Gå til innhold

Hvilket talent skulle du ønske du hadde?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Grendel skrev (3 timer siden):

Det er ikke så mange kvinner som klarer det. De som klarer det er ofte små og spinkle.

Jeg ser ganske mange unge kvinner i 20-35 års alderen på treningssenteret som klarer det.

Men jeg er verken ung, liten eller spinkel. Har tvertimot fått en litt "kubbete" fasong de siste par årene. Som en eikekubbe, liksom,  tung og massiv 🤪

Men jeg har litt lyst til å kunne henge mer enn 7 sekunder. Så planen min etter jul er å spise mindre, spise sunt, fortsette med styrketrening,  legge inn en kondisøkt, og forhåpentligvis kvitte meg med noen kilo. Og da kunne jeg kanskje klare å løfte meg selv noen cm etterhvert 😄

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke forveksle slank med spinkel. Overvekt i form av fedme er veldig begrensende for mobilitet og egenvektstrening. Jeg har hatt BMI opp mot 30 når jeg hadde mest muskler og tok både pull ups og muscle ups.

Men til TS: Noen uker på instrument er ingenting! Det er bra, men fortsatt ikke nok til å forvente noen særlig progresjon. Å bli god på et instrument fordrer ren gidding og frasigelse av mantra av at man kan ikke kan. Du må både øve strukturert, og leke og bare tulle, legge det til side, sette opp en plan, og forkaste planen og gå tilbake til å bare tulle. Det handler ikke like mye om talent som det handler om det å gidde og å veksle mellom selvkritisk tilnærming og å ikke ta det så seriøst. De fleste forteller seg selv at de er nerds så snart de har brukt tid på noe og skynder seg tilbake til realityseriene sine.

Anonymkode: eed79...11a

Skrevet

Altså, det er mange ting jeg ville syntes det var kult å kunne, som å spille gitar eller snakke fransk. Slike ferdigheter tenker jeg at jeg kunne tilegnet meg, iallfall til husbruk, hvis jeg bare hadde prioritert det. 

Men et talent jeg alltid har ønsket meg, men som overhodet ikke er innen rekkevidde, er å kunne synge opera. 

Skrevet
10 minutes ago, morsan said:

Men et talent jeg alltid har ønsket meg, men som overhodet ikke er innen rekkevidde, er å kunne synge opera. 

Men da snakker du om noe helt eksepsjonelt, og selv jeg som bare moderat psykisk syk med sterke savn om et liv som aldri ble til kan både innse at man ikke trenger å bli så dyktig i noe for å føle seg mer enn god nok, selv om jeg overhodet ikke føler meg bra nok i dag.

Skrevet

At jeg hadde i det minste et snev av sangstemme og gehør...

Skrevet
morsan skrev (10 timer siden):

Hvordan vet du at det ikke er innen rangevidde? 

Har ei venninne som har begynt å synge i voksen alder. Først "vanlig" rockemusikk. Hun tok operatimer ut av det blå, fordi hun hadde lyst. 

Med timer og dedikasjon er det ikke umulig at du kan synge opera. 

Anonymkode: 8473f...8e3

Skrevet
Lillemus skrev (2 timer siden):

At jeg hadde i det minste et snev av sangstemme og gehør...

Hihihihi.... samme her, men det er helt fraværende😅

Skrevet
emilie321 skrev (1 time siden):

Hihihihi.... samme her, men det er helt fraværende😅

Dette er også en treningssak. Bare se på alle barna i sånne filmer om kristne sekter. De synger så vakkert i kor som bare det, alle sammen. Jeg tviler på at absolutt alle har perfekte «sangstemmegener», det handler nok også mye om at de er omgitt av musikk og synger hele tiden fra ung alder. (Men for all del, det er individuelle forskjeller, jeg har vært borti prester som ikke kan synge, så de må snakke i stedet for å messe. Men kanskje de vokste opp uten musikk også). 

I min søskenflokk kan to av tre synge rent, og det er de to av oss som har fått opplæring i å spille et instrument.

Alle er ikke Michael Phelps, som åpenbart har gode anlegg for å svømme. Men vi trenger heller ikke ta olympisk gull for å kunne si at vi er gode i noe. Man kan oppnå mye hvis man har vilje og lyst til å trene mye på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men da snakker du om noe helt eksepsjonelt, og selv jeg som bare moderat psykisk syk med sterke savn om et liv som aldri ble til kan både innse at man ikke trenger å bli så dyktig i noe for å føle seg mer enn god nok, selv om jeg overhodet ikke føler meg bra nok i dag.

Jeg er helt enig i at man ikke trenger  være så dyktig i noe for å føle seg bra nok

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan vet du at det ikke er innen rangevidde? 

Har ei venninne som har begynt å synge i voksen alder. Først "vanlig" rockemusikk. Hun tok operatimer ut av det blå, fordi hun hadde lyst. 

Med timer og dedikasjon er det ikke umulig at du kan synge opera. 

