Gå til innhold

Jernlager/blodprosent hos barn

Anbefalte innlegg

Min datter (som blir 13 i desember) har målt jerninnholdet i blodet. (Jernlageret?) Målingen viste 12. Legesekretæren sa at dette var akkurat under grensen for ei jente på hennes alder, så hun må nå ta Ferroretard jerntilskudd. Jeg gir dette til henne sammen med et glass appelsinjus.

Hvor lenge må vi regne med at det tar før verdien stiger? Og; kan hennes hyppige svimmelhet skyldes denne verdien?

(Hun menstruerer ikke enda, men jeg tror det ikke er lenge til nå.)

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4976-jernlagerblodprosent-hos-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pål Sand, almenlege

Kjære Poetica.

Det du har fått målt er jernlagrene(Ferritin).Normalverdien går fra 15-200.Det er ikke uvanlig at kvinner som menstruerer og som av den grunn mister blod ligger noe lavt i Ferritin.Man fyller da gjerne på med jerntabletter el.i uttalte tilfeller jernsprøyter.Jeg synes alltid det er lurt å sjekke en urinprøve og en avføringsprøve bare for å sjekke at pasienten ikke blør fra disse stedene.Vanligvis kontrollerer vi pasienten igjen etter 1 måned for å se at alt forløper som forventet.Man kontrollerer så videre for å se at blodprosenten(Hb)blir normal og ferritin rundt 50.det er helt riktig å gi juice ved siden av.Svimmelheten kan nok i hvertfall delvis forårsakes av de lave jernlagrene selvom jeg ikke synes at verdien var veldig lav.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Kjære Poetica.

Det du har fått målt er jernlagrene(Ferritin).Normalverdien går fra 15-200.Det er ikke uvanlig at kvinner som menstruerer og som av den grunn mister blod ligger noe lavt i Ferritin.Man fyller da gjerne på med jerntabletter el.i uttalte tilfeller jernsprøyter.Jeg synes alltid det er lurt å sjekke en urinprøve og en avføringsprøve bare for å sjekke at pasienten ikke blør fra disse stedene.Vanligvis kontrollerer vi pasienten igjen etter 1 måned for å se at alt forløper som forventet.Man kontrollerer så videre for å se at blodprosenten(Hb)blir normal og ferritin rundt 50.det er helt riktig å gi juice ved siden av.Svimmelheten kan nok i hvertfall delvis forårsakes av de lave jernlagrene selvom jeg ikke synes at verdien var veldig lav.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Takk for svar!

Har et lite spørsmål til:

Kan dette ha skjedd pga hyppige neseblødninger over 8-9 år?

Skal det ikke ganske mye til, før jernlageret blir lavt?

mvh

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Takk for svar!

Har et lite spørsmål til:

Kan dette ha skjedd pga hyppige neseblødninger over 8-9 år?

Skal det ikke ganske mye til, før jernlageret blir lavt?

mvh

Det skal hyppige neseblødninger til for at jernlagrene reduseres,men dette vil også avhenge av hvor mye jern vi får i oss,og hvor mye kroppen ellers er belastet med feks.infeksjoner,eller mens.blødninger hos kvinner.Hvis det er påvist lave jernlagre bør man diskutere kostholdet,og evt.starte med tilskudd av jern+C-vitaminer,samt kontrollere effekten av dette etter 2-3 måneder.

Det sees i dag ikke så rent sjeldent lave jernlagre hos ellers helt friske mennesker,som rett og slett har for lavt inntak i det daglige kostholdet.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...