Grendel Skrevet lørdag kl 12:28 Skrevet lørdag kl 12:28 Det er jo noe å diskutere. Nå har Maduro riktignok vært en katastrofe for landet. Han avskaffet demokratiet der og 8 millioner har flyktet. Samtidig er jeg redd for anarki hvis det er sånn at man arresterer statsledere. Da går det ikke an å forhandle lenger. Det er også enkelt å konstruere grunner for å arrestere hvem som helst. Kanskje russerne arresterer Støre for å støtte nazister i Ukraina. Europa har satt seg i en litt rar situasjon som pådrivere for å utstede arrestordre på Putin og Bibi. Forskjeller en at ingen faktisk vurderer å pågripe Netanyahu. Det er bare symbolpolitikk. Vi får nå se hvor det lander. Hvis Venezuela faktisk går tilbake til et demokrati kan arrestasjonen se bedre ut i ettertid. Det kan også bli kaos. 1 Siter
ISW Skrevet lørdag kl 12:45 Skrevet lørdag kl 12:45 Tror Trumps venn Vladimir er svært lite imponert over dette. 0 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet lørdag kl 12:49 Skrevet lørdag kl 12:49 Det er jo ikke en legitim leder de har fjernet. Vi snakker om en diktator. Men det kan fort eskalere mot kaos. 1 Siter
krøll9 Skrevet lørdag kl 13:15 Skrevet lørdag kl 13:15 Første tanke var: inni helvete. Er ikke Uraina og Gazakonflikten allerede nok risiko for 3.verdenskrig?? Nå angriper USA også sine naboland??? Men så informerer jeg meg litt da - har vek satt meg 0 inn i politisk situasjon i sør amerika før... Kanskje var det ikke helt galt allikevel? Er det mulig å anse USAs handlingsretning her som riktig? Er det mulig ved en slik fre gang, til tross for at man kan forstå motivene? Det er interessant å kjenne på at jeg IKKE vet hva jeg synes. Andre saker har vært lettere selv om jeg har for lite kunnskap til å ta en ordentlig vurdering... og er jo styrt av medienes dekning av de ulike konflikter, men fortsatt. Kan angrepet på Venezuela være "riktig?" Er langt fra overbevist om det, men gir tanken sjangs til å tenkes litt videre. I utgangspunktet tenker jeg om et slikt angrep: Nei! Men. Vet ikke. 1 Siter
slabbedask Skrevet lørdag kl 14:42 Skrevet lørdag kl 14:42 Det var knapt nok en overraskelse. Spørsmålet er heller om dette ikke ender i kaos. USAs tidligere intervensjoner i andre land har vel ikke vært spesielt vellykkede, som Irak, Libya, Afghanistan: kaos, maktvakuum og langvarig ustabilitet. Og så har vi presedensen. Når maktbruk igjen blir legitimert av sikkerhet og interesser, blir Russlands invasjon av Ukraina i praksis normalisert. Kina vil naturligvis lese dette som et grønt lys for Taiwan. Hvorfor ikke, når den sterkestes rett igjen gjelder? Grønland neste? Med Trump er ingenting utenkelig. Når stormakter begynner å teste grensene, er det alltid de små som betaler prisen. 2 Siter
krøll9 Skrevet lørdag kl 14:51 Skrevet lørdag kl 14:51 slabbedask skrev (5 minutter siden): Det var knapt nok en overraskelse. Spørsmålet er heller om dette ikke ender i kaos. USAs tidligere intervensjoner i andre land har vel ikke vært spesielt vellykkede, som Irak, Libya, Afghanistan: kaos, maktvakuum og langvarig ustabilitet. Og så har vi presedensen. Når maktbruk igjen blir legitimert av sikkerhet og interesser, blir Russlands invasjon av Ukraina i praksis normalisert. Kina vil naturligvis lese dette som et grønt lys for Taiwan. Hvorfor ikke, når den sterkestes rett igjen gjelder? Grønland neste? Med Trump er ingenting utenkelig. Når stormakter begynner å teste grensene, er det alltid de små som betaler prisen. Men besittelse av dansk territorium (Grønland) er vel mer oppnåelse av en fordel, selv om man kan argumentere for at motivene er "sikkerhetsmessig" begrunnet? Det kan vel ikke settes noe likhetstegn mellom den interessen og de andre situasjonene der? Kanskje utgjør Venezuelas politiske tilstand virkelig en aktiv trussel mot freden i resten av verden og kan sånn sett legitimeres? 0 Siter
