Gå til innhold

Burde flere vært på TUD? Medisinering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mange som slutter med medisinene sine og blir syke igjen gang på gang. Burde det ikke da være hjemmel for å sette disse pasientene på TUD? Sånn ideelt sett? 

Anonymkode: 5ede2...6b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener i utgangspunktet at å handle imot hva en legespesialist beslutter når man er pasient, er omtrent like dumt som det Donald Trump driver med i USA.

Men: Det er ikke ulovlig å ta dårlige valg, og så fremt det ikke går ut over andre, er jeg skeptisk til tvang. Jeg synes imidlertid man bør miste retten til behandling hvis man gjentatte ganger trosser medisinske råd.

Skrevet
ISW skrev (17 minutter siden):

Jeg mener i utgangspunktet at å handle imot hva en legespesialist beslutter når man er pasient, er omtrent like dumt som det Donald Trump driver med i USA.

Men: Det er ikke ulovlig å ta dårlige valg, og så fremt det ikke går ut over andre, er jeg skeptisk til tvang. Jeg synes imidlertid man bør miste retten til behandling hvis man gjentatte ganger trosser medisinske råd.

Hvis folk skal miste retten til medisinsk behandling, ja da får vi iallefall amerikanske tilstander med hjemmeløse og folk med psykiatriske problemer ute på gaten ubehandlet. Dårlig idé. 

Anonymkode: 8ab5a...f14

Skrevet
ISW skrev (52 minutter siden):

Dessuten syns jeg at de som har det vanskelig med at andre velger å ikke ta sine psych-meds syns jeg absolutt bør få prøve dem. Med bivirkninger og alt. Så syns du kan prøve det først. Helst i minst 5 år. 

Skrevet
ISW skrev (56 minutter siden):

Når det er snakk om TUD, handler det om personer med psykose. Disse er ikke ansvarlige for sine dårlige valg, og de kan selvsagt ikke miste retten til behandling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dessuten syns jeg at de som har det vanskelig med at andre velger å ikke ta sine psych-meds syns jeg absolutt bør få prøve dem. Med bivirkninger og alt. Så syns du kan prøve det først. Helst i minst 5 år. 

Jeg har prøvd i 15 - teller det da? 

Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Jeg har prøvd i 15 - teller det da? 

Joda, det gjør det, men da har du kanskje ikke så ille bivirkninger da. 

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg autoseponerte da jeg slapp ut fra Psykehjem. Men da var det  gamle medisiner og de nevrologiske bivirkningene var ille.

Jeg har ikke autoseponert etter atypiske antipsykotiske medisiner ble tilgjengelig..

Men jeg hadde ikke orket å gå hele livet på 16mg Haldol.

Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Jeg synes imidlertid man bør miste retten til behandling hvis man gjentatte ganger trosser medisinske råd.

Medisinske råd kan være basert på feil eller mangelfull informasjon.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Joda, det gjør det, men da har du kanskje ikke så ille bivirkninger da. 

Jeg aksepterer og gir deg fullt medhold i at både leger kan gjøre feil og at noen får uakseptable bivirkninger. Jeg sier ikke at man skal lide seg gjennom dette, koste hva det koste vil. Men jeg forventer at man kan ha en ryddig dialog med behandleren sin om eventuelt medisinskifte, doseendring eller tillegg av andre medisiner. Min erfaring er at leger er lydhøre ovenfor det. Det er autoseponeringen som irriterer meg litt, for det finnes bedre måter. Det er for tiden nesten en epidemi av det her på forumet, som får meg til å mistenke en viss smitteeffekt.

nachnoo skrev (2 timer siden):

Når det er snakk om TUD, handler det om personer med psykose. Disse er ikke ansvarlige for sine dårlige valg, og de kan selvsagt ikke miste retten til behandling.

Er ikke hovedproblemet at folk blir friske fra sine psykoser og slutter med medisin i den tro at man ikke trenger dem siden man jo er frisk? 

Endret av ISW
Skrevet

En person med schizofreni ansees å ha en alvorlig sinnslidelse selv om vrangforestillingene er borte som følge av medisinering. 

Skrevet
nachnoo skrev (8 minutter siden):

En person med schizofreni ansees å ha en alvorlig sinnslidelse selv om vrangforestillingene er borte som følge av medisinering. 

Hva går under paraplyen alvorlig sinnslidelse?

Anonymkode: 5ebf6...d97

Worriesome Plenty 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Realitetsbrist som i psykoselidelser, alvorlige spiseforstyrrelser eller enkelte svært alvorlige personlighetsforstyrrelser. Det er ett juridisk, ikke medisinsk begrep. Det gjelder når man ikke kan ta fornuftige realitetsorienterte valg. 

Endret av Worriesome Plenty 2
Skrevet
1 hour ago, Worriesome Plenty 2 said:

Realitetsbrist som i psykoselidelser, alvorlige spiseforstyrrelser eller enkelte svært alvorlige personlighetsforstyrrelser. Det er ett juridisk, ikke medisinsk begrep. Det gjelder når man ikke kan ta fornuftige realitetsorienterte valg. 

Personlighetsforstyrrelse er ikke alvorlig sinnslidelse. 

Anonymkode: bd100...92a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker du juridisk eller medisinsk nå?

Skrevet (endret)
ISW skrev (9 timer siden):

Når pasienten ansees som psykotisk og det ligger en annen årsak bak symptomene?

Over 25+ år har jeg seponert sammenlagt ca.3-5 medisiner av nærmere 30 ulike medisiner for psyke&soma.

Primær årsak: Manglende gehør for mitt syn hos forskrivende lege. Jeg opplever at dette har bedret seg siste 15 år, men godt mulig jeg nå er tydeligere i møte med helsevesenet.

Worriesome Plenty 2 skrev (8 timer siden):

Men jeg hadde ikke orket å gå hele livet på 16mg Haldol.

Det forstår jeg godt - i dag forstår jeg ikke at jeg orket å gå i halvannet år  på8 mg Haldol + en god del annet.

Endret av Eva Sofie
Worriesome Plenty 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Svært alvorlige. Ikke generelt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er et typisk leksikalsk spørsmål. Da spør man google som henviser til Store medisinske leksikon:

Alvorlig sinnslidelse er en betegnelse på en tilstand som etter lov om psykisk helsevern gir mulighet for, når andre vilkår samtididig er oppfylt, å tvangsinnlegge en person i sykehus uten dennes samtykke.

Begrepet omfatter hovedsakelig psykotiske tilstander. Det kan imidlertid også gjelde andre tilstander hvor sykdommen får så store konsekvenser for personen som er rammet at det går ut over personens funksjonsevne og realitetsvurdering at det kan sidestilles med en psykosetilstand (for eksempel alvorlige spiseforstyrrelser).

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Dette er litt forvirrende, hvis man regner schizofreni pas som alvorlig sinnslidende. Kan da en med sykdommen legges inn uten å være psykotisk? Hva skulle hensikten i såfall være? Eller er det mer hvis vedkommende har gjort noe kriminelt, og da dømmes automatisk til psykisk helsevern?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...