Gå til innhold

Litt bekymret for om det blir storkrig hvis USA angriper Iran

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Grendel said:

Jeg er helt enig i at det var krigsforbrytelser. Det var kontroversielt allerede under krigen.

Men husk at vi snakker om Iran.

Der jeg argumenterer imot er påstanden om at "begge parter er like ille" sånn at det er feil å gripe inn mot prestestyret.

Det at de allierte begikk krigsforbrytelser betyr ikke at de var like ille som nazistiene. 

Jeg spiller djevelens advokat og svarte på dette: "Jeg synes det er forskjell på de gode og de onde. Et regime som dreper 20 000 demonstranter er ondt. ".

Langt flere ble drept i Tyskland under terrorbombingen av tyske byer.

Anonymkode: 4fc65...6ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg spiller djevelens advokat og svarte på dette: "Jeg synes det er forskjell på de gode og de onde. Et regime som dreper 20 000 demonstranter er ondt. ".

Langt flere ble drept i Tyskland under terrorbombingen av tyske byer.

Man argumentere for at terrorbombingen var et nødvendig onde. Målet var å stoppe et 100 ganger større massemord. 

Man kan ikke kalle det er et nødvendig onde når regimet i Iran dreper 20 000 demonstranter.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutes ago, Grendel said:

Man argumentere for at terrorbombingen var et nødvendig onde. Målet var å stoppe et 100 ganger større massemord. 

Bombingen av Dresden var på ingen måte nødvendig. Det var ren terror. Bruken av brannbomber skapte en ildstorm som drepte titusener av sivile. Bombingen fant sted bare uker før krigens slutt i Europa. Tysk nederlag var allerede strategisk uunngåelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bombingen av Dresden var på ingen måte nødvendig. Det var ren terror. Bruken av brannbomber skapte en ildstorm som drepte titusener av sivile. Bombingen fant sted bare uker før krigens slutt i Europa. Tysk nederlag var allerede strategisk uunngåelig.

Det er lett å si i ettertid at utfallet var uunngåelig, men det kom ikke av seg selv. USA hadde de største tapene i den perioden og Sovjet mistet 3 millioner soldater de siste 4 månedene i krigen.

Skrevet (endret)
slabbedask skrev (5 timer siden):

Jeg avventer og ser hva som kommer ut av det. Hvis prestestyret faller kan dette være en bra ting.

Jeg tror ikke folket i Iran klarer å bli kvitt dem uten hjelp.

Det betyr noe at iranere støtter angrepet: 

https://www.aftenposten.no/verden/i/3pER20/homan-mousavi-satt-i-fengsel-i-teheran-i-2009-i-dag-feirer-han-jeg-sprettet-champagnen

Endret av Grendel
Krisebærblomsten
Skrevet

Iran kommer nok til og slå tilbake mot USA og Israel.  

Krisebærblomsten
Skrevet

Er bekymret jeg og dette lover ikke godt😔 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutes ago, Krisebærblomsten said:

Er bekymret jeg og dette lover ikke godt😔 

Hææ? Er ikke dette de beste nyhetene vi har fått på lenge? Det er utrolig vanskelig for sivilbefolkningen å tople undertrykkerne alene, men med litt USA/Israel støtte kan det bli mye lettere å få til.

Dette er som når tyskerne invaderte Norge, litt USA hjelp da er ikke "forferdelige nyheter", det er viktig og gir håp

Nå er det viktig at Norge, og USA, og andre gir klar beskjed til prestestyret, nå skal det bli regimeskifte, og det er opp til dere hvor smertefull den overgangen skal bli. Men det jeg har hørt fra "eksperter" i NRK er bare "dette er brudd på en eller annen konvensjon", så at Norge skal bidra positivt til verden for en gangs skyld (ut over uhjelp som ikke virker) tviler jeg på. 

Anonymkode: 0da98...bc1

Krisebærblomsten
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hææ? Er ikke dette de beste nyhetene vi har fått på lenge? Det er utrolig vanskelig for sivilbefolkningen å tople undertrykkerne alene, men med litt USA/Israel støtte kan det bli mye lettere å få til.

Dette er som når tyskerne invaderte Norge, litt USA hjelp da er ikke "forferdelige nyheter", det er viktig og gir håp

Nå er det viktig at Norge, og USA, og andre gir klar beskjed til prestestyret, nå skal det bli regimeskifte, og det er opp til dere hvor smertefull den overgangen skal bli. Men det jeg har hørt fra "eksperter" i NRK er bare "dette er brudd på en eller annen konvensjon", så at Norge skal bidra positivt til verden for en gangs skyld (ut over uhjelp som ikke virker) tviler jeg på. 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Tenk på de alle som døde sivile befolkning alle den materielle skadene.   Den elendigheten her er det fred som teller ikke stor krig. 

Endret av Krisebærblomsten
Skrevet
stjernestøv skrev (9 timer siden):

Forstår ikke poenget med all den krigen, Israel er jo i en krig alt. 

