Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man trenger ikke å bytte formuesskatt mot arveavgift. Vi klarer oss godt uten begge. 

Videoannonse
Annonse
Worriesome Plenty 2
Skrevet (endret)

Hva var nedre grense for arveavgift før den ble stoppet?

Edit 470000 var det. Ikke noe sosial skatt altså.

Endret av Worriesome Plenty 2
slabbedask
Skrevet
3 minutes ago, Worriesome Plenty 2 said:

Hva var nedre grense for arveavgift før den ble stoppet?

470 000 kr.

slabbedask
Skrevet (endret)

https://e24.no/privatoekonomi/i/lnEApo/pensjonister-fortviler-etter-skattesjokk-paa-bolig-rett-og-slett-et-ran

Pensjonist Rune Berenett (75) har fått markedsverdien for sin 167 kvadratmeters leilighet ved foten av Nordstrand i Oslo oppjustert med mer enn 50 prosent i skattekortet for 2026.

Det mer enn dobler skattesatsen i pensjonsutbetalingene, og vil gi ham over 50.000 kroner mindre utbetalt i år, anslår pensjonisten.

– Støre sa det ikke ville bli skatteøkninger i 2026, men det er ikke akkurat en liten skatteøkning for en pensjonist. Mange vil ikke klare å betale dette og beholde sin egen leilighet når de holder på sånn, sier Berenett til E24.

Når skatten økes kraftig på grunnlag av en teoretisk boligverdi, uten at inntekten øker, er det ikke bare urettferdig, det er absurd. Å i verste fall hive eldre mennesker ut av egen bolig gjennom skattesystemet er kynisk politikk.

Endret av slabbedask
UtakknemligDiva
Skrevet

Den helvetes staten og den helvetes skatten sin. De finner også alt du har. Trumf bonus lå også nå inne på opplysningene mine. Så nå har de kommet dit OGSÅ. Samme de gjorde med krypto, som først var skattefritt. De blander seg inn over alt hvor du har noe. Derfor er det lurt å ha noe som ikke er synlig i noe system. 

Mer du gjeldsfri så skal du altså betale skatt av det du eier. 

Vi betaler skatt flere ganger av det vi har! Skatt av inntekt, netto går til lønn, noe trekkes til feriepenger (husker ikke om det allerede er trukket skatt da) så skattes det også av ferie pengene. 
Pengsjonen skal også skattes av… 

Du skal betale skatt for å eie. 

Og folk sier «du får igjen om du betaler for mye». Nei, for du betaler like mye neste år og helt til du dør. Så du får ikke igjen det du betaler i skatt… 

UtakknemligDiva
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (På 9.1.2026 den 17.06):

Personlig har jeg tjent 656% på en investering jeg gjorde i 1998.

På min bolig. Har betalt null i skatt for det. 
Og slik burde det også være for de som arver meg. Jeg slipper fordi om jeg kjøper en annen leilighet må jeg inn med like mye. 

Når jeg arver mine foreldre burde ikke jeg betale arveavgift selv om de har tjent like mye på sine boliginvesteringer. For de pengene må jeg leve av når jeg blir minstepensjonist.

Men skjønner dette blir urettferdig for de som ikke har foreldre med bolig eller annen formue, så noen, de minst vellykkede blir stående i dårlig råd. Så sett fra venstresiden er nok dette urettferdig. De kommer aldri til penger. Sånn sett kan jeg se at systemet ikke er rettferdig. Og velferdsgoder har jo allerede blitt minsket. For de som ikke eier bolig faller utenfor og må leie i ett uoversiktlig og kortsiktig marked.

Derfor bør det bygges leieboliger i stor stil der man kan bo til rettferdig pris så lenge man vil. Men her driter AP seg ut for eielinja holdes uten tanke på de fattigste som er henvist til ett elendig leiemarked. Og de har til og med gjort det verre, da de skatter ihjel utleie fra private. Altså rammes de boligløse av det verste fra 2 kanter mvh AP.

Hvorfor skal private utleiere skatte så mye egentlig? hvor mye skatt er det snakk om? 

