Gå til innhold

sen eggløsning - rekker egget å feste seg?

Anbefalte innlegg

Gjest undrer

Hei!

Vi har vært ufrivillig barnløse i to år snart. Skal oppsøke hjelp hvis jeg ikke blir gravid innen sommeren. Jeg lurer på følgende:

Jeg har en mensperiode på 26 dager. Vi har jevnlig hatt samleie fra dag 7-17 (ca), men likevel har ingenting skjedd. Jeg har nå fått mistanke om at eggløsning ikke skjer før på dag 18-20. Hvis dette stemmer, rekker da et befruktet egg å komme ned til livmoren før mensen? ViI hormoner regulere dette slik at livmoren forbereder seg på å ta i mot det befruktede egget, og at mensen utsettes?

Har jo hørt at noen har blitt gravide under mensen også...

Takker for svar!

mvh

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan nesten garantere at din eggløsning ikke kommer så sent. Det er hormonene som dannes etter eggløsning som bestemmer når mensen inntrer. Hvis man har meget kort syklus, f.eks. 24 dager og blør i 7 dager, så vil eggløsningen komme tre dager etter mensen, og man kan bli gravid i seks dager som slutter på eggløsningsdagen. Altså er graviditet mulig i de siste blødningsdager. Skjønner du?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...