Iran er Israels største fiende. De har sagt at de ønsker å utslette Israel. Det har et atomprogram på gang, og kan ha atomvåpen klare i 2027. Iran er dessuten den viktigste partner og leverandør av våpen til terrorister som Hamas og Hizbollah i Libanon. De er også en viktig part i krigen i Jemen, og de leverer droner til Russland som igjen bruker dem mot Ukraina. Om Israel kan eliminere Irans militære styrker og få avsatt prestestyret, vil Israel leve tryggere. I tillegg vil 90 millioner iranere/persere slippe et terrorvelde som i særlig grad diskriminerer og terroriserer kvinner.

stjernestøv
Skrevet
nachnoo skrev (54 minutter siden):

Iran er Israels største fiende. De har sagt at de ønsker å utslette Israel. Det har et atomprogram på gang, og kan ha atomvåpen klare i 2027. Iran er dessuten den viktigste partner og leverandør av våpen til terrorister som Hamas og Hizbollah i Libanon. De er også en viktig part i krigen i Jemen, og de leverer droner til Russland som igjen bruker dem mot Ukraina. Om Israel kan eliminere Irans militære styrker og få avsatt prestestyret, vil Israel leve tryggere. I tillegg vil 90 millioner iranere/persere slippe et terrorvelde som i særlig grad diskriminerer og terroriserer kvinner.

Takk, da forstår jeg det. 

Skrevet

Ja da var ayatollahen dau. 

Det store spørsmålet jeg føler at verden fortjener svar på, er: Hva nå?

Er forventningen at landet brått skal bli demokratisk, hæren skifte side og det gjenopptas frie valg i landet bare fordi en mann og et par andre nøkkelpersoner har mistet livet? Jeg er redd det står hundrevis av kommende ayatollaher med samme verdisyn klare til å overta.

Jeg mener dessverre at problemene stikker dypere enn hva USA greier å bombe vekk. Jeg etterlyser en litt klarere plan.

Grendel
Skrevet
ISW skrev (7 minutter siden):

Ja da var ayatollahen dau. 

Det store spørsmålet jeg føler at verden fortjener svar på, er: Hva nå?

Er forventningen at landet brått skal bli demokratisk, hæren skifte side og det gjenopptas frie valg i landet bare fordi en mann og et par andre nøkkelpersoner har mistet livet? Jeg er redd det står hundrevis av kommende ayatollaher med samme verdisyn klare til å overta.

Jeg mener dessverre at problemene stikker dypere enn hva USA greier å bombe vekk. Jeg etterlyser en litt klarere plan.

Jeg tror planen er at befolkningen skal gjøre opprør og at du lykkes denne gangen.

Jeg er enig med @nachnoo i at Iran er et moderne land som ikke kan sammenlignes med Afghanistan for eksempel. De har bedre forutsetninger for å få til en fungerende samfunn. De har hele tiden hatt en viss grad av demokrati.

Vi får se. 

Skrevet
Grendel skrev (1 minutt siden):

Jeg tror planen er at befolkningen skal gjøre opprør og at du lykkes denne gangen.

Jeg er enig med @nachnoo i at Iran er et moderne land som ikke kan sammenlignes med Afghanistan for eksempel. De har bedre forutsetninger for å få til en fungerende samfunn. De har hele tiden hatt en viss grad av demokrati.

Vi får se. 

Vi får se, men med at problemene stikker dypere mener jeg at det gjerne er store krefter i landet som fortsatt støtter det gamle regimet. Spørsmålet er jo hvordan f.eks. generalene responderer på dette. I verste fall får vi en ekstremt blodig borgerkrig. 

Selv om det er mye motstand mot regimet, så tror jeg det er mye motstand mot Donald Trump også.

nachnoo
Skrevet
ISW skrev (6 timer siden):

Det er ikke problemfritt, men uansett kan det kun bli bedre.

Skrevet
nachnoo skrev (8 minutter siden):

Det er ikke problemfritt, men uansett kan det kun bli bedre.

Hva tenker du veien videre vil bli da?

Jeg leser at en rekke (i mangel av et bedre ord) "kardinaler" er aktuelle som ny ayatollah. Jeg satte meg ikke veldig inn i detaljene, men de så umiddelbart ikke veldig mye mer vestlig orienterte eller sekulære ut enn den foregående ayatollahen. Jeg vet ikke om det er en farbar vei at USA bomber og dreper stadig nye ayatollaher til det kommer en som tolererer Israel og USA. Det kan ta en stund.

Jeg er redd mye av veien videre vil defineres av hvordan militæret responderer på dette, og hvor interesserte de er i å avskaffe prestestyret. Det er i alle fall ikke klart for meg hvordan ligger an.

nachnoo
Skrevet

Jeg ville tatt samme runden med de nye. 

slabbedask
Skrevet
15 hours ago, Grendel said:

Vi får se. 

Tviler sterkt på at Donald Trump er ute etter regimeendring. Målet virker snarere å svekke regimet til et punkt der det ikke lenger har kapasitet eller vilje til å føre aggressive handlinger utover egne grenser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...