Anonymkode: 8473f...8e3

Jeg vet jeg ikke er der :) Som ung sang jeg i kor og var en bra korist. Men jeg skjønte jo at jeg ikke hadde evnene til å kunne bli solist. ;) 

Skrevet
Sokk skrev (9 timer siden):

Dette er også en treningssak.

Sorry, men nei. Jeg tviler sterkt på at en hvilken som helst sangpedagog hadde fått meg til å synge rent. Jeg elsker å synge og synger masse i bilen og når jeg er alene hjemme, men ikke sammen med andre. :) 

Skrevet

Ang «treningssak» og synging:  Det er helt opplagt at også her vil trening og teknikk etc kunne bety mye. Det er en grunn til at det finnes egne studier for sangere. Men talentet som er i bunn, eller mangel på sådan, kommer man jo ikke bort fra. 

Skrevet
påskelilje skrev (På 20.12.2025 den 12.11):

Jeg har alltid hatt lyst til å kunne heise meg opp etter armene, chin-ups, er det det det heter? Synes det ser så vanvittig elegant ut, både når menn og kvinner gjør det. Jeg har trent styrketrening i 4-5 år nå, men er ikke i nærheten av å klare det. Har for tung kropp og for dårlig grep i hendene, i tillegg til manglende teknikk. Klarer å henge strak i kun 7 sekunder 🤣

Når det gjelder musikk, så har jeg vel talent der, tror jeg, i alle fall når det gjelder noteforståelse. Spilte klassisk piano fra jeg var 7 til 19. Kunne tenke meg å ta det opp igjen, fingrene er blitt mye tregere og tjukkere, men jeg tror kanskje jeg skal revitalisere det i 2016 🎶 Som Grendel sier, er det mye øving som må til. Gitargrepene som jeg lærte som ungdom, sitter fremdeles, men jeg er veldig treg der og, og fingertuppene blir såre 😅 Korsangen er med på å trene hjernen musikalsk, og det setter jeg veldig pris på 🎶

Jeg kan chin-ups, eller kunne *skryte skryte* Gjorde 20 og var dritfornøyd, helt til jeg innså at dette ikke var ekte pullups. Da jeg skjønte at det var mye hardere andre veien mistet jeg motet. Klarte maks 6 og de var ikke helt godkjente heller 😛 Så gikk jeg over til manualer og styrke i armer. Dro skikkelig på og endte med betennelse som spredte seg i hele armen. I dag 2 år etter cirka gjør jeg hverken chinups eller annen trening 🫡 Har mistet helt kraften i armene virker det som. Men så var det nok noen energiske måneder jeg dro på med de barsa må en kunne anta 😆 Var nok mer hypomani enn talent. Angående vekt: Klarte noen få som lett overvektig. Så hadde jeg en tid hvor jeg fikk flere muskler og ble enda bedre. Men så ble jeg veldig opptatt av å være slank og ble mer tynn enn muskuløs. Da gikk det dårlig og dessuten fikk jeg den betennelsen. Så å bygge muskler og ikke ha altfor mye fett å drasse på er vel best når en skal løfte sin egen kroppsvekt ja. 

Skulle ønske jeg hadde musikalsk talent. Synger som en kråke og har aldri klart å lære noter. Gitar kan jeg heller ikke, selv om jeg i en annen periode gikk skikkelig inn for det. Synes musikk er bedre enn sportslig "talent", men ja takk begge deler vel. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (På 20.12.2025 den 11.11):

Hva legger du i kompetent i denne sammenheng?

I musikk, sport og matte, er min erfaring at talent er svært viktig. 

Petter Nordthug og Therese Johaug var ikke talenter i utgangspunktet.

Anonymkode: 78086...5a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Petter Nordthug og Therese Johaug var ikke talenter i utgangspunktet.

Anonymkode: 78086...5a6

Talent og barnestjerne er ikke det samme. 

psykedeliker
Skrevet
krøll9 skrev (På 21.12.2025 den 23.10):

Synger som en kråke og har aldri klart å lære noter.

Musikalsk talent har ingenting med å kunne noter å gjøre, tvert imot.

Skrevet
psykedeliker skrev (30 minutter siden):

Nettopp. Jeg kan noter (på et enkelt nivå), men eier ikke musikalsk talent.

Skrevet

Skulle ønske jeg kunne spille alle instrumentene i et helt symfoniorkester samtidig som jeg sjonglerte brennende ringer og balanserte høyt oppe i luften på en line fra Mount Everest. 

Skulle også ønske jeg hadde evnen til å lukke ørene igjen for all lyd.

Skrevet
psykedeliker skrev (4 timer siden):

Tvert imot - den var litt for drøy. Jeg driver med musikk på ganske brukbart nivå, og min erfaring er at de musikalske lærer noter ganske raskt - om de ønsker det. 

Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Tvert imot - den var litt for drøy. Jeg driver med musikk på ganske brukbart nivå, og min erfaring er at de musikalske lærer noter ganske raskt - om de ønsker det. 

Enig. Å kunne noter er for meg å kunne omsette noter til musikk (enten på et instrument eller i sang)- dvs. både vite hvilke toner og hvilken rytme som er notert. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...