AnonymBruker Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Mange eldre trenger hjelp til digitale tjenester, som alt fra å bruke nettbank og endre skattekort til å ordne forsikringer og bestille norgespris. Svein Bryn, tidligere journalist i Nrk, beskriver hvordan familien trodde de hadde gjort «alt riktig» ved å opprette en fremtidsfullmakt, men oppdaget at ordningen i praksis fungerer dårlig digitalt. Selv om Statsforvalteren godkjente fullmakten og ga attest om «ikrafttredelse av fremtidsfullmakt», møtte de store hindringer i møte med offentlige og private aktører. Banken og Helsenorge fungerte, men hos Skatteetaten stoppet det helt opp: «Per i dag har vi ikke en teknisk løsning for digital tilgang som gjør det mulig å gi fullmektiger digital innlogging på vegne av en person utelukkende basert på en fremtidsfullmakt.» Det samme gjaldt forsikringsselskap og nettselskap, som heller ikke hadde digitale løsninger og henviste til telefonkontakt. Resultatet er frustrasjon over et system som i teorien skal gjøre livet enklere, men som i praksis gjør det unødvendig vanskelig: «Hvorfor skal det være så vanskelig?» https://www.nrk.no/ytring/fra-fullmakt-til-frustrasjon-1.17717776 Anonymkode: 8db11...284 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Jeg er hjelpeverge for en forelder, og har ikke hatt noe problemer med det i det hele tatt. Mulig jeg har vært heldig. Da foreldrene havnet på sykehjem ba jeg de slette han som digital bruker. Ettersom jeg ikke har lov til å bruke hans bank id. Men nå er alt det praktiske unnagjort så det spiller ingen rolle. Anonymkode: dfeaa...787 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Foreldrene mine, som begge døde mellom 2010 og 2020, var ikke digitale, men mitt søsken og jeg klarte å ordne det nødvendige uten framtidsfullmakt eller noe annet. Men én av oss fikk disposisjon til banktjenestene mens begge var i live. Banken er viktigst, og det lar seg løse ved disposisjonsfullmakt. Skatteetaten og forsikringsselskap trenger de fleste ikke å kontakte særlig mange ganger. Det kan gjennomføres vha. telefon eller e-post. Anonymkode: 34e3a...ef4 0 Siter
emilie321 Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Fremtidsfullmakt har også med hvem som skal være verge. Uten fremtidsfullmakt kan en risikere at en helt ukjent kan bli verge. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar 1 hour ago, AnonymBruker said: Skatteetaten og forsikringsselskap trenger de fleste ikke å kontakte særlig mange ganger. Det kan gjennomføres vha. telefon eller e-post. Anonymkode: 34e3a...ef4 Problemet var at Skatteetaten ikke svarte på henvendelser, som det kommer frem i artikkelen. Ellers er det noe kronglete å levere selvangivelse pr telefon. Anonymkode: 22926...280 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ellers er det noe kronglete å levere selvangivelse pr telefon. Ja, men det er fullt mulig å levere den i papirversjon. Anonymkode: 34e3a...ef4 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, men det er fullt mulig å levere den i papirversjon. Anonymkode: 34e3a...ef4 Burde være helt unødvendig å måtte gjøre dette i 2024. Det er enkelt å gi andre tilgang online: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/delegere/tilgang/ Så hvorfor Skatteetaten ikke kan gi tilgang til pårørende basert på en fremtidsfullmakt er merkelig. Anonymkode: 367e7...86c 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.