til at man kan/bør skrives ut, samtidig som de underliggende problemene (som f.eks redsel for å ikke bli likt/sosiale hemning) fortsatt består - selv om de kanskje har blitt litt lettere å hanskes med gjennom behandling. 

Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Nå kverulerer du bare. Hvordan skal dette hjelpe TS?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Går du i terapi?

Anonymkode: c8b60...bf1

Ja, jeg går til en sykepleier i kommunen.

psykedeliker skrev (7 timer siden):

Er det noen spesiell grunn til at andre mennesker skulle mislike deg?

Kort forklart fordi jeg er et dårlig menneske. 

Everybody skrev (7 timer siden):

Man får ikke hjelp med dette i det offentlige. Men du kan finne en privat psykolog og gå i terapi for dette.

Okei. Jeg har ikke råd til å gå privat, men jeg går for tiden til en sykepleier i kommunen. Vet foreløpig ikke hvor mye jeg kan forvente at hun kan hjelpe meg, men har fått inntrykk av at jeg skal få gå dit en stund i det minste.

Anonymos skrev (6 timer siden):

Min erfaring er at slike ting tas tak i i det offentlige dersom det fører til sykdom som utløser rett til hjelp, være seg depresjon, angst eller rusproblemer. Likevel kan man ikke forvente allverdens, siden man ofte vil oppleve nok tilfriskning til at man kan/bør skrives ut, samtidig som de underliggende problemene (som f.eks redsel for å ikke bli likt/sosiale hemning) fortsatt består - selv om de kanskje har blitt litt lettere å hanskes med gjennom behandling. 

Jeg skjønner. Jeg har bipolar lidelse og asperger i bunn og en del problemer i tillegg slik som dette med redsel for å bli mislikt og dårlig selvtillit f.eks.

Anonymkode: 3494d...ccc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...