Gå til innhold

Er det innafor å forlate partner fordi den har fått kreft og du ønsker ikke selv å være pårørende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet om mange som stikker fra når dem møter motgang og vanskeligheter. Svakt, umodent og egoistisk av dem. Det er ikke fremgang som modnes og utvikler en sjel, men motgang og utfordringer. Dette kan jeg skrive en bok om for dette har jeg opplevd med meg selv. Pyser er dem som ikke tåler motgang.

Anonymkode: c2d69...983

Videoannonse
Annonse
Nicklusheletida
Skrevet
påskelilje skrev (37 minutter siden):

Takk. Litt rart å ikke linke til dette i hovedinnlegget.

Les VG, Dagbladet og Nettavisen. Det gjelder Tora Thorgalsdottir 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (26 minutter siden):

Dora. Ikke Thora.

Nicklusheletida
Skrevet
Lillemus skrev (6 minutter siden):

Dora. Ikke Thora.

Ja, stemmer :)

Skrevet

Hva med de som forlater partneren sin når partneren havner i rullestol? Er det like ille?

Skrevet
Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Nettavisen leser jeg aldri, med vg og db sveiper jeg innom. Går sjelden inn på artikler som denne 😊🙃🤣😵

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet om mange som stikker fra når dem møter motgang og vanskeligheter. Svakt, umodent og egoistisk av dem. Det er ikke fremgang som modnes og utvikler en sjel, men motgang og utfordringer. Dette kan jeg skrive en bok om for dette har jeg opplevd med meg selv. Pyser er dem som ikke tåler motgang.

Anonymkode: c2d69...983

Det finnes et hav av eksempler på hva motgang og vanskeligheter er. Jeg er ikke sikker på at det å ha en partner med alvorlig sykdom er det letteste av det man kan møte på.

Nicklusheletida
Skrevet
Everybody skrev (5 minutter siden):

Hva med de som forlater partneren sin når partneren havner i rullestol? Er det like ille?

Ingen av oss som ikke har vært i en slik situasjon, kan mene noe om dette. Jeg ser for meg at det kan være verre når kommunikasjonen blir borte, når redselen oppstår fordi den syke setter fast mat i halsen og være den som skal fjerne slim i halsen . Ja, hun er samlivsekspert, men hun er ikke sykepleier. 

Jeg synes ikke jeg har rett til å dømme, når jeg ikke har følt dette på kroppen, men jeg mener at hvis man har et langt forhold bak seg, så blir man uansett.  Da går man ikke pga sykdom i hvert fall. 

I saken det er snakk om gjelder det en som ble syk i den første forelskelsesfasen. Hun gikk  fra en stormende forelskelse og rett over til sykepleierrollen. Så skal man heller ikke glemme at far til barna hennes har demens. Kanskje tålegrensen var nådd ?

Det eneste jeg anklager henne for er at hun går ut på denne måten. Det hadde holdt å si at de ikke fikk det til å fungere.

Skrevet

Ved første øyekast syns jeg det høres ganske sunt ut.

Skrevet

Trist å lese at flere her mener at de som får kreft eller andre mennesker som blir syk eller i rullestol osv ikke fortjener å ha partner. Og at det er greit å gå! 

Anonymkode: 2d70f...db0

Skrevet

Ville dere tenkt likt om dere hadde barn det skjedde med? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trist å lese at flere her mener at de som får kreft eller andre mennesker som blir syk eller i rullestol osv ikke fortjener å ha partner. Og at det er greit å gå! 

Hvis partneren havner i rullestol og blir lam i beina blir jo også mye av livet til den andre innskrenket. Det kommer an på personen så klart, noen synes det går bra å leve med en med rullestol mens andre ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tanker her? 

Jeg forstår ikke at noen kan gjøre dette mot partneren sin. 

Jeg opplevde at en del hadde vanskelig med å forstå at jeg valgte motsatt av Dora T som vel mange tenker på i denne tråden. Jeg antar at både relasjonen man har og personlighetene til de involverte kan være avgjørende. 

Når det gjelder Dora T så har jeg ingen mening om hennes valg, men jeg reagerte negativt på måten hun snakket om sin eks. i mediene. Helt unødvendig med en slik utlevering av detaljer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tanker her? 
Jeg forstår ikke at noen kan gjøre dette mot partneren sin. 

