Gå til innhold

Ny fastlege og xanor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg fikk ny fastlege 1.nov og har nå i dag vært hos henne for andre gang. Jeg har levd et tøft liv og har i alle år slitt med psykiske lidelser som borderline, unnvikende personlighetsforstyrrelse og flere. Har panikkangst,sosial angst og har blitt godt utredet av psykologer, nevropsykolog og spesialist på klinisk voksenpsykiatri. Jeg har prøvd alt av c preparater og antidepressiva men ikke noe har fungert. Jeg er av den typen som tåler mye medisiner og fikk en tid sobril men ble tolerant fort og fikk til slutt xanor av fastlege. Jeg har nå stått på 6 mg i 10 år og blir ikke tolerant av de. De har reddet livet mitt! Jeg kan nå fungere ute blant folk og har sjelden alvorlige anfall. I dag har jeg altså vært hos min nye fastlege for andre gang og hun har et prinsipp om å ikke skrive ut sånne medisiner. Hun har ikke mottatt min journal fra gamle fastlegen min enda men i dag sa hun at hun ville trappe de helt ned og at hun ikke vil skrive ut til meg. Hun mente at hun kanskje ikke var rett lege for meg og mente at folk brukte disse tablettene til rus, noe jeg forstår. Men når jeg kom hjem nå fikk jeg mld av henne at hun hadde konferert med psykriater og at hun vil ha meg innlagt for å gå helt av xanor. Jeg er helt lamslått!! Jeg har brukt mange år på å finne ut en måte jeg klarer å takle livet på å nå skal hun kreve at jeg blir innlagt! Jeg er 51 år og har det greit i hverdagen sånn som det har vært de siste åra. Kan hun bare gjøre sånn?? Uten å ta det opp med meg har hun kontaktet sykehuset for innleggelse og DPS for oppfølging etterpå. Jeg vet at xanor er sterke vanedannende medisiner men jeg har brukt de i 10 år og vet at livet uten var ett helvete. Hva skal jeg gjøre??? Hun har ikke lest hva jeg har opplevd eller hva jeg har forsøkt tidligere før hun kaster dette på meg etter jeg kom hjem! Jeg trenger hjelp!!!!🥲

Anonymkode: c9289...b94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei. Jeg fikk ny fastlege 1.nov og har nå i dag vært hos henne for andre gang. Jeg har levd et tøft liv og har i alle år slitt med psykiske lidelser som borderline, unnvikende personlighetsforstyrrelse og flere. Har panikkangst,sosial angst og har blitt godt utredet av psykologer, nevropsykolog og spesialist på klinisk voksenpsykiatri. Jeg har prøvd alt av c preparater og antidepressiva men ikke noe har fungert. Jeg er av den typen som tåler mye medisiner og fikk en tid sobril men ble tolerant fort og fikk til slutt xanor av fastlege. Jeg har nå stått på 6 mg i 10 år og blir ikke tolerant av de. De har reddet livet mitt! Jeg kan nå fungere ute blant folk og har sjelden alvorlige anfall. I dag har jeg altså vært hos min nye fastlege for andre gang og hun har et prinsipp om å ikke skrive ut sånne medisiner. Hun har ikke mottatt min journal fra gamle fastlegen min enda men i dag sa hun at hun ville trappe de helt ned og at hun ikke vil skrive ut til meg. Hun mente at hun kanskje ikke var rett lege for meg og mente at folk brukte disse tablettene til rus, noe jeg forstår. Men når jeg kom hjem nå fikk jeg mld av henne at hun hadde konferert med psykriater og at hun vil ha meg innlagt for å gå helt av xanor. Jeg er helt lamslått!! Jeg har brukt mange år på å finne ut en måte jeg klarer å takle livet på å nå skal hun kreve at jeg blir innlagt! Jeg er 51 år og har det greit i hverdagen sånn som det har vært de siste åra. Kan hun bare gjøre sånn?? Uten å ta det opp med meg har hun kontaktet sykehuset for innleggelse og DPS for oppfølging etterpå. Jeg vet at xanor er sterke vanedannende medisiner men jeg har brukt de i 10 år og vet at livet uten var ett helvete. Hva skal jeg gjøre??? Hun har ikke lest hva jeg har opplevd eller hva jeg har forsøkt tidligere før hun kaster dette på meg etter jeg kom hjem! Jeg trenger hjelp!!!!🥲

Dette høres heftig ut for deg, men bruker du xanor fast daglig eller er det behovs? 

