Gå til innhold

Er det bare egne problemer som engasjerer oss her?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sokk skrev (10 timer siden):

Dette er en ren irrasjonell følelsesmessig greie for meg (selv om jeg også kan synes at en del høyrepolitikk er litt usolidarisk). Det er Høyre spesifikt som trigger det.

Du har en fascinerende evne til å fraskrive deg ansvar for egne tanker og følelser. Hvem har du lært det av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sokk skrev (På 30.12.2025 den 20.40):

Veldig mange politiske tråder er også postet på KG eller r/Norge, og/eller er formulert på en veldig AI-aktig måte. Da er jeg ikke så interessert i å diskutere.

Det er underforum om politikk og samfunn på KG, men jeg går aldri inn på de underforaene. Jeg leser mest på kropp og helse, fordi det er det som interesserer meg mest (kanskje mest fordi jeg er hobby-hypokonder).

Det er valgfritt hvilke tråder man engasjerer seg i. Hvis du vil ha mer engasjement, må du kanskje skrive om noe mer engasjerende, eller på en mer engasjerende måte.

Selv holder jeg meg unna politiske diskusjoner fordi jeg tydeligvis mister besinnelsen veldig raskt. Jeg forakter Høyrefolk (basert på tidligere livserfaringer) og de skaper veldig sterke følelser i meg. Så jeg tåler dem veldig dårlig. 

Men jeg kommer ikke inn på KG. Derfor poster jeg her.

Anonymkode: a7f95...570

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Folk som er ensomme og har lite støtte få å prate med henger på forum. De andre har mødre og fedre, søsken etc de kan snakke med. Hjelpetelefoner ble nedringt i julen. 

Folk trenger mer hjelp og støtte i dag og andre typer diskusjoner blir sekundære i viktighet. 

Personlig kan jeg både lage og svare på begge typer innlegg. 

Anonymkode: 1b40a...a92

Er ensom men det er det eneste forumet jeg ikke har blitt utestengt fra. Har ringt mye hjelpetelefonen siden jeg ble utestengt dessverre. Er mange som har noen venner i det hele tatt. Mine tanker går til dere alle.

Anonymkode: a7f95...570

Skrevet (endret)

For min del handler det om to ting:

De fleste slike tråder er startet av anonymbruker og jeg er ikke interessert i å dele mer informasjon om meg selv og mine meninger til noen som ikke vil gjøre det samme selv.

Når det kommer til online diskusjoner som går på samfunn og politikk så gjorde jeg det meste av det for ti år siden og føler meg litt ferdig med det. Enkelte hederlige unntak kan forekomme, selvsagt.

Endret av Vhanja
Skrevet

Jeg kan ha meninger om mye, men liker bedre å diskutere ting med familie og venner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2025 den 17.29):

Jeg har lagt merke til noe jeg synes er litt interessant, og kanskje også litt trist, ved diskusjonskulturen her på Doktoronline.

De aller fleste trådene handler om én selv: egne symptomer, egne bekymringer, egne livsvalg og egne utfordringer. Det er i og for seg helt forståelig, siden dette er et sted mange oppsøker når de har det vanskelig. Ofte kommenterer man også andres personlige problemer, men gjerne ved å speile dem i egne erfaringer.

Det jeg derimot sjelden ser, er engasjement rundt mer overordnede temaer: samfunnet vi lever i, økonomiske utviklingstrekk, fremtiden, teknologi, arbeidsliv, demografi eller andre mer abstrakte problemstillinger som påvirker mange av oss, også helsa vår.

Når slike tråder først dukker opp, blir de ofte forbigått i tilnærmet stillhet. Få svar, ingen skikkelig diskusjon, knapt nok reaksjoner. Skulle det være noen som svarer et det stort sett noen av forumets få mannlige medlemmer, kvinnene er fraværende (om de ikke svarer anonymt).

Det er som om interessen stopper der det personlige slutter.

Jeg lurer på hvorfor det er slik. I "gamle dager" var det ikke slik, da ble alt mulig diskutert her?

