Gå til innhold

Hovne bein

Gjest engstelig nå

Anbefalte innlegg

Gjest engstelig nå

Jeg plages med for lavt stoffskifte og tar Thyroxin 0,1 mg.

Jeg tar 1 tbl. hver dag, og 2 tbl. man. - tor.

Ved siste blodprøve var verdiene innen for referanseverdiene.

Men jeg plages så veldig av hovne legger, ankler og helt frem til tærne.Fingrene mine blir stående igjen som hull når jeg trykker på huden. Kan dette skyldes hypothyreosen eller er det et tegn på noe annet galt ?

Jeg er redd for og tenker på hjertesvikt.

Jeg synes jeg er tungpustet i perioder også.

Jeg tar Inderal 40 mg. x 1

og 1 tbl. Lipitor pr. dag.

Jeg er 49 år, og sluttet å røyke i januar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4995-hovne-bein/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist  i hjertesykdo

Svar til "engstelig nå".

Hovne legger og ankler beror vanligvis på at tilbakestrømningen av blod fra periferien tilbake til hjertet møter større motstand enn normalt. Hyppigste årsak er utvidete vener (samle-blodårer) i legg, lår og bekken, kombinert med inaktivitet. Mindre hevelse av ankler og legg er som regel ikke forårsaket av at hjertet svikter.

Imidlertid vil nedsatt hjertefunksjon gi samme slags hevelse. Det er flere andre mulige årsaker : propper (trombose) i de nevnte samleårene ( venøse tromber), øket trykk i lungekretsløpet, lekkasje i hjerteklaffer, spesielt i høyre hjertehalvdel. Av "ikke-sirkulatoriske" årsaker kan nevnes lav proteinholdighet i blodet (sees bl.a. ved nyresykdommer). Man kan også finne slike symptomer ved lavt stoff-skifte (hypothyreose), men det er sjelden man ser det hos pasienter som er velregulert på Thyroxin.

La deg ikke skremme av alle de forskjellige muligheter som kan være årsak til hevelser. Med hevelser som er såpass uttalt som de du beskriver bør du imidlertid konsultere din lege for å få nærmere avklaret en eventuell grunn.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4995-hovne-bein/#findComment-27857
Del på andre sider

Gjest engstelig nå

Svar til "engstelig nå".

Hovne legger og ankler beror vanligvis på at tilbakestrømningen av blod fra periferien tilbake til hjertet møter større motstand enn normalt. Hyppigste årsak er utvidete vener (samle-blodårer) i legg, lår og bekken, kombinert med inaktivitet. Mindre hevelse av ankler og legg er som regel ikke forårsaket av at hjertet svikter.

Imidlertid vil nedsatt hjertefunksjon gi samme slags hevelse. Det er flere andre mulige årsaker : propper (trombose) i de nevnte samleårene ( venøse tromber), øket trykk i lungekretsløpet, lekkasje i hjerteklaffer, spesielt i høyre hjertehalvdel. Av "ikke-sirkulatoriske" årsaker kan nevnes lav proteinholdighet i blodet (sees bl.a. ved nyresykdommer). Man kan også finne slike symptomer ved lavt stoff-skifte (hypothyreose), men det er sjelden man ser det hos pasienter som er velregulert på Thyroxin.

La deg ikke skremme av alle de forskjellige muligheter som kan være årsak til hevelser. Med hevelser som er såpass uttalt som de du beskriver bør du imidlertid konsultere din lege for å få nærmere avklaret en eventuell grunn.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Det hører med til historien at jeg er under behandling hos fysioterapeut for betennelse under føttene mine, Plantar fascitt.

Dette gjør at jeg er veldig øm og har kuler under føttene, i tillegg til at smertene har gjort at jeg har belastet føttene på feil måte.Det har gjort at jeg er meget stiv i acilles senene på begge føttene.

Fysiot. nevnte i dag at ,uten at han visste det sikkert, at det muligens var en medvirkende årsak til mine hovne bein.

Kan han ha rett i det ?

Han reagerte på hovenheten i dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4995-hovne-bein/#findComment-28007
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Det hører med til historien at jeg er under behandling hos fysioterapeut for betennelse under føttene mine, Plantar fascitt.

Dette gjør at jeg er veldig øm og har kuler under føttene, i tillegg til at smertene har gjort at jeg har belastet føttene på feil måte.Det har gjort at jeg er meget stiv i acilles senene på begge føttene.

Fysiot. nevnte i dag at ,uten at han visste det sikkert, at det muligens var en medvirkende årsak til mine hovne bein.

Kan han ha rett i det ?

Han reagerte på hovenheten i dag.

Svar til "engstelig nå".

Plantar fasceitt er ikke akkurat noen hyppig tilstand. Har dine fotsmerter annen årsak ? Det er nærliggende å anta at årsaken til dine hevelser sitter lokalt i legg/ankel/fot, og jeg synes du burde få en lege til å sjekke dette før du går videre med behandlinger.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4995-hovne-bein/#findComment-28291
Del på andre sider

Gjest engstelig nå

Svar til "engstelig nå".

Plantar fasceitt er ikke akkurat noen hyppig tilstand. Har dine fotsmerter annen årsak ? Det er nærliggende å anta at årsaken til dine hevelser sitter lokalt i legg/ankel/fot, og jeg synes du burde få en lege til å sjekke dette før du går videre med behandlinger.

Vennlig hilsen

Jeg har fått henvisnig fra lege for å gå til fysio.

Fysioterapeuten har etter grundige undersøkelser gitt meg den diagnosen. Og jeg ville tro at det er mer hans felt enn en allmenpraktikere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/4995-hovne-bein/#findComment-28302
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...