Gå til innhold

Ny fastlege og xanor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo dessverre noe som skjer mange som bruker sterke benzo, når de bytter fastlege. 
Jeg bruker rivotril, men ikke hver dag. Fikk heldigvis fortsette med de, da DPS skrev i epikrisen at jeg burde fortsette med de og ikke nektes de. Jeg får ett glass med 100 tabletter hver 5 måned.

Anonymkode: 7d0cb...ddd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo mange måneder med ventetid. Jeg lurer bare på om det er mulig å klage på et vis? Vet at legen kan forlange nedtrapping men synes dette ble gjort på en urimelig måte å gå bak ryggen min å uten å vite min historie.

Anonymkode: c9289...b94

Du har krav på en second opinion fra en annen lege. Se Fornyet vurdering - second opinion - NHI.no

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (42 minutter siden):

Du har krav på en second opinion fra en annen lege. Se Fornyet vurdering - second opinion - NHI.no

Kan feks en psykiater avslå at det skal gis en second opinion? Jeg går til en psykiater nå, og har bedt om å få en second opinion, men så sa han nei og avslo. Han vil tydeligvis ikke at en annen lege skal se på arbeidet hans. Har han lov til det?

Anonymkode: 4fb75...b00

Skrevet

Jeg hadde en slik sak for to år siden. En snart 70 år gammel kvinne som hadde brukt et sterkt benzo i > 20 år fikk ny fastlege. Ung og nyutdannet. Fastlegen ville seponere benzo raskt. Jeg så det annerledes. Fastlegen klaget meg inn til fylkeslegen/statsforvalteren, men jeg fikk medhold helt uten kritikk. Nå dreide det seg om døgndose på 1/4 av din, så klart mindre alvorlig.

Jeg har skrevet ut Xanor til en pasient. Kriteriene var: Hadde prøvd alt annet inkl psykologisk behandling, og kunne gjøre jobben sin med Xanor og ikke uten.

Jeg forstår din fastlege, men fremgangsmåten er klandreverdig. Du kan ikke legges inn til seponering. Det tar et år hvis det skal gjøres korrekt. Du bruker en dose som tilsvarer 120mg Valium/diazepam. Kan dere finne et kompromiss der du reduserer med 1 mg hver 3. måned til du er nede på 3-4 mg døgndose? Da virker medisineringen langt mer forsvarlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kan feks en psykiater avslå at det skal gis en second opinion? Jeg går til en psykiater nå, og har bedt om å få en second opinion, men så sa han nei og avslo. Han vil tydeligvis ikke at en annen lege skal se på arbeidet hans. Har han lov til det?

Slik jeg forstår reglene, så må fastlegen henvise deg for en second opinion. Fastlegen kan nekte å gjøre det, men må i så fall oppgi en saklig grunn. 

Se Fornyet vurdering - second opinion - NHI.no

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (1 minutt siden):

Slik jeg forstår reglene, så må fastlegen henvise deg for en second opinion. Fastlegen kan nekte å gjøre det, men må i så fall oppgi en saklig grunn. 

Se Fornyet vurdering - second opinion - NHI.no

Ok, takk for svar. Men jeg uttrykte meg ikke godt nok. Fastlegen har henvist meg til second opinion hos en annen psykiater. Nåværende psykiater nektet dette. Har han lov til det? 

Skrevet

Hvis du mener at du går hos en psykiater som nekter deg en second opinion hos en annen psykiater, kan han selvsagt ikke gjøre dette.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Hvis du mener at du går hos en psykiater som nekter deg en second opinion hos en annen psykiater, kan han selvsagt ikke gjøre dette.

Ja, akkurat det jeg mener. Takk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ok, takk for svar. Men jeg uttrykte meg ikke godt nok. Fastlegen har henvist meg til second opinion hos en annen psykiater. Nåværende psykiater nektet dette. Har han lov til det? 

Men hvordan får psykiateren til å nekte en annen psykiater? Fastlegen bør henvise deg til et annet behandlingssted enn nåværende, og i så fall kan jo ikke nåværende psykiater få til å stoppe en annen psykiater i å gjøre en vurdering? 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (3 minutter siden):

Men hvordan får psykiateren til å nekte en annen psykiater? Fastlegen bør henvise deg til et annet behandlingssted enn nåværende, og i så fall kan jo ikke nåværende psykiater få til å stoppe en annen psykiater i å gjøre en vurdering? 

Dette er DPS, stedet der alt mulig tull kan skje..

Skal snakke med fastlegen om å henvise til et annet behandlingssted. Men så tenker jeg også på å gå privat. Har råd til noen få tusenlapper. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (30 minutter siden):

Vet ikke hvordan han fikk det til. Jeg fikk bare beskjed fra fastlegen om at henvisningen var avslått. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er DPS, stedet der alt mulig tull kan skje..

Skal snakke med fastlegen om å henvise til et annet behandlingssted. Men så tenker jeg også på å gå privat. Har råd til noen få tusenlapper. 

Tror jeg først ville bedt fastlegen om å henvise for second opinion et annet behandlingssted. 

