Gå til innhold

forkjølelse og smitte.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Hvor lenge er man smittsom ved forkjølelse? Chatgpt gir meg jo ulike svar. hoster stygt enda og er slimete men tar otrivin så er ikke tett og har ikke hatt feber. Føler meg rar i hodet og kroppen men det er jo ikke noe nytt akkurat. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Smitten er størst de første dagene, samt før du selv ble syk. Men du kan også være smittsom etter en uke. Det er ingen poeng å utsette andre for deg og din sykdom akkurat nå. Vent til du kjenner deg på bedringens vei. Det går veldig mye influensa nå, det kan like gjerne være det du har.

Anonymkode: 63e21...e78

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet

Jeg forsøkte finne ut av det samme for noen uker siden, og så vidt jeg forsto så kommer det an på hva man er smittet med. Som oftest er man smittsom så lenge man har symptomer. God bedring.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Smitten er størst de første dagene, samt før du selv ble syk. Men du kan også være smittsom etter en uke. Det er ingen poeng å utsette andre for deg og din sykdom akkurat nå. Vent til du kjenner deg på bedringens vei. Det går veldig mye influensa nå, det kan like gjerne være det du har.

Ok, får holde meg unna folk da. Sønnen ville komme på besøk i morgen, er det ikke lurt? Har hatt det i en uke da. 

stjernestøv
Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (7 minutter siden):

Jeg forsøkte finne ut av det samme for noen uker siden, og så vidt jeg forsto så kommer det an på hva man er smittet med. Som oftest er man smittsom så lenge man har symptomer. God bedring.

Ok så lenge man har symptomer ja, kan være lenge det da. Jo takk. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ok, får holde meg unna folk da. Sønnen ville komme på besøk i morgen, er det ikke lurt? Har hatt det i en uke da. 

Han må bare komme, men da får han også være forberedt på at du kan være smittsom.

Hold deg unna eldre og folk i risikosone.

Skrevet
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Hvis ikke sønnen din har en underliggende alvorlig sykdom med svekket immunforsvar så taler ingenting i mot at han kommer på besøk. Så lenge du er i form til det selv, ikke har feber eller veldig ubehag, så må det være greit. Det er forkjølelsesvirus og influensa rundt oss overalt hele vintersesongen. Fint å tenke seg om en ekstra gang før en oppsøker eldre og skrøpelige, eller folk med andre sykdommer, men ellers er det ikke noe å bry seg med etter min mening. 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han må bare komme, men da får han også være forberedt på at du kan være smittsom.

Hold deg unna eldre og folk i risikosone.

Ok tror ikke han vil ha det og han jobber på sykehjem. 

Holder meg unna mine foreldre på sykehjemmet, sykepleieren sa de satt pris på at jeg tok hensyn til det. 

stjernestøv
Skrevet
krøll9 skrev (3 minutter siden):

Hvis ikke sønnen din har en underliggende alvorlig sykdom med svekket immunforsvar så taler ingenting i mot at han kommer på besøk. Så lenge du er i form til det selv, ikke har feber eller veldig ubehag, så må det være greit. Det er forkjølelsesvirus og influensa rundt oss overalt hele vintersesongen. Fint å tenke seg om en ekstra gang før en oppsøker eldre og skrøpelige, eller folk med andre sykdommer, men ellers er det ikke noe å bry seg med etter min mening. 

Han jobber på sykehjem da så han vil helst ikke ha det og sliter med skuldre og nakke, vil ikke ha dette på toppen av det. Ja går ikke til mine eldre og svake foreldre på sykehjemmet. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Ok tror ikke han vil ha det og han jobber på sykehjem. 

Holder meg unna mine foreldre på sykehjemmet, sykepleieren sa de satt pris på at jeg tok hensyn til det. 

Veldig fint av deg :) 

Ta godt vare på deg selv. Jeg har akkurat hatt influensa og de var helt pyton. Jeg tok vaksinen tidlig i desember så jeg fikk en veldig mye mildere utgave enn mange bekjente, men man blir preget likevel. Heldigvis går det over.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig fint av deg :) 

Ta godt vare på deg selv. Jeg har akkurat hatt influensa og de var helt pyton. Jeg tok vaksinen tidlig i desember så jeg fikk en veldig mye mildere utgave enn mange bekjente, men man blir preget likevel. Heldigvis går det over.

Takk :) 

Jo får gjøre det, det er pyton med den hostingen og svelger slim hele tiden. Ja heldigvis går det jo over etter hvert. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk :) 

Jo får gjøre det, det er pyton med den hostingen og svelger slim hele tiden. Ja heldigvis går det jo over etter hvert. 

Husk at det er forskjellig hostesaft. Bruk slimoppløsende på dagtid, i kombinasjon med å drikke mye. Det løser opp slim slik at du kan hoste det opp og spytte det ut.

Når du skal legge deg bruker du hostedempende.

Ikke svelg slim. Slim skal opp og ut slik at det ikke irriterer luftveissystemet.

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husk at det er forskjellig hostesaft. Bruk slimoppløsende på dagtid, i kombinasjon med å drikke mye. Det løser opp slim slik at du kan hoste det opp og spytte det ut.

Ikke svelg slim. Slim skal opp og ut slik at det ikke irriterer luftveissystemet.

Har tatt hostesaft når jeg legger meg men den hjelper jo ikke, det surkler og er mye slim og jeg hoster og hoster. Om dagen drikker jkeg mye da. 

Ok, lurte på om slimet irriterte tarmene. Orker ikke stå opp og spytte ut slim om natten i hvert fall. 

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt hostesaft når jeg legger meg men den hjelper jo ikke, det surkler og er mye slim og jeg hoster og hoster. Om dagen drikker jkeg mye da. 

Ok, lurte på om slimet irriterte tarmene. Orker ikke stå opp og spytte ut slim om natten i hvert fall. 

Det er helt vanlig, men veldig plagsomt. Få opp så mye slim som mulig på dagtid. Du må drikke godt, masse masse væske (saft/lettbrus, vann). Væsken løser opp slimet og gjør det mindre seigt (som igjen gjør at du hoster mindre på nettene).

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt vanlig, men veldig plagsomt. Få opp så mye slim som mulig på dagtid. Du må drikke godt, masse masse væske (saft/lettbrus, vann). Væsken løser opp slimet og gjør det mindre seigt (som igjen gjør at du hoster mindre på nettene).

Ok. Kanskje jeg skal drikke enda mer da enn jeg gjør.

stjernestøv
Skrevet

Tror jeg ble smittet av mannen fordi han nyser og hoster rett ut i rommet, til og med da han hadde corona gjorde han det. Man skal jo gjøre det i armen, han hoster og i hånden og jeg måtte jo ta på alt han hadde tatt på. Burde lært seg smitteverns regler uff.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er ikke farlig å svelge slim. Det går jo ned i fordøyelsessystemet og ikke tilbake i luftveiene. 

Anonymkode: c1daf...deb

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er ikke farlig å svelge slim. Det går jo ned i fordøyelsessystemet og ikke tilbake i luftveiene. 

Ja var det jeg tenkte og. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er selvfølgelig ikke FARLIG å svelge slim, jeg formulerte meg sikkert litt tungvindt. Poenget er at slim skal bort. Dersom man kun svelger og svelger, er man kanskje ikke så opptatt av å få i seg nok drikke som igjen gjør at man kan streve med hoste mye lenger enn man trenger. Mange eldre gjør dette ser jeg. De drikker veldig lite, og strever veldig mye med hoste hele døgnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...