Er det fordi slike temaer oppleves for store, for diffuse eller for krevende å diskutere?

Er det fordi mange først og fremst bruker forumet som et sted for støtte og gjenkjennelse, ikke refleksjon og samfunnsdebatt?

Mye av det vi strever med personlig, henger jo nettopp sammen med større forhold: økonomisk usikkerhet, tempoet i samfunnet, krav i arbeidslivet, teknologiske endringer og framtidsbekymringer. Likevel snakker vi nesten aldri om disse tingene her.

Jeg savner litt mer vilje til å løfte blikket. Ikke i stedet for de personlige trådene, men i tillegg til dem. For kanskje hadde det vært både nyttig og befriende å diskutere det som angår oss alle, ikke bare egen navlelo.

Nå får jeg sikkert pepper, men det tåler jeg.

Anonymkode: db2b9...0c5

Hei

Vet godt hva du mener. Mange brukere her er kommet inn pga psykiatriforumet tror jeg. Er selv skyldig i det du beskriver, særlig det med å spore av tråden til å handle om seg selv. Tar meg stadig i det men prøver ikke være for streng. Det er ikke ment å være så egosentrisk men blir vanskelig å løfte blikket når en strever. Og det er nettopp da noen av oss - kremt - Jeg (og meg meg meg...) er mest aktive her... Men avsporingen trenger ikke handle om at fokus skal flyttes over på dem som svarer. Noen viser empati ved å relatere, vise gjenkjennelse og slik vise for ts at man forstår og har ekte medfølelse. 

Det med empati er et utrolig interessant tema da det finnes så ulike oppfatninger og versjoner av den. For noen handler det om å kunne svare "det som er rett å si" som respons på visse poster, mens andre tenker sånn at: "Her forstår jeg TS så godt! For jeg har kjent det på kroppen selv" og så svarer man tilsvarende. Men i første eksempel der: Har de som svarer virkelig medfølelse, forstår de hva som føles eller er svaret enn standard respons på TS uttrykte liden. Må tenke på Sheldon som alltid tilbyr a hot beverage fordi han har lært at det er det han skal gjøre. Det kan sikkert treffe godt det, men når mange av oss ender med å svare med referanser til eget liv: man bruker av verktøykassa man har og som regel i beste mening. I tilegg så er det ikke til å stikke under en stol at verden fort blir litt liten og sikten litt smal når man kjemper selv. 

Til andre "viktige temaer": joda. Det finnes mange temaer som forekommer viktigere enn å beskue sin egen navle, men alt til sin tid. Kanskje plattformen ikke er den rette for det du søker. Det er hva det er i alle fall. 

Skrevet
krøll9 skrev (1 time siden):

Til andre "viktige temaer": joda. Det finnes mange temaer som forekommer viktigere enn å beskue sin egen navle, men alt til sin tid. Kanskje plattformen ikke er den rette for det du søker. Det er hva det er i alle fall. 

Jeg er enig.

Jeg tror DOL har størst nytte som en plass å ta opp personlige ting og få råd.

Israels politikk i Gaza er viktig, men Bibi bryr seg neppe om hva DOL mener. Det er ikke viktig å diskutere Gaza her.

Skrevet
ISW skrev (På 31.12.2025 den 10.07):

Nå synes jeg du generaliserer litt. 

Jeg betviler ikke at det er idioter på høyresiden av norsk politikk, men litt drøyt å forakte 50% av befolkningen vel? (Antar du ikke liker FrP noe bedre). 

Bare litt?!? Hadde trodd du skulle bli litt surere over den kommentaren;-)

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (4 timer siden):

Jeg er enig.

Jeg tror DOL har størst nytte som en plass å ta opp personlige ting og få råd.

Israels politikk i Gaza er viktig, men Bibi bryr seg neppe om hva DOL mener. Det er ikke viktig å diskutere Gaza her.