slabbedask Skrevet lørdag kl 15:03 Skrevet lørdag kl 15:03 (endret) 12 minutes ago, krøll9 said: Men besittelse av dansk territorium (Grønland) er vel mer oppnåelse av en fordel, selv om man kan argumentere for at motivene er "sikkerhetsmessig" begrunnet? Det kan vel ikke settes noe likhetstegn mellom den interessen og de andre situasjonene der? Kanskje utgjør Venezuelas politiske tilstand virkelig en aktiv trussel mot freden i resten av verden og kan sånn sett legitimeres? Det er nettopp slik alle maktovertakelser alltid pakkes inn: som "sikkerhet". Stormakter har til alle tider definert egne interesser som sikkerhet, som f.eks. Russland om Ukraina, det gjør dem ikke mer legitime av den grunn. Grønland handler det om geopolitisk makt, ressurser og posisjonering, aka "sikkerhet". Det er ikke prinsipielt forskjellig fra Russland og Ukraina, eller Kina og Taiwan. Når det gjelder Venezuela, er påstanden om at landet utgjør en aktiv trussel mot verdensfreden svært tynn. Endret lørdag kl 15:03 av slabbedask 1 Siter
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:59 Skrevet lørdag kl 16:59 2 hours ago, slabbedask said: Det var knapt nok en overraskelse. Spørsmålet er heller om dette ikke ender i kaos. Nå får venezulenerne en gylden mulighet til å redde landet sitt. Er det mulig de ikke griper den og heller gjentar sine historiske tabber og på nytt blir et shithole country, ja det er mulig, men det er opp til dem. Det er det Venezulenske folket sin skyld at landet gikk i dass til å begynne med, og det rammet også resten av verden. Nå må de ta ansvar. At vi allerede nå skal begynne å skylde på trump blir for dumt 2 hours ago, slabbedask said: USAs tidligere intervensjoner i andre land har vel ikke vært spesielt vellykkede, som Irak, Libya, Afghanistan: kaos, maktvakuum og langvarig ustabilitet. Helt utrolig at det er mulig å snakke slik. Ta Afghanistan f.eks, vi reddet dem, ga dem muligheter, og det afghanske folket valgte å ikke bruke muligheten de fikk, de ville helle ha Taliban styre. Ok, skal det være vår skyld eller at vi gjorde noe galt da. Nei. Du må slutte å la disse folkene skylde på "Vesten" for alt, de må bruke mulighetene de får, eller godta å leve i shithole countries for resten av landets historie. Det er ikke vår skyld at folk er idioter. Afghanere har f.eks tradisjoner, som bare du sier ordet på den kulutrelle tradisjonen blir posten slettet her på forumet, innholdet i den kulturelle tradisjonen som foregår i 2025 er så ille at en ikke kan si ordet på tradisjonen engang. Kanksje du vet kanskje du ikke vet hva jeg sikter til, men dette er folket vi snakker om, men ikke skyld på oss, og hvis de nekter å bruke mulighetene de får så ikke kom som flyktning hit etterpå. Gi folk en mulighet. Resten er opp til dem. Trump fortjener nobels fredspris etter dette. Anonymkode: cba40...e07 0 Siter
psykedeliker Skrevet lørdag kl 17:05 Skrevet lørdag kl 17:05 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Afghanere har f.eks tradisjoner, som bare du sier ordet på den kulutrelle tradisjonen blir posten slettet her på forumet, innholdet i den kulturelle tradisjonen som foregår i 2025 er så ille at en ikke kan si ordet på tradisjonen engang. Interressant. Da kan du vel demonstrere dette for oss nå, så vi får tatt en skjermdump før det forsvinner? 0 Siter
