Angstlei Skrevet tirsdag kl 19:13 Skrevet tirsdag kl 19:13 I år hadde jeg dette i vinter, da ikke så hardt som jeg pleier å ha om våren. I dag når sola varmet så slo det meg helt ut gikk fra tungt nedstemt til angst og sånn fortsatte det. Sliter med så mye annet at ble tatt på senga. Har hatt dette om våren siden jeg var 10år, men er alltid like fælt. Er det noe som er lurt å gjøre vedrørende vårdepresjon ala lysbehandling som man kan bruke om vinteren? 0 Siter
nachnoo Skrevet onsdag kl 15:01 Skrevet onsdag kl 15:01 Jeg ville oppsøkt en flink og faglig sterk psykiater for å sjekke om dette kan være ledd i en bipolar lidelse. 0 Siter
Angstlei Skrevet onsdag kl 15:43 Forfatter Skrevet onsdag kl 15:43 nachnoo skrev (39 minutter siden): Jeg ville oppsøkt en flink og faglig sterk psykiater for å sjekke om dette kan være ledd i en bipolar lidelse. Sendte akkurat en melding til fastlegen da jeg fikk avslag på DPS, de så ikke at jeg hadde noen problemer. Psykologen sa at de automatisk avviste 74% av søknadene. Finnes det psykiatere med avtale eller er det bare private som koster skjorta som er alternativet? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:46 Skrevet onsdag kl 15:46 Angstlei skrev (2 minutter siden): Sendte akkurat en melding til fastlegen da jeg fikk avslag på DPS, de så ikke at jeg hadde noen problemer. Psykologen sa at de automatisk avviste 74% av søknadene. Finnes det psykiatere med avtale eller er det bare private som koster skjorta som er alternativet? Du må nok betale en privat, ja. Men du trenger vel ikke så mange timene. Anonymkode: a51dc...5b7 0 Siter
Angstlei Skrevet onsdag kl 15:50 Forfatter Skrevet onsdag kl 15:50 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må nok betale en privat, ja. Men du trenger vel ikke så mange timene. Anonymkode: a51dc...5b7 Er det noen med tips til gode private psykiatere i Oslo som ikke er blant de dyreste? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:44 Skrevet onsdag kl 19:44 nachnoo skrev (4 timer siden): Jeg ville oppsøkt en flink og faglig sterk psykiater for å sjekke om dette kan være ledd i en bipolar lidelse. Når jeg har lest om bipolar lidelse trekkes ofte vinterdepresjon frem som typisk mtp sesongvariasjon. Er et mønster med tilbakevendende depresjon om våren også relevant? Har prøvd å finne info om det Anonymkode: 62967...201 0 Siter
Angstlei Skrevet onsdag kl 20:51 Forfatter Skrevet onsdag kl 20:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når jeg har lest om bipolar lidelse trekkes ofte vinterdepresjon frem som typisk mtp sesongvariasjon. Er et mønster med tilbakevendende depresjon om våren også relevant? Har prøvd å finne info om det Anonymkode: 62967...201 Spurte psykologen min om jeg kunne ha det, men hun avkreftet det. 0 Siter
nachnoo Skrevet onsdag kl 21:40 Skrevet onsdag kl 21:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når jeg har lest om bipolar lidelse trekkes ofte vinterdepresjon frem som typisk mtp sesongvariasjon. Er et mønster med tilbakevendende depresjon om våren også relevant? Har prøvd å finne info om det Anonymkode: 62967...201 Ja, det er relevant. Dessuten merket jeg meg den tidlige debuten. 0 Siter
Angstlei Skrevet torsdag kl 17:59 Forfatter Skrevet torsdag kl 17:59 nachnoo skrev (20 timer siden): Ja, det er relevant. Dessuten merket jeg meg den tidlige debuten. Jeg burde ideelt sett hatt en ny utredning, men aner ikke hvordan det skal fåes til. Jeg opplevde veldig at kognitiv terapi hjalp meg mye meg angsten, selv det er er noe jeg må jobbe med resten av livet. Har vært null spm rundt vår depresjonen hos de forskjellige jeg har vært hos opp igjennom årene. I fjor stod jeg på effexor så merket litt mindre til det da, men sluttet med den p.g.a søvnen. I mange år brukte jeg 50mg nobligan som hjalp, da seratonin effekten den ga. Skulle ønske det fantes ett antidepressiva som ikke ødla søvnen. Leste at Brintellix ikke påvirket søvnen, stemmer dette og virker den på angst i tillegg? 0 Siter
