Gå til innhold

Hva tenker dere om å jobbe i psykiatrien selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange år siden jeg hadde innleggelse ved et engangstilfelle. Jeg vurderer å søke jobb i psykiatrien på akutt selv. 

Er det innafor eller blir det feil fordi jeg har vært innlagt før, altså ikke der det er aktuelt å søke. 

Vet jeg må vise politiattest, men må andre opplysninger frem? Håper ikke de snoker i journal. Men det har de vel heller ikke lov til? Nå som jeg har fått tanken i hodet har jeg mer eller mindre bestemt meg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg vil gjerne jobbe i psykiatrien på et tidspunkt der framme. :)

Det er helt innafor. 

psykedeliker
Skrevet

Jeg jobber allerede i undergrunnspsykiatien.

Skrevet
Glitter skrev (6 minutter siden):

Ja jeg vil gjerne jobbe i psykiatrien på et tidspunkt der framme. :)

Det er helt innafor. 

Husker du har nevnt det tidligere. Da var det uaktuelt for meg. Men i de seneste dagene har jeg blitt mer og mer innstillt på det. 

Du tenker det er innafor. Jeg har ønske om det, men er litt i tvil om det er riktig. Hva hvis jeg fører kollegaer bak lyset ved å skjule at jeg har vært på akutt og langtidsavdeling selv? Det er flere år siden nå, men allikevel. Kommer allikevel til å prøve. Kommer jeg gjennom med en søknad, så synes de vel jeg er grei nok. 

psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber allerede i undergrunnspsykiatien.

Jaha. Hva betyr det? Du har støttesamtaler på freak.no eller noe? 

Skrevet
krøll9 skrev (4 minutter siden):

Husker du har nevnt det tidligere. Da var det uaktuelt for meg. Men i de seneste dagene har jeg blitt mer og mer innstillt på det. 

Du tenker det er innafor. Jeg har ønske om det, men er litt i tvil om det er riktig. Hva hvis jeg fører kollegaer bak lyset ved å skjule at jeg har vært på akutt og langtidsavdeling selv? Det er flere år siden nå, men allikevel. Kommer allikevel til å prøve. Kommer jeg gjennom med en søknad, så synes de vel jeg er grei nok. 

At du har vært innlagt har de jo i grunn ikke noe med. Det er opp til deg om du vil si noe om det. 

Spennende at du tenker å søke. :)

stjernestøv
Skrevet

På et tidspunkt i livet ønsket jeg å bli psykolog hehe :D Men det var jo uaktuelt, blir vel heller en evig pasient. 

AnonymBruker
Skrevet
krøll9 skrev (37 minutter siden):

Det er mange år siden jeg hadde innleggelse ved et engangstilfelle. Jeg vurderer å søke jobb i psykiatrien på akutt selv. 

Er det innafor eller blir det feil fordi jeg har vært innlagt før, altså ikke der det er aktuelt å søke. 

Vet jeg må vise politiattest, men må andre opplysninger frem? Håper ikke de snoker i journal. Men det har de vel heller ikke lov til? Nå som jeg har fått tanken i hodet har jeg mer eller mindre bestemt meg. 

Jeg jobber i psykiatrien i dag.  Hvorfor skulle ikke du kunne gjøre det også? 😊

Anonymkode: 93382...bc0

psykedeliker
Skrevet
krøll9 skrev (43 minutter siden):

Nei, jeg er tilgjengelig direkte for de som trenger det.

Skrevet

Det synes jeg er helt innafor. Dine kollegaer har jo ingenting med din sykehistorie å gjøre hvis du ikke vil dele.

Jeg tror erfaringen kan være en fordel.

Skrevet
krøll9 skrev (1 time siden):

Har du relevant utdanning?

Skrevet
stjernestøv skrev (1 time siden):

På et tidspunkt i livet ønsket jeg å bli psykolog hehe :D Men det var jo uaktuelt, blir vel heller en evig pasient. 

Du skal aldri si aldri. Tror ganske mange psykologer begynte å studere faget fordi de måtte terapere seg selv 🤪 Dem jeg har vært borti virket like godt å ha kunnet bytte plasser med meg i timen. 

Hmm. Evig pasient. Det høres litt negativt ut, men bør kanskje ikke være det. Det må gå an å være tjenesteyter og tjenestemottaker samtidig... 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber i psykiatrien i dag.  Hvorfor skulle ikke du kunne gjøre det også? 😊

Har du diagnoser eller historikk som pasient? Siden du skriver som ab kan jeg ikke besvare spørsmålet fordi jeg slik ikke har et inntrykk av hvem du er her inne 😄 Send gjerne pm om du vil oute deg til meg. Jeg sladrer ikke, og jeg ble nysgjerrig. 

Fru2020 skrev (32 minutter siden):

Det synes jeg er helt innafor. Dine kollegaer har jo ingenting med din sykehistorie å gjøre hvis du ikke vil dele.

Jeg tror erfaringen kan være en fordel.