slabbedask Skrevet lørdag kl 17:14 Skrevet lørdag kl 17:14 14 minutes ago, AnonymBruker said: Nå får venezulenerne en gylden mulighet til å redde landet sitt. Er det mulig de ikke griper den og heller gjentar sine historiske tabber og på nytt blir et shithole country, ja det er mulig, men det er opp til dem. Det er det Venezulenske folket sin skyld at landet gikk i dass til å begynne med, og det rammet også resten av verden. Nå må de ta ansvar. At vi allerede nå skal begynne å skylde på trump blir for dumt Helt utrolig at det er mulig å snakke slik. Ta Afghanistan f.eks, vi reddet dem, ga dem muligheter, og det afghanske folket valgte å ikke bruke muligheten de fikk, de ville helle ha Taliban styre. Ok, skal det være vår skyld eller at vi gjorde noe galt da. Nei. Du må slutte å la disse folkene skylde på "Vesten" for alt, de må bruke mulighetene de får, eller godta å leve i shithole countries for resten av landets historie. Det er ikke vår skyld at folk er idioter. Afghanere har f.eks tradisjoner, som bare du sier ordet på den kulutrelle tradisjonen blir posten slettet her på forumet, innholdet i den kulturelle tradisjonen som foregår i 2025 er så ille at en ikke kan si ordet på tradisjonen engang. Kanksje du vet kanskje du ikke vet hva jeg sikter til, men dette er folket vi snakker om, men ikke skyld på oss, og hvis de nekter å bruke mulighetene de får så ikke kom som flyktning hit etterpå. Gi folk en mulighet. Resten er opp til dem. Trump fortjener nobels fredspris etter dette. Anonymkode: cba40...e07 Forstår godt hvorfor du velger å skrive anonymt. Lykke til. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:24 Skrevet lørdag kl 17:24 1 minute ago, slabbedask said: Forstår godt hvorfor du velger å skrive anonymt. Lykke til. Bra argument? Du skriver også anonymt forøvrig, bare å stå frem under ekte navn om du vil, dersom du føler det er relevant for saken (uten at jeg kan se noe argument for at det er tilfellet her) 11 minutes ago, psykedeliker said: Interressant. Da kan du vel demonstrere dette for oss nå, så vi får tatt en skjermdump før det forsvinner? Jeg respekterer lov og orden, forumet har sine ønsker og finansieres gjennom annonsørinntekter. Kan en bryte reglene, ja, men da mister de penger og forumet stenges ned. Du minner meg litt om venezuelerne forøvrig 🧐 B***** b*** er den afghanske tradisjonens navn, vil du vite mer enn det må du på mer åpne forum, eller bruke 5 sekunder på google, eller spør AI, eller hva som helst annet... Er ikke super komplisert. Anonymkode: cba40...e07 0 Siter
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:30 Skrevet lørdag kl 17:30 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bra argument? Du skriver også anonymt forøvrig, bare å stå frem under ekte navn om du vil, dersom du føler det er relevant for saken (uten at jeg kan se noe argument for at det er tilfellet her) Jeg respekterer lov og orden, forumet har sine ønsker og finansieres gjennom annonsørinntekter. Kan en bryte reglene, ja, men da mister de penger og forumet stenges ned. Du minner meg litt om venezuelerne forøvrig 🧐 B***** b*** er den afghanske tradisjonens navn, vil du vite mer enn det må du på mer åpne forum, eller bruke 5 sekunder på google, eller spør AI, eller hva som helst annet... Er ikke super komplisert. Anonymkode: cba40...e07 Bacha bazi. Anonymkode: 6f869...3a3 0 Siter
