AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 Skrevet 30. desember 2025 Jeg har lagt merke til noe jeg synes er litt interessant, og kanskje også litt trist, ved diskusjonskulturen her på Doktoronline. De aller fleste trådene handler om én selv: egne symptomer, egne bekymringer, egne livsvalg og egne utfordringer. Det er i og for seg helt forståelig, siden dette er et sted mange oppsøker når de har det vanskelig. Ofte kommenterer man også andres personlige problemer, men gjerne ved å speile dem i egne erfaringer. Det jeg derimot sjelden ser, er engasjement rundt mer overordnede temaer: samfunnet vi lever i, økonomiske utviklingstrekk, fremtiden, teknologi, arbeidsliv, demografi eller andre mer abstrakte problemstillinger som påvirker mange av oss, også helsa vår. Når slike tråder først dukker opp, blir de ofte forbigått i tilnærmet stillhet. Få svar, ingen skikkelig diskusjon, knapt nok reaksjoner. Skulle det være noen som svarer et det stort sett noen av forumets få mannlige medlemmer, kvinnene er fraværende (om de ikke svarer anonymt). Det er som om interessen stopper der det personlige slutter. Jeg lurer på hvorfor det er slik. I "gamle dager" var det ikke slik, da ble alt mulig diskutert her? Er det fordi slike temaer oppleves for store, for diffuse eller for krevende å diskutere? Er det fordi mange først og fremst bruker forumet som et sted for støtte og gjenkjennelse, ikke refleksjon og samfunnsdebatt? Mye av det vi strever med personlig, henger jo nettopp sammen med større forhold: økonomisk usikkerhet, tempoet i samfunnet, krav i arbeidslivet, teknologiske endringer og framtidsbekymringer. Likevel snakker vi nesten aldri om disse tingene her. Jeg savner litt mer vilje til å løfte blikket. Ikke i stedet for de personlige trådene, men i tillegg til dem. For kanskje hadde det vært både nyttig og befriende å diskutere det som angår oss alle, ikke bare egen navlelo. Nå får jeg sikkert pepper, men det tåler jeg. Anonymkode: db2b9...0c5 0 Siter
Glitter Skrevet 30. desember 2025 Skrevet 30. desember 2025 Jeg har bare ikke peiling på sånt. Derfor deltar jeg ofte ikke. 0 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet 30. desember 2025 Skrevet 30. desember 2025 Problemet er vel heller at de som starter diskusjoner om politikk, gjerne gjør det anonymt og sjelden følger opp tråden. Og mange innlegg går igjen. 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet 30. desember 2025 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg har lagt merke til noe jeg synes er litt interessant, og kanskje også litt trist, ved diskusjonskulturen her på Doktoronline. De aller fleste trådene handler om én selv: egne symptomer, egne bekymringer, egne livsvalg og egne utfordringer. Det er i og for seg helt forståelig, siden dette er et sted mange oppsøker når de har det vanskelig. Ofte kommenterer man også andres personlige problemer, men gjerne ved å speile dem i egne erfaringer. Det jeg derimot sjelden ser, er engasjement rundt mer overordnede temaer: samfunnet vi lever i, økonomiske utviklingstrekk, fremtiden, teknologi, arbeidsliv, demografi eller andre mer abstrakte problemstillinger som påvirker mange av oss, også helsa vår. Når slike tråder først dukker opp, blir de ofte forbigått i tilnærmet stillhet. Få svar, ingen skikkelig diskusjon, knapt nok reaksjoner. Skulle det være noen som svarer et det stort sett noen av forumets få mannlige medlemmer, kvinnene er fraværende (om de ikke svarer anonymt). Det er som om interessen stopper der det personlige slutter. Jeg lurer på hvorfor det er slik. I "gamle dager" var det ikke slik, da ble alt mulig diskutert her? Er det fordi slike temaer oppleves for store, for diffuse eller for krevende å diskutere? Er det fordi mange først og fremst bruker forumet som et sted for støtte og gjenkjennelse, ikke refleksjon og samfunnsdebatt? Mye av det vi strever med personlig, henger jo nettopp sammen med større forhold: økonomisk usikkerhet, tempoet i samfunnet, krav i arbeidslivet, teknologiske endringer og framtidsbekymringer. Likevel snakker vi nesten aldri om disse tingene her. Jeg savner litt mer vilje til å løfte blikket. Ikke i stedet for de personlige trådene, men i tillegg til dem. For kanskje hadde det vært både nyttig og befriende å diskutere det som angår oss alle, ikke bare egen navlelo. Nå får jeg sikkert pepper, men det tåler jeg. Anonymkode: db2b9...0c5 Som du sier, så var det mer av det før. Jeg kan bare svare for meg selv. Jeg har blitt for lat. Slike tråder utvikler seg . Det blir diskusjoner. Jeg må følge opp og det tar fort mye tid. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 Skrevet 30. desember 2025 Folk her tolererer i liten grad diskusjoner som fører til krangel på grunn av divergerende politiske standpunkter. Det gjør at det blir enklere å dele om personlige problemer, og de fleste her virker dessuten å ha psykiske plager. Anonymkode: df8af...1f7 0 Siter