Nja. Det er vel både og. Siden jeg har opplevd å havne på mottak og akuttavdeling og bli super forvirret og lei for hele situasjon, så har jeg noe forutsetning for å forstå. Men hvor nyttig er det egentlig? På jobb handler det om pas og ikke den ansatte. Man kan ikke akkurat fortelle det. 

frosken skrev (1 time siden):

Har du relevant utdanning?

Ja. Jeg er ikke vernepleier, men jeg har en yrkes- og utdanningsprofil som passer veldig godt. 

stjernestøv
Skrevet
krøll9 skrev (3 minutter siden):

Du skal aldri si aldri. Tror ganske mange psykologer begynte å studere faget fordi de måtte terapere seg selv 🤪 Dem jeg har vært borti virket like godt å ha kunnet bytte plasser med meg i timen. 

Hmm. Evig pasient. Det høres litt negativt ut, men bør kanskje ikke være det. Det må gå an å være tjenesteyter og tjenestemottaker samtidig... 

Jo det er nok aldri men hjelper folk på andre måter selv om jeg er meg, bryr meg om folk da. Ja mange rare psykologer hehe :D 

Ja det er jo negativt men har innsett det nå. 

AnonymBruker
Skrevet

For guds skyld ikke bli vernepleier. 

Skrevet
krøll9 skrev (31 minutter siden):

Har du diagnoser eller historikk som pasient? Siden du skriver som ab kan jeg ikke besvare spørsmålet fordi jeg slik ikke har et inntrykk av hvem du er her inne 😄 Send gjerne pm om du vil oute deg til meg. Jeg sladrer ikke, og jeg ble nysgjerrig. 

Nja. Det er vel både og. Siden jeg har opplevd å havne på mottak og akuttavdeling og bli super forvirret og lei for hele situasjon, så har jeg noe forutsetning for å forstå. Men hvor nyttig er det egentlig? På jobb handler det om pas og ikke den ansatte. Man kan ikke akkurat fortelle det. 

Ja. Jeg er ikke vernepleier, men jeg har en yrkes- og utdanningsprofil som passer veldig godt. 

Det gjør det, men det er viktig med en indre kritisk bevissthet på dette. Hvorvidt man behersker rollen avhenger av flere faktorer og kan være betraktelig mer komplisert enn først antatt. Eksempelvis om man kun tar medisiner, har en check-up i blant, eller om man faktisk er (i mangel av et bedre ord) _ustabil_. I rollen som erfaringskonsulent står man langt friere, men jeg fikk ikke inntrykk av at det var det du mente.

psykedeliker
Skrevet
krøll9 skrev (38 minutter siden):

Tror ganske mange psykologer begynte å studere faget fordi de måtte terapere seg selv 🤪

Stemmer dette, @nachnoo?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (9 minutter siden):

Stemmer dette, @nachnoo?

Psykologene er vel like ulike som folk flest.

Anonymkode: fa419...868

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

For guds skyld ikke bli vernepleier. 

Hvorfor ikke? Jeg trenger forresten ikke det for å bli kvalifisert. Har allerede annet. 

psykedeliker skrev (16 minutter siden):

Stemmer dette, @nachnoo?

Åssen skal han vite det?? Tror ikke det føres statistikk på antall tussete psykologer 😆 Er bare noe jeg tøyser litt med ut fra subjektive erfaringer. Men litt sannhet finnes i de fleste spøker... 

XbellaX skrev (17 minutter siden):

Det gjør det, men det er viktig med en indre kritisk bevissthet på dette. Hvorvidt man behersker rollen avhenger av flere faktorer og kan være betraktelig mer komplisert enn først antatt. Eksempelvis om man kun tar medisiner, har en check-up i blant, eller om man faktisk er (i mangel av et bedre ord) _ustabil_. I rollen som erfaringskonsulent står man langt friere, men jeg fikk ikke inntrykk av at det var det du mente.

Det er sant og riktig. Og det kan variere over tid. Hadde ikke vært aktuelt for to år tilbake i mitt tilfelle. Tenker ikke på noen erfaringskonsulentrolle nei. 

Drømmeautomat
Skrevet

Det er vel ikke så uvanlig at folk i psykiatrien har diagnoser selv. Jeg datet en kognitiv terapeut som hadde en diagnose og gikk i terapi selv. 

Skrevet

Å bli psykolog/psykiater fordrer jo at man har en over snittet stor interesse for psykologi. At den interessen blant annet kan komme fra egne erfaringer med psykisk strev er jo ikke utenkelig. 

I min tidligere jobb hadde jeg to kollegaer som studerer psykologi, og de var litt snåle begge to. Nå er jeg også litt snål, så min personlige erfaring her beviser jo egentlig ingenting.

FjellOgDalar
Skrevet

Tenker det bare er å kjøre på jeg. Så lenge du har et godt avklart og reflektert forhold til din egen situasjon, skulle det ikke hindre deg fra å jobbe i psykiatrien om det interesserer deg. 

Snoker de i journalen din, bryter de norsk lov. Det er heller ikke lov å spørre ut om sykehistorie/helsetilstad i jobbintervjuer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...