psykedeliker Skrevet lørdag kl 17:33 Skrevet lørdag kl 17:33 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan en bryte reglene, ja, men da mister de penger og forumet stenges ned. Tror ikke helt du har fått med deg hvorfor enkelte ord endres automatisk her. Det er forøvrig enkelt å omgå, bare se her: r-i-b-s-s-k-o-g. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:35 Skrevet lørdag kl 17:35 Just now, psykedeliker said: Tror ikke helt du har fått med deg hvorfor enkelte ord endres automatisk her. Det er forøvrig enkelt å omgå, bare se her: r-i-b-s-s-k-o-g. Det ble slettet forrige gang det ble diskutert på forumet, fordi det stigmatiserer en folkegruppe/leder til rasisme og dermed er uoptimalt for annonseinntekter. Men nå har en anonym person nevnt det uansett mulig han ikke bryr seg om forumet går under 😓, så får vi gå tilbake til trådens tema som er Venezuela Anonymkode: cba40...e07 0 Siter
nachnoo Skrevet lørdag kl 17:36 Skrevet lørdag kl 17:36 Dere må huske at det Trump nå har gjort er å fredsbombe landet og fredskidnappe presidenten. Det kvalifiserer for Fredsprisen. 0 Siter
emilie321 Skrevet lørdag kl 17:37 Skrevet lørdag kl 17:37 nachnoo skrev (Akkurat nå): Dere må huske at det Trump nå har gjort er å fredsbombe landet og fredskidnappe presidenten. Det kvalifiserer for Fredsprisen. 🤣 0 Siter
psykedeliker Skrevet lørdag kl 17:42 Skrevet lørdag kl 17:42 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det ble slettet forrige gang det ble diskutert på forumet, fordi det stigmatiserer en folkegruppe/leder til rasisme og dermed er uoptimalt for annonseinntekter. Da finner vi fort ut som det samme er tilfelle nå. Her er en wikipedia-artikkel om emnet: https://en.wikipedia.org/wiki/Bacha_bazi 0 Siter
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:43 Skrevet lørdag kl 17:43 2 minutes ago, nachnoo said: fredskidnappe presidenten Det er som å si at Hitler var "president" i Norge, og at de allierte dermed var slemme for å ha reddet oss fra tyskerne. Hva det norske folk ønsker spiller vel ingen rolle det er personen som "styrer" som avgjør ? Jeg skjønner ikke hva som har skjedd med folk, vi i Vesten pleide å stå for det som var rett, nå står vi for hva som kan gjøre oss varme innvendig, hvem bryr seg om verden går i dass, bare vi kan føle oss gode for "vi" ikke var de slemme som bombet andre land etc. Anonymkode: cba40...e07 0 Siter
slabbedask Skrevet lørdag kl 18:00 Skrevet lørdag kl 18:00 Og nå skal USA styre Venezuela "inntil videre". – Vi skal styre landet inntil vi kan gjennomføre en trygg, korrekt og veloverveid overgang. Det sier Trump på en pressekonferanse fra sitt feriested på Mar-a-Lago i Florida lørdag ettermiddag norsk tid. https://www.vg.no/nyheter/i/9pv4Ew/trump-vi-skal-styre-landet-inntil-videre 0 Siter
slabbedask Skrevet lørdag kl 18:02 Skrevet lørdag kl 18:02 18 minutes ago, AnonymBruker said: Det er som å si at Hitler var "president" i Norge, og at de allierte dermed var slemme for å ha reddet oss fra tyskerne. Hva det norske folk ønsker spiller vel ingen rolle det er personen som "styrer" som avgjør ? Jeg skjønner ikke hva som har skjedd med folk, vi i Vesten pleide å stå for det som var rett, nå står vi for hva som kan gjøre oss varme innvendig, hvem bryr seg om verden går i dass, bare vi kan føle oss gode for "vi" ikke var de slemme som bombet andre land etc. Anonymkode: cba40...e07 Burde "vi" ikke da først ta ut terrorregimet i Nord-Korea? 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.