Synes noen ganger det blir litt for personlig.
I jula var det en tråd hvor de faste damene diskuterte juleselskap og gjestene. Vi fikk vite om alle som var bedt, og som ikke var bedt. Vi fikk vite om samboer, ekser, egne barn, bonusbarn, foreldre til barn som var sammen med egne barn. Egne barn som ikke ble bedt. Osv. osv Jeg lurte på om tante Pose skulle dukke opp, men det gjorde hun ikke.

Så ble en til med i diskusjonen, begynte og snakke om en dåp for x antall år siden. Igjen fikk vi vite hvem som var bedt, hvem som ikke ble bedt og hvor trist og leit det var at vedkommende ikke ble bedt. osv.osv

Kunne ikke se at de ba om råd.

Ja jeg var dum som satt og leste, jeg vet.

Anonymkode: e3f1a...2ed

Skrevet
frosken skrev (1 time siden):

Bare litt?!? Hadde trodd du skulle bli litt surere over den kommentaren;-)

Hehehe, jeg har blitt soft med årene vet du 😅

Skrevet
Sokk skrev (På 30.12.2025 den 20.40):

Jeg forakter Høyrefolk (basert på tidligere livserfaringer) og de skaper veldig sterke følelser i meg. Så jeg tåler dem veldig dårlig. 

Dette utsagnet er så usaklig og fordomsfullt at det er vanskelig å ta det alvorlig. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Grendel said:

Man kunne jo diskutert foretaksmodellen i norsk helsevesen, eller Helseplattformens komplette idioti. Men, slike diskusjoner blir som regel korte. Innlegg om hva man spiste til middag i dag, derimot, ser ut til å ha langt større utholdenhet og kan strekke seg over mange mange sider. Jaja.

Anonymkode: 81322...42a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man kunne jo diskutert foretaksmodellen i norsk helsevesen, eller Helseplattformens komplette idioti. Men, slike diskusjoner blir som regel korte. Innlegg om hva man spiste til middag i dag, derimot, ser ut til å ha langt større utholdenhet og kan strekke seg over mange mange sider. Jaja.

Dette handler etter min oppfatning om hva hver enkelt bruker dol til.  Det har jo ingen høyere "moralsk verdi" å diskutere store problemer enn å ha hverdagslig kontakt - om det er det folk ønsker. En del brukere har vært her i veldig mange år og det å diskutere små hverdagslige ting har så avgjort sin verdi det også. Akkurat på dette området tror jeg det er ganske stor forskjell på å være en som benytter et fast nick vs. å skrive mye som anonym bruker, selv om jeg ikke vet hvem folk er i RL, så synes jeg at jeg kjenner dem litt allikevel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I jula var det en tråd hvor de faste damene diskuterte juleselskap og gjestene. Vi fikk vite om alle som var bedt, og som ikke var bedt. Vi fikk vite om samboer, ekser, egne barn, bonusbarn, foreldre til barn som var sammen med egne barn. Egne barn som ikke ble bedt. Osv. osv Jeg lurte på om tante Pose skulle dukke opp, men det gjorde hun ikke.

Så ble en til med i diskusjonen, begynte og snakke om en dåp for x antall år siden. Igjen fikk vi vite hvem som var bedt, hvem som ikke ble bedt og hvor trist og leit det var at vedkommende ikke ble bedt. osv.osv

Den diskusjonen var en avsporing i mer praktisk retning i en tråd som innbød til å dele følelser. Den ble startet av en anonym, og tittelen var "Er julen sår og vond for deg i tillegg til gledesfylt?" Det er vel ikke så overraskende at noen av de som kjenner på blandede følelser, er i familier med dine, mine og våre barn, eller andre varianter av familieforhold som ikke lenger er som de en gang var - enten det skyldes samlivsbrudd, dødsfall eller andre livshendelser.

Etter hvert handlet diskusjonen mest om hvor mye man bør stille opp i arrangementer styrt av bonusfamilie, når det er vanskelig nok å få tid til sine aller nærmeste. Den avvek litt fra temaet "såre og vonde følelser" og gikk mer mot høflighet og kontroll over egen tid. Jeg tror ikke om det var den avsporingen som gjorde tråden "litt for personlig"?