Glitter Skrevet torsdag kl 18:41 Skrevet torsdag kl 18:41 Angstlei skrev (41 minutter siden): Jeg burde ideelt sett hatt en ny utredning, men aner ikke hvordan det skal fåes til. Jeg opplevde veldig at kognitiv terapi hjalp meg mye meg angsten, selv det er er noe jeg må jobbe med resten av livet. Har vært null spm rundt vår depresjonen hos de forskjellige jeg har vært hos opp igjennom årene. I fjor stod jeg på effexor så merket litt mindre til det da, men sluttet med den p.g.a søvnen. I mange år brukte jeg 50mg nobligan som hjalp, da seratonin effekten den ga. Skulle ønske det fantes ett antidepressiva som ikke ødla søvnen. Leste at Brintellix ikke påvirket søvnen, stemmer dette og virker den på angst i tillegg? Jeg har i hvertfall ikke noe problem med søvn av Brintellix. 0 Siter
Angstlei Skrevet fredag kl 19:45 Forfatter Skrevet fredag kl 19:45 Glitter skrev (På 5.3.2026 den 19.41): Jeg har i hvertfall ikke noe problem med søvn av Brintellix. Bruker du den mot depresjon eller angst også? 0 Siter
Glitter Skrevet lørdag kl 06:47 Skrevet lørdag kl 06:47 Angstlei skrev (11 timer siden): Bruker du den mot depresjon eller angst også? Mest mot depresjon. Har ikke GAD eller lignende. Får angst av ting, men det er knyttet opp til noe annet. 0 Siter
ISW Skrevet lørdag kl 07:55 Skrevet lørdag kl 07:55 Angstlei skrev (På 5.3.2026 den 18.59): Jeg burde ideelt sett hatt en ny utredning, men aner ikke hvordan det skal fåes til. Det er dessverre ingenting som er så dyrt som dårlige råd. I verste fall ender du opp med et gjenferd av en behandler som mener du skal finne barnet i deg selv eller skylder alle problemene dine på et eventuelt dårlig sexliv (ja, jeg har opplevd begge deler). Skal du ha en god vurdering av bipolar lidelse i Oslo-området; gå til Psykia. Det er dyrt, men du får den hjelpen du faktisk trenger. 1 Siter
Glitter Skrevet lørdag kl 08:04 Skrevet lørdag kl 08:04 ISW skrev (7 minutter siden): Det er dessverre ingenting som er så dyrt som dårlige råd. I verste fall ender du opp med et gjenferd av en behandler som mener du skal finne barnet i deg selv eller skylder alle problemene dine på et eventuelt dårlig sexliv (ja, jeg har opplevd begge deler). Skal du ha en god vurdering av bipolar lidelse i Oslo-området; gå til Psykia. Det er dyrt, men du får den hjelpen du faktisk trenger. Jeg var hos en psykolog som hadde divan jeg måtte ligge på (ikke bra, føler meg forsvarsløs) og som bare sa hmmm, og åååå osv imens jeg snakket. Det var totalt unyttig så jeg sluttet etter to timer og det tok 7 år før jeg oppsøkte hjelp igjen, men da på DPS. 0 Siter
ISW Skrevet lørdag kl 08:10 Skrevet lørdag kl 08:10 Glitter skrev (5 minutter siden): Jeg var hos en psykolog som hadde divan jeg måtte ligge på (ikke bra, føler meg forsvarsløs) og som bare sa hmmm, og åååå osv imens jeg snakket. Det var totalt unyttig så jeg sluttet etter to timer og det tok 7 år før jeg oppsøkte hjelp igjen, men da på DPS. Ikke meningen å le, men det er ille at det var dette psykiatrien kunne bidra med i århundrer 0 Siter
Glitter Skrevet lørdag kl 08:13 Skrevet lørdag kl 08:13 ISW skrev (2 minutter siden): Ikke meningen å le, men det er ille at det var dette psykiatrien kunne bidra med i århundrer Ja. 😅 0 Siter
Angstlei Skrevet lørdag kl 10:44 Forfatter Skrevet lørdag kl 10:44 ISW skrev (2 timer siden): Det er dessverre ingenting som er så dyrt som dårlige råd. I verste fall ender du opp med et gjenferd av en behandler som mener du skal finne barnet i deg selv eller skylder alle problemene dine på et eventuelt dårlig sexliv (ja, jeg har opplevd begge deler). Skal du ha en god vurdering av bipolar lidelse i Oslo-området; gå til Psykia. Det er dyrt, men du får den hjelpen du faktisk trenger. Var selv hos en psykiater for mange år siden som sovnet 😄 0 Siter
Angstlei Skrevet lørdag kl 10:48 Forfatter Skrevet lørdag kl 10:48 ISW skrev (2 timer siden): Skal du ha en god vurdering av bipolar lidelse i Oslo-området; gå til Psykia. Det er dyrt, men du får den hjelpen du faktisk trenger. Huff, har faktisk ikke råd til det, nesten 10.000,- for førstegangs konsultasjon er drøyt. 0 Siter
Angstlei Skrevet lørdag kl 11:02 Forfatter Skrevet lørdag kl 11:02 Angstlei skrev (12 minutter siden): Huff, har faktisk ikke råd til det, nesten 10.000,- for førstegangs konsultasjon er drøyt. Noen annen måte jeg kan få ny utredning på? Husker for lenge siden når jeg fylte ut ett skjema og vill svart veldig annerledes i dag. 0 Siter
stjernestøv Skrevet lørdag kl 11:07 Skrevet lørdag kl 11:07 Angstlei skrev (4 minutter siden): Noen annen måte jeg kan få ny utredning på? Husker for lenge siden når jeg fylte ut ett skjema og vill svart veldig annerledes i dag. Du har jo rett på ny utredning hos dps. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.