påskelilje Skrevet 30. desember 2025 Skrevet 30. desember 2025 Jeg leser gjerne slike tråder, men det er krevende å formulere noe klokt politisk. Jeg svinger innom ger titt og ofte, men har sjelden mulighet til å skrive noe godt og nøye gjennomtenkt, først og fremst fordi jeg som regel har folk rundt meg, og det skjer mye rundt meg. Og så er jeg kanskje blitt litt lat jeg og, som Nicklus skrev 🤪 Jeg leser jo mye nyheter, leser debatter og kommentarer, men skriver sjelden selv. Burde sikkert det! 2 Siter
påskelilje Skrevet 30. desember 2025 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Folk her tolererer i liten grad diskusjoner som fører til krangel på grunn av divergerende politiske standpunkter. Det gjør at det blir enklere å dele om personlige problemer, og de fleste her virker dessuten å ha psykiske plager. Anonymkode: df8af...1f7 Nei, jeg tror ikke det er hovedårsaken. Det er mange mange år siden det har vært krangling her pga ulikt politisk syn. Det er forresten mange her uten psykiske plager. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2025 Skrevet 30. desember 2025 3 hours ago, Glitter said: Jeg har bare ikke peiling på sånt. Derfor deltar jeg ofte ikke. Kanskje du burde følge bedre med på nyhetene, lese aviser og orientere deg om hva som skjer i samfunnet rundt deg. Mulig man blir bedre av å rette fokuset utover? Anonymkode: 81322...42a 0 Siter
Sokk Skrevet 30. desember 2025 Skrevet 30. desember 2025 Veldig mange politiske tråder er også postet på KG eller r/Norge, og/eller er formulert på en veldig AI-aktig måte. Da er jeg ikke så interessert i å diskutere. Det er underforum om politikk og samfunn på KG, men jeg går aldri inn på de underforaene. Jeg leser mest på kropp og helse, fordi det er det som interesserer meg mest (kanskje mest fordi jeg er hobby-hypokonder). Det er valgfritt hvilke tråder man engasjerer seg i. Hvis du vil ha mer engasjement, må du kanskje skrive om noe mer engasjerende, eller på en mer engasjerende måte. Selv holder jeg meg unna politiske diskusjoner fordi jeg tydeligvis mister besinnelsen veldig raskt. Jeg forakter Høyrefolk (basert på tidligere livserfaringer) og de skaper veldig sterke følelser i meg. Så jeg tåler dem veldig dårlig. 0 Siter
laban Skrevet 30. desember 2025 Skrevet 30. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I "gamle dager" var det ikke slik, da ble alt mulig diskutert her? Det stemmer. Men de som var mest aktive på de delforumene der det ble diskutert politikk, samfunn og livssyn, har forsvunnet for mange år siden. Det var ikke på Åpent forum, men på to andre delforum for slike tema. Det var en fast gjeng som holdt på der, og som aldri ble lei av å krangle med hverandre. Jeg vet ikke hvordan de fikk tid til å skrive alle innleggene, de kan i hvert fall ikke ha hatt noen vanlig jobb på dagtid ved siden av. Vi som har hengt her siden 1990-tallet, "hørte til" på delforumene for barn og familie. Så vi har diskutert tema som likestilling, barneoppdragelse, skole og arbeidslivsforhold i mange år. Generell debatt om politikk og samfunn deltok vi mindre i her på DOL. Personlig kan jeg gjerne delta i mer generelle debatter med folk jeg kjenner, men jeg er ikke like interessert i å bruke tid på å diskutere sånt med anonyme folk på nett. Dessuten er det visse temaer her som har lett for å bli veldig svart/hvitt, og det orker jeg ikke. Det hender jeg blander meg inn hvis det er et tema jeg i utgangspunktet er engasjert i og synes jeg har såpass kunnskap om at det er litt vits i å bidra. 2 Siter
BrukerErHeltAnonym Skrevet 30. desember 2025 Skrevet 30. desember 2025 Sokk skrev (1 time siden): Selv holder jeg meg unna politiske diskusjoner fordi jeg tydeligvis mister besinnelsen veldig raskt. Jeg forakter Høyrefolk (basert på tidligere livserfaringer) og de skaper veldig sterke følelser i meg. Så jeg tåler dem veldig dårlig. Hva er det med Høyrefolk (folk som stemmer partiet Høyre, eller folk som tilhører høyresiden generelt?) som gjør at du forakter dem? 0 Siter