Temaet bonusfamilie er ikke selvsagt ikke relevant for alle. Selv deltok jeg ikke i diskusjonen. Men den delen av "tidsklemma" som handler om prioritering når hverdagen inneholder både ektefelle/samboer, voksne barn som kommer og går, foreldre som trenger stadig mer hjelp og i tillegg jobb og kolleger som tror man har all verdens tid når barna ikke er små lenger, er relevant for mange i aldersgruppen som mange av "de faste damene" tilhører.

De fleste tråder av denne typen - der man kanskje ikke ber om så mange konkrete råd, men deler en blanding av følelser og praktiske problemer - er på Psykiatri. Da holder vi faste, gamle, diagnosefrie kjerringene oss stort sett unna. Denne tråden, med svært personlig tema hvis man skal ta utgangspunkt i overskriften, var på Åpent. Der er det tradisjon for at det er greit å spore av litt. 

Ikke ta dette som et kritisk angrep mot deg. Jeg ble bare litt overrasket over at av alle tråder her om personlige følelser og sinnstilstander, var det akkurat den som ble trukket fram som "litt for personlig". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg liker veldig godt å diskutere sånt (bortsett fra at jeg kan for lite om Helseplattformen).

Jeg ser det bare ikke som et problem at folk diskuterer middagsplaner eller personlige problemer. Jeg tror ikke at det ene går utover det andre.

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg synes det er ett under att siden enda finnes, og at det fortsatt er såpass med aktivitet. Da sosiale media tok over, ble jo de fleste andre forum liggende brakke. 

Internett var bedre før Facebook, og en liten rest av det ligger igjen her. Politikk diskuteres mindre enn før, men andre forum jeg frekventerer har null aksept for politikk, religion og sånt som fyrer opp.

Så helt greit at det diskuteres mer hverdagslige ting.

AnonymBruker
Skrevet

Så skal vi vel være så ærlige å innrømme at i noen saker, blant dem Israel/Gaza, har noen få enkeltbrukere så sterke oppfatninger og uttrykksformer at det i seg selv stopper videre diskusjon. Så ja, ytringsfriheten har sine begrensninger.

Anonymkode: df8af...1f7

Skrevet
Babette skrev (10 timer siden):

Dette utsagnet er så usaklig og fordomsfullt at det er vanskelig å ta det alvorlig. 

Jeg mener ikke at andre skal dele min oppfatning. Det var for å forklare hvorfor jeg kan bli veldig følelsesmessig trigget i politiske diskusjoner. Jeg sier ikke at det er rasjonelt å skjære alle over en kam. Men det er den følelsen som trigges hos meg.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er vel lov å diskutere på et diskusjonsforum uten at noen ber om konkrete råd? I stedet for å irritere deg over de få trådene som faktisk finnes, kan du ikke forsøke å starte nye diskusjoner eller engasjere deg i noe som faktisk interesserer deg?

Jeg er enig med @laban i at den diskusjonen neppe kan kalles personlig når du sammenligner med de fleste trådene inne på psykiatri. 

Skrevet
Sokk skrev (12 minutter siden):

Det var for å forklare hvorfor jeg kan bli veldig følelsesmessig trigget i politiske diskusjoner.

Kun av nysgjerrighet:

Er det selve partiet Høyre som har gjort deg urett, eller er det mer at du har støtt borti f.eks. et rævhøl av en mann som tilfeldigvis også stemte Høyre?

Skrevet
ISW skrev (5 minutter siden):

Kun av nysgjerrighet:

Er det selve partiet Høyre som har gjort deg urett, eller er det mer at du har støtt borti f.eks. et rævhøl av en mann som tilfeldigvis også stemte Høyre?

Alternativ 2 bortsett fra at han også var politiker. Ikke profilert i media nå. Rævhøl er å dra det for langt, men han var ganske ekkel.

Men jeg er heller ikke tilhenger av politikken, eller Erna. Men det er med litt mindre følelser. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...