Anonymkode: 9a408...dcd

Skrevet

Det er dessverre så enkelt og så vanskelig at du må få en time hos en psykiater med et fornuftig forhold til medisiner.

Xanor er en "siste utvei"-medisin, der alt annet er forsøkt først. Det en må ha en aksept for, er at i noen tilfeller er "siste utvei" fornuftig og nødvendig. Men det forundrer meg ikke det aller minste at en ny fastlege, sikkert med litt begrenset kompetanse på kompleks psykiatri, kommer med et sånt standardsvar som du fikk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt det fast i 10 år å har det bra. Jeg blir jo ikke rusa av de men nervene kommer når jeg ikke tar de. Vet jo at jeg er avhengig men vet også hvordan livet mitt er uten disse. Da tør jeg ikke gå ut eller noe som helst. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette var jo en siste utvei for meg. Jeg fikk jo 25 mg sobril men måtte til slutt ta mange for å holde panikken og angsten nede. Derfor fikk jeg xanor å det har virkelig reddet livet mitt. Jeg rører ikke alkohol og har perfekte prøver. Jeg har selvfølgelig gitt fra meg førerkortet for å ha et liv som fungerer. Nå føler jeg alt raser rundt meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har brukt det fast i 10 år å har det bra. Jeg blir jo ikke rusa av de men nervene kommer når jeg ikke tar de. Vet jo at jeg er avhengig men vet også hvordan livet mitt er uten disse. Da tør jeg ikke gå ut eller noe som helst. 

Ja du er jo avhengig av de for å fungere i hverdagen din. Jeg forstår dette er heavy for deg å oppleve. Du har og fått en lege som ikke evner å skjønne at slike medisiner ofte er en livbøye for mange som sliter psykisk og som har opplevd traumer. Men legen viser og et ansvar for deg ved at du skal ha oppfølging av dps etter innleggelse. Når du da får oppfølging hos dps da vil du jo prate med psykiater regner jeg med og evt psykolog for hvordan oppfølging du skal ha videre. Da kan psykiater der mene at du vil trenge en form for støtte av andre medisiner som gir lignende hjelp som xanor. En fastlege har ikke lov å ikke gi deg den medisinen som en psykiater foreskriver ut til deg. Fordi ansvaret da ligger hos psykiateren og det skal fastlegen følge opp videre med. Det store spørsmålet er om du er oppgitt i helsevesenet eller om videre behandling kan gjøre deg friskere. Om ikke behandling vil hjelpe deg til å bli friskere da må du ha en hjelp som gjør at du klarer hverdagen din bra. Forstår du hva jeg mener her ts? 

AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. Sånn som reglene er nå, er nok denne fastlegen redd for å få problemer ved å skrive ut dette medikamentet til deg. Det er blitt så strengt, jeg ville også hatt et bedre liv med beroligende, men får det ikke, og det må jeg bare akseptere. Men jeg skjønner at du føler deg overkjørt og er redd. Håper det ordner seg for deg. 

Anonymkode: 0a18e...cad

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette var jo en siste utvei for meg. Jeg fikk jo 25 mg sobril men måtte til slutt ta mange for å holde panikken og angsten nede. Derfor fikk jeg xanor å det har virkelig reddet livet mitt. Jeg rører ikke alkohol og har perfekte prøver. Jeg har selvfølgelig gitt fra meg førerkortet for å ha et liv som fungerer. Nå føler jeg alt raser rundt meg.