Jeg tenker at hun er influenser gone skikkelig, skikkelig bad!  Hun, voksne damen på nesten 60 år, selvutnevnt relasjons- og empatidronning (med eget EQ- senter), framstår mindre empatisk enn noen andre jeg har møtt.

Hennes mann, nå eks, er ikke den eneste hun utleverer uke etter uke. Hennes egne to barn, hans barn, hennes venninner - og - faktisk også hennes (nylig demente ) eks (barnas far), er utlevert, og jeg vet faktisk at sistnevnte ikke har samtykket til dette. Gjetter de andre ikke har fått velge selv om hun skal sitte og plapre i timesvis om dem ukentlig. 

Skikkelig stusselig sak. 

Skrevet

Det kan virke hjerterått. Men jeg tror det vanligvis tar mange år å bygge så sterk kjærlighet at den tåler slike utfordringer. Dette paret har ikke så lang historie.

Fra å være forelsket og kjæreste blir hun pleier og "mor" for partneren.

Og som flere andre påpeker: Det er tydeligvis "innafor" å forlate noen av diverse andre årsaker, som at de ikke lenger "har de rette følelsene for partneren". 

Men: Det som uansett ikke er innafor, er å utlevere andre enn seg selv, med mindre alle involverte har gitt tydelig samtykke til dette.

Nicklusheletida
Skrevet
Babette skrev (21 minutter siden):

Det kan virke hjerterått. Men jeg tror det vanligvis tar mange år å bygge så sterk kjærlighet at den tåler slike utfordringer. Dette paret har ikke så lang historie.

Fra å være forelsket og kjæreste blir hun pleier og "mor" for partneren.

Og som flere andre påpeker: Det er tydeligvis "innafor" å forlate noen av diverse andre årsaker, som at de ikke lenger "har de rette følelsene for partneren". 

Men: Det som uansett ikke er innafor, er å utlevere andre enn seg selv, med mindre alle involverte har gitt tydelig samtykke til dette.

Ser du tenker likt som meg. Det tar tid før en forelskelse går over til dypere følelser. Hun har også en 16-åring og en 19- åring og skal håndtere deres følelser rundt deres fars demenssykdom pluss at hun har 4 deltidsjobber. Sannheten her er vel at forelskelsen forsvant og de dypere følelsene ikke var der. Jeg ser at hun virkelig har prøvd og at hun ville få det til. 

Uansett unnskylder det ikke all den utleveringa hun driver med. Det synes jeg var direkte ondskapsfullt. Stakkars mann.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har ikke lest et eneste innlegg som skriver at folk med kreft eller folk som blir syke/havner i rullestol ikke fortjener å ha en partner.

Anonymkode: b2378...6b3

Skrevet (endret)
Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Ser du tenker likt som meg. Det tar tid før en forelskelse går over til dypere følelser. Hun har også en 16-åring og en 19- åring og skal håndtere deres følelser rundt deres fars demenssykdom pluss at hun har 4 deltidsjobber. Sannheten her er vel at forelskelsen forsvant og de dypere følelsene ikke var der. Jeg ser at hun virkelig har prøvd og at hun ville få det til. 

Uansett unnskylder det ikke all den utleveringa hun driver med. Det synes jeg var direkte ondskapsfullt. Stakkars mann.

Men det finnes også eksempler på ektefeller som står fast ved sin partners side selv om sykdom endrer alt etter relativt kort tid som par. Vet ikke om du husker tidligere fiskeriminister Jan Henry T. Olsen, som fikk Alzheimer da han var i 50-årene.  Han giftet seg med Laila Lanes to år før diagnosen, mener jeg å huske. Deres historie ble både film og bok. 

Endret av Babette
Nicklusheletida
Skrevet
Babette skrev (19 minutter siden):

Men det finnes også eksempler på ektefeller som står fast ved sin partners side selv om sykdom endrer alt etter relativt kort tid som par. Vet ikke om du husker tidligere fiskeriminister Jan Henry T. Olsen, som fikk Alzheimer da han var i 50-årene.  Han giftet seg med Laila Lanes to år før diagnosen, mener jeg å huske. Deres historie ble både film og bok. 

Ja, men la det ikke være noen tvil. Jeg hadde aldri forlatt min samboer om han fikk en alvorlig sykdom . ALDRI ! Vi har en 12 år lang historie og jeg har dype følelser for han .Det hadde ikke endret seg.

Jeg hadde 23 år lang historie med min første mann og han forlot jeg uten at det var sykdom involvert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...