Dersom du skal søke hjelp hos "privat psykiater", så er det viktig å ha nok penger til at du kan følges opp av vedkommende om det er nødvendig. Det vil neppe fungere godt å komme tilbake til et "gjenstridig" dps med en vurdering fra en privat spesialist og så håpe at de endrer behandlingsopplegg som følge av denne vurderingen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei. Jeg fikk ny fastlege 1.nov og har nå i dag vært hos henne for andre gang. Jeg har levd et tøft liv og har i alle år slitt med psykiske lidelser som borderline, unnvikende personlighetsforstyrrelse og flere. Har panikkangst,sosial angst og har blitt godt utredet av psykologer, nevropsykolog og spesialist på klinisk voksenpsykiatri. Jeg har prøvd alt av c preparater og antidepressiva men ikke noe har fungert. Jeg er av den typen som tåler mye medisiner og fikk en tid sobril men ble tolerant fort og fikk til slutt xanor av fastlege. Jeg har nå stått på 6 mg i 10 år og blir ikke tolerant av de. De har reddet livet mitt! Jeg kan nå fungere ute blant folk og har sjelden alvorlige anfall. I dag har jeg altså vært hos min nye fastlege for andre gang og hun har et prinsipp om å ikke skrive ut sånne medisiner. Hun har ikke mottatt min journal fra gamle fastlegen min enda men i dag sa hun at hun ville trappe de helt ned og at hun ikke vil skrive ut til meg. Hun mente at hun kanskje ikke var rett lege for meg og mente at folk brukte disse tablettene til rus, noe jeg forstår. Men når jeg kom hjem nå fikk jeg mld av henne at hun hadde konferert med psykriater og at hun vil ha meg innlagt for å gå helt av xanor. Jeg er helt lamslått!! Jeg har brukt mange år på å finne ut en måte jeg klarer å takle livet på å nå skal hun kreve at jeg blir innlagt! Jeg er 51 år og har det greit i hverdagen sånn som det har vært de siste åra. Kan hun bare gjøre sånn?? Uten å ta det opp med meg har hun kontaktet sykehuset for innleggelse og DPS for oppfølging etterpå. Jeg vet at xanor er sterke vanedannende medisiner men jeg har brukt de i 10 år og vet at livet uten var ett helvete. Hva skal jeg gjøre??? Hun har ikke lest hva jeg har opplevd eller hva jeg har forsøkt tidligere før hun kaster dette på meg etter jeg kom hjem! Jeg trenger hjelp!!!!🥲

Kjenner noen som måtte bytte fastlegen 2 ganger på rappen på grunn av lignende problemstilling, ny lege som nektet å skrive ut av prinsipp. Ordnet seg hos den nye fastlegen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en som brukte valium og fikk seg ny fastlege og legen ønsket ikke å fortsette å skrive ut valium. Fastlegen kontaktet dps og da skrev psykiateren tilbake at han anbefalte fortsatt bruk av valium til han. Så da skrev legen ut valium til han grunnet anbefalingen fra dps. 

Anonymkode: 9a408...dcd

Skrevet
cathlin skrev (24 minutter siden):

Kjenner noen som måtte bytte fastlegen 2 ganger på rappen på grunn av lignende problemstilling, ny lege som nektet å skrive ut av prinsipp. Ordnet seg hos den nye fastlegen. 

Heldigvis skjer det av og til. Men når dosen xanor er høyere enn felleskatalogens maks anbefaling, så vil det å skifte fastlege flere ganger fort kunne gi inntrykk av "legeshopping". 

Skrevet (endret)
frosken skrev (3 minutter siden):

Heldigvis skjer det av og til. Men når dosen xanor er høyere enn felleskatalogens maks anbefaling, så vil det å skifte fastlege flere ganger fort kunne gi inntrykk av "legeshopping". 

Jeg forstod det slik at nåværende fastlege ikke skrev ut dette legemidlet av prinsipp. Da nytter det vel ikke å gå ned i dose. Ja, det blir kanskje legeshopping og noen ganger fungerer det med legeshopping.

Endret av cathlin
Skrevet
cathlin skrev (1 minutt siden):

Jeg forstod det slik at nåværende fastlege ikke skrev ut dette legemidlet av prinsipp. Da nytter det vel ikke å gå ned i dose. 

Mye mulig at det ikke nytter med vedkommende uansett. Men jeg ville ha forsøkt meg med en ny runde ved bruk av dokumentasjon fra tidligere journal og en second opinion hos en annen fastlege, før jeg evt. byttet. Tror jeg da. 

Poenget mitt var at det er lettere å få støtte til å fortsette bruken av xanor om dosen er nærmere det anbefalte. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg var ikke mentalt forberedt på dette. Den gamle fastlegen min sa at hun ikke bare kunne gjøre dette uten å ha gått gjennom journalen min. Hun var i tillegg ikke noe hyggelig og sa at jeg kanskje burde finne en annen lege og at for guds skyld håpte jeg ikke kjørte bil. Jeg har allerede satt meg opp hos ny lege da kjemien med hun nye var såpass dårlig fra dag 1. Føler at hun gikk bak ryggen min når hun ikke engang snakket med meg om dette når jeg var der.

Skrevet

Jeg fikk også fryktelig mye motstand til svært moderat bruk av b-prep av ny ung kvinnelig fastlege for noen år siden. Nå har jeg vært våken fra 03.30 og har surret meg inn i en helt horribel søvnperiode igjen, som skrevet om her inne. Det hadde vært levelig om det ikke var for at jeg må opp til en psykisk krevende jobb. Jeg tror moderat og «godtatt» bruk av p-prep hadde hjulpet meg med «toppene.» 

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg mener jo at disse medisinene er laget for å brukes, i hvertfall når alt annet er prøvd. Livet mitt er som sagt greit med disse medisinene og vet at dette ikke kommer til å gjøre meg noe godt å være uten. Hun kunne i hvertfall møtt meg litt på halvveien å gått ned til 2 tabletter først er nå min mening. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...