Jeg hadde en gang i tiden en kollega med lignende problemstilling som deg. Vedvarende angst og i tillegg (det gjelder jo ikke deg) tørrlagt alkoholiker. Han brukte 8 mg Xanor om dagen og fastlegen gikk av med pensjon. Ny lege "skrev ikke ut sånt" og tilbød avrusing og c-preparater. Han måtte bare finne en ny lege, så løste det seg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår det veldig godt men alt håp er ikke ute. Er klart du må ha en form for hjelp som holder deg oppegående og det vil dps hjelpe deg med. 

Livredd legen
Skrevet

Men hun har jo ment jeg skal legger inn på psykiatrisk før jeg skal på DPS. Jeg er ei helt oppegående dame, går på yoga flere ganger i uka og lever et helt vanlig liv. Skal jeg bare kutte henne ut som fastlege med en gang?? Jeg godtar ikke innleggelse og er ikke til fare for hverken meg selv eller andre. Dette var tungt🥲

Skrevet

Sikker på at det er psykiatrisk innleggelse og ikke avrusning hun mente? 

AnonymBruker
Skrevet

Avrusning på psykriatisk i Drammen.

AnonymBruker
Skrevet
Livredd legen skrev (3 minutter siden):

Men hun har jo ment jeg skal legger inn på psykiatrisk før jeg skal på DPS. Jeg er ei helt oppegående dame, går på yoga flere ganger i uka og lever et helt vanlig liv. Skal jeg bare kutte henne ut som fastlege med en gang?? Jeg godtar ikke innleggelse og er ikke til fare for hverken meg selv eller andre. Dette var tungt🥲

Ja hun har ment det fordi at du skal få støtte og rett nedtrapping på dps, det er ikke uvanlig at pasienter innlegges for nedtrapping og endring av medikamenter. Klart du kan skifte fastlege men det vil jo stå i journalen din fra henne. Når legen ikke har fått din gamle journal da kjenner hun deg ikke og dine problemstillinger og medikamenter du står på. Da skriver en ikke ut slik medisin uten at det står i din journal fra før av. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fast avtale om antall tabletter jeg kan hente ut hver uke. Jeg har resept frem til 14 januar men hvordan kan hun gjøre sånn uten å nevne det for meg eller å ha lest journalen min? Jeg har ikke bedt om ny resept enda engang.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Avrusning på psykriatisk i Drammen.

*psykiatrisk

Anonymkode: 0a18e...cad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er du ikke fornøyd så bytt fastlege, det er en rett vi alle har :) 

Anonymkode: b0449...110

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mange måneder med ventetid. Jeg lurer bare på om det er mulig å klage på et vis? Vet at legen kan forlange nedtrapping men synes dette ble gjort på en urimelig måte å gå bak ryggen min å uten å vite min historie.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo mange måneder med ventetid. Jeg lurer bare på om det er mulig å klage på et vis? Vet at legen kan forlange nedtrapping men synes dette ble gjort på en urimelig måte å gå bak ryggen min å uten å vite min historie.

Ja derfor legen burde ha din gamle journal. Du må få tak i den og levere den til henne så snarest.

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg ringte de i dag så de skulle sende den over.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå gjelder det å puste med magen og ikke handle impulsivt, dvs. ikke skift fastlege nå, men prøv å få ryddet opp i situasjonen.  Jeg ville ha funnet frem gamle journaldokumenter og så skrevet et sammendrag mht hva som er prøvd av medikamenter og hvilken virkning det har hatt. Jeg ville så ha skrevet et brev/e-konsultasjon hvor jeg både går gjennom denne historikken, viser til stabilt forbruk av xanor gjennom mange år, og ber henne revurdere situasjonen. Hvis hun fastholder at hun mener du må legges inn til avrusning, så ville jeg ha bedt om en second opinion. 

Forhåpentligvis kan du finne i din gamle fastlegejournal en begrunnelse på hvorfor legen over lang tid har skrevet ut xanor. 

Det kan selvfølgelig være at din nye fastlege har et poeng når det gjelder xanor-bruken, men jeg synes det er svakt faglig å ikke bruke mer tid på å ha samtaler med deg om dette. Å tre en avrusningsløsning ned over hodet på deg, innebærer lav sannsynlighet for positiv effekt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...