Sokk Skrevet 30. desember 2025 Skrevet 30. desember 2025 BrukerErHeltAnonym skrev (9 minutter siden): Hva er det med Høyrefolk (folk som stemmer partiet Høyre, eller folk som tilhører høyresiden generelt?) som gjør at du forakter dem? De minner meg om en ufyselig type jeg kom borti en gang i tiden og i hodet mitt har jeg koblet hans ufyselighet med hans politiske engasjement i Høyre. Den assosiasjonen er så sterk at jeg også blir uvel av høyrepolitikere og -politikk generelt. 0 Siter
ISW Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 Sokk skrev (13 timer siden): Jeg forakter Høyrefolk (basert på tidligere livserfaringer) og de skaper veldig sterke følelser i meg Nå synes jeg du generaliserer litt. Jeg betviler ikke at det er idioter på høyresiden av norsk politikk, men litt drøyt å forakte 50% av befolkningen vel? (Antar du ikke liker FrP noe bedre). 0 Siter
Sokk Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 ISW skrev (3 minutter siden): Nå synes jeg du generaliserer litt. Jeg betviler ikke at det er idioter på høyresiden av norsk politikk, men litt drøyt å forakte 50% av befolkningen vel? (Antar du ikke liker FrP noe bedre). Jo, det er drøyt. Dette er en ren irrasjonell følelsesmessig greie for meg (selv om jeg også kan synes at en del høyrepolitikk er litt usolidarisk). Det er Høyre spesifikt som trigger det. 0 Siter
ISW Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 Sokk skrev (6 minutter siden): Jo, det er drøyt. Dette er en ren irrasjonell følelsesmessig greie for meg (selv om jeg også kan synes at en del høyrepolitikk er litt usolidarisk). Det er Høyre spesifikt som trigger det. Da synes jeg du skal kose deg med denne: 1 Siter
Sokk Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 ISW skrev (4 minutter siden): Da synes jeg du skal kose deg med denne: Hehe, takk. Jeg gikk dessverre glipp av Erna-filmen i høst. Men det var fine scener fra Høyres valgvake, da. 0 Siter
ISW Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 Sokk skrev (1 minutt siden): Hehe, takk. Jeg gikk dessverre glipp av Erna-filmen i høst. Men det var fine scener fra Høyres valgvake, da. Jeg var på Tons of Rock i sommer, Jens Stoltenberg åpnet festivalen og tradisjonen tro er første band på scenen Black Debbath. De spilte "Problemer innad i Høyre" og dedikerte den til "Jensemann" - det var kjempegøy. 1 Siter
Babette Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 Du får i alle fall ikke pepper fra meg. Jeg er nemlig delvis enig med deg. De fleste innleggene er selvsentrert, også i diskusjoner om samfunnsrelaterte tema. Kanskje en trend i tiden vi lever i? Å sammenligne gamle og nye DOL er nesten håpløst. Jeg tror nemlig hovedårsaken til at nettstedet har blitt noe fargeløst, er det lave antall aktive brukere. Du nevner politiske debatter med høy temperatur. For min egen del hadde jeg aldri noe forhold til disse, heller ikke til det som foregikk på småbarnsforumet. Sett fra mitt ståsted var det de uforglemmelige personlighetene som satte farge på DOL - de som skrev med humor, snert og livsvisdom. Flisa, SDD, Shandy, Ulvinnen og mange andre. Den gang var det som å sitte på kafé og skravle med kjentfolk. Det varierte selvsagt hvor mye tid folk hadde å avse til å henge på DOL, men siden det var så mange aktive, merket man ikke så mye til det. Hvis admin den gang hadde slettet alle avsporende innlegg, ville det vært som å stenge kaféen. 3 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 Folk som er ensomme og har lite støtte få å prate med henger på forum. De andre har mødre og fedre, søsken etc de kan snakke med. Hjelpetelefoner ble nedringt i julen. Folk trenger mer hjelp og støtte i dag og andre typer diskusjoner blir sekundære i viktighet. Personlig kan jeg både lage og svare på begge typer innlegg. Anonymkode: 1b40a...a92 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 Skrevet 31. desember 2025 Jeg er og fæl til å generalisere. Tenker at Nikolas er ett navn rølpete har, for det het han som mobbet meg på skolen. Jeg tenker at portugisere er illojale etter som jeg hadde en portugisisk venn som kuttet meg ut. Det er jo dumt som fy, men hjernen min generaliserer. Anonymkode: d6727...cdd 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.