UtakknemligDiva
Skrevet
slabbedask skrev (På 10.1.2026 den 21.50):

Ja til arveskatt - Eiendomsutvikleren Anders Buchardt mener skatt på arv er fornuftig og vil at den gjeninnføres.

https://www.nrk.no/norge/ja-til-arveskatt-1.17699935

• Han er for å gjeninnføre arveskatt, og mener den har mindre negativ effekt på investeringer i nye virksomheter og arbeidsplasser, enn formuesskatten.
  • Buchardt håper Jens Stoltenbergs skattekommisjon vil åpne opp for et bytte: Innføre arveskatt mot at formuesskatten reduseres eller fjernes.

Han mener arveskatt er en «god skatt», sammenlignet med det Arbeiderparti-regjeringen har innført de senere år.

Arveskatten ble avviklet av Solberg-regjeringen i 2014. Arbeiderpartiet ville beholde skatten fordi de mente den holdt ulikheten mellom folk nede. Men da Støre overtok regjeringsmakten i 2021 gjeninnførte han ikke skatt på arv. Isteden økte han formuesskatten og exitskatten.

– Dette byttet fikk store konsekvenser for måten vi investerte på. Vi stoppet tvert å investere i oppstartsselskaper og gründere. Pengene vi satt igjen med ved årsslutt måtte spares for å betale formuesskatten.

Buchardt er ikke alene om å trekke seg som investor i oppstart-selskaper. Ifølge Norsk Venturekapitalforening har mange norske investorer gjort det samme.

Norge ligger nå på bunn i norden når det gjelder å satse på fremtidige industrier og arbeidsplasser.

Norge ligger på bunn i vesten når det karrieremuligheter også. Med mindre du vil jobbe på kontor. Det er ikke markedet for noen ting her. Offtopic, jeg vet

UtakknemligDiva
Skrevet
slabbedask skrev (3 timer siden):

https://e24.no/privatoekonomi/i/lnEApo/pensjonister-fortviler-etter-skattesjokk-paa-bolig-rett-og-slett-et-ran

Pensjonist Rune Berenett (75) har fått markedsverdien for sin 167 kvadratmeters leilighet ved foten av Nordstrand i Oslo oppjustert med mer enn 50 prosent i skattekortet for 2026.

Det mer enn dobler skattesatsen i pensjonsutbetalingene, og vil gi ham over 50.000 kroner mindre utbetalt i år, anslår pensjonisten.

– Støre sa det ikke ville bli skatteøkninger i 2026, men det er ikke akkurat en liten skatteøkning for en pensjonist. Mange vil ikke klare å betale dette og beholde sin egen leilighet når de holder på sånn, sier Berenett til E24.

Når skatten økes kraftig på grunnlag av en teoretisk boligverdi, uten at inntekten øker, er det ikke bare urettferdig, det er absurd. Å i verste fall hive eldre mennesker ut av egen bolig gjennom skattesystemet er kynisk politikk.

Men hvis folk blir kastet ut av egne boliger pga skatt, så er det vel et slags ran? Hvem er det heller som skal inn i boligen da? Folk som har råd? da håper jeg opplegget boycottes, så staten ikke får mulighetene til å tjene noe på disse boligene. Da blir det ikke lenger attraktivt å øke skatten. 

Hva er det de skal ha så høy skatt for? Staten virker nesten desperat der de fortsetter å øke alt, og finner nye ting å skatte på. 

Jeg skal ikke kjøpe noe nytt elektronikk. Får klare meg med 8 år gammel iphone, for jeg fikk plutselig for meg at om noen mnd eller år sier nyhetene: «har du mobil fra etter 2021? Da må du betale skatt for å eie den». Like gjerne avvenne seg dette. Så avhengige som folk har blitt, er de fleste nok villige til å betale for eie det. 

UtakknemligDiva
Skrevet (endret)
Lillemus skrev (På 9.1.2026 den 12.11):

Nei, her er jeg helt enig med nachnoo - arv er penger det er skattet av flere ganger allerede! Eiendomsskatten er også alt for høy for mange og med store forskjeller over det ganske land så blir den fort veldig urettferdig også men neo jeg har ingen gode forslag til hvordan det kan gjøres mer rettferdig for alle.

Tenk foran myndighetene. Før de rekker å gjøre noe så det ikke virker lenger.

Endret av UtakknemligDiva

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...