Gå til innhold

Sesong depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet
stjernestøv skrev (1 time siden):

Du har jo rett på ny utredning hos dps. 

Fikk avslag der. Vet ikke om fastlegen må kun søke om utredning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Angstlei skrev (1 minutt siden):

Det kan fastlegen gjøre, du har krav på secon upinion. 

Skrevet
stjernestøv skrev (9 timer siden):

Du har krav på second opinion. 

Ja, hvis fastlegen også mener at det er nødvendig.

Skrevet
Angstlei skrev (11 timer siden):

Huff, har faktisk ikke råd til det, nesten 10.000,- for førstegangs konsultasjon er drøyt. 

Jeg er enig. Har vurdert det i mange år men droppet det pga avskrekkende pris og tenkte at DPS gjorde samme nytten. Etter mange behandlingsløp av ulik kvalitet brukte jeg likevel oppstarte midler på å prøve Psykia, noe jeg burde gjort for 20 år siden. Har tidligere vært hos private psykiatere som minst tar seg betalt 4000 per time. Hos psykia er førstegangskonsultasjonen lang,omfattende og effektiv og i mitt tilfelle ble hele DPS journalen gjennomgått og det må ha tatt mye tid. I tillegg mottok jeg et svært detaljert journalnotat. Forstår at du ikke har mulighet til å ta deg råd til det, men ville bare nevne det for å nyansere bildet av at dette er mye dyrere enn andre steder. Har til sammenligning vært på Volvat til tilsvarende timepris og det var ikke en imponerende førstegangskonsultasjon.

Jeg krysser fingrene for at du får hjelp til å finne ut av dette.

Anonymkode: 62967...201

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er enig. Har vurdert det i mange år men droppet det pga avskrekkende pris og tenkte at DPS gjorde samme nytten. Etter mange behandlingsløp av ulik kvalitet brukte jeg likevel oppstarte midler på å prøve Psykia, noe jeg burde gjort for 20 år siden. Har tidligere vært hos private psykiatere som minst tar seg betalt 4000 per time. Hos psykia er førstegangskonsultasjonen lang,omfattende og effektiv og i mitt tilfelle ble hele DPS journalen gjennomgått og det må ha tatt mye tid. I tillegg mottok jeg et svært detaljert journalnotat. Forstår at du ikke har mulighet til å ta deg råd til det, men ville bare nevne det for å nyansere bildet av at dette er mye dyrere enn andre steder. Har til sammenligning vært på Volvat til tilsvarende timepris og det var ikke en imponerende førstegangskonsultasjon.

Jeg krysser fingrene for at du får hjelp til å finne ut av dette.

Men får man utbytte av kun førstegangskonsultasjon eller er det lagt opp til ett behandlingsopplegg der?

stjernestøv
Skrevet
Angstlei skrev (7 minutter siden):

Men får man utbytte av kun førstegangskonsultasjon eller er det lagt opp til ett behandlingsopplegg der?

Hadde glatt betalt ti tusen for å få rett diagnose. 

Skrevet
stjernestøv skrev (1 time siden):

Hadde glatt betalt ti tusen for å få rett diagnose. 

Det var det jeg lurte på, om det var nok med den førstegangskonsultasjonen.

stjernestøv
Skrevet
Angstlei skrev (3 minutter siden):

Det var det jeg lurte på, om det var nok med den førstegangskonsultasjonen.

Det må jo være flere konsultasjoner for de pengene? 

AnonymBruker
Skrevet
Angstlei skrev (6 timer siden):

Men får man utbytte av kun førstegangskonsultasjon eller er det lagt opp til ett behandlingsopplegg 

Jeg hadde med mye dokumentasjon og det var ikke behov for noen omfattende utredning, men det kartlegges veldig mye som kan være relevant for diagnostisering av f eks bipolar lidelse, mye bredere enn jeg har erfart i psykiatrien hvor det kun har vært utredet med standardiserte skjema. Siden det er andre rammer privat kan man selvsagt gå mer i dybden og det er nok relevant hvis det ikke er en helt åpen bipolar lidelse f eks. Jeg fikk utbytte av det fordi jeg fikk revurdert diagnose nøye, og ville brukt journalnotatet som vedlegg til evt ny henvisning til DPS, men håper virkelig ikke det blir nødvendig. Har konsultasjoner med ganske lange mellomrom for å følge opp medisinering. 

Skrevet
stjernestøv skrev (5 timer siden):

Det må jo være flere konsultasjoner for de pengene? 

Står 9.900,- for første konsultasjon og deretter 3.900,- per time. Man skal ha veldig god råd for å klare det. 

stjernestøv
Skrevet
Angstlei skrev (11 timer siden):

Står 9.900,- for første konsultasjon og deretter 3.900,- per time. Man skal ha veldig god råd for å klare det. 

Oi det var dyrt ja. 

Skrevet
Angstlei skrev (På 4.3.2026 den 16.43):

Sendte akkurat en melding til fastlegen da jeg fikk avslag på DPS, de så ikke at jeg hadde noen problemer.
Psykologen sa at de automatisk avviste 74% av søknadene.
Finnes det psykiatere med avtale eller er det bare private som koster skjorta som er alternativet?

Fastlegen kan be om en second opinion, og det finnes privatpraktiserende avtalespesialister som har høy kompetanse. Synes du skal diskutere dette med fastlegen på nytt. Synes ikke det er noen grunn til å tro at en konsultasjon hos Psykia vil være den beste løsningen. 

Skrevet
frosken skrev (14 minutter siden):

Fastlegen kan be om en second opinion, og det finnes privatpraktiserende avtalespesialister som har høy kompetanse. Synes du skal diskutere dette med fastlegen på nytt. Synes ikke det er noen grunn til å tro at en konsultasjon hos Psykia vil være den beste løsningen. 

Det finnes avtalespesialister med høy kompetanse, men det er jo fullstendig bingo/lotto hvorvidt man kommer til en av de eller til en divanspesialist som bare sitter og sier "hmm, det var interessant, vil du fortelle meg mer om det?"

Selv betaler jeg heller for å gå til en som har den kompetansen jeg trenger.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (5 minutter siden):

Det finnes avtalespesialister med høy kompetanse, men det er jo fullstendig bingo/lotto hvorvidt man kommer til en av de eller til en divanspesialist som bare sitter og sier "hmm, det var interessant, vil du fortelle meg mer om det?"

Divanspesialist😂

Anonymkode: a51dc...5b7

Skrevet
18 minutes ago, ISW said:

Jeg gikk i en lengre periode hos Psykia og ble bare verre og verre. Det var først etter at jeg begynte hos en psykolog med psykodynamisk tilnærming og fikk hjelp med tanker og følelser at jeg ble bra og kunne leve et godt og fullverdig liv uten angst og uten medisiner.

Skrevet
wizwazwoz skrev (4 minutter siden):

Jeg gikk i en lengre periode hos Psykia og ble bare verre og verre. Det var først etter at jeg begynte hos en psykolog med psykodynamisk tilnærming og fikk hjelp med tanker og følelser at jeg ble bra og kunne leve et godt og fullverdig liv uten angst og uten medisiner.

Jeg tenker at det er fordi vi alle har ulike behov. Noen har nytte av én type terapi, andre har nytte av andre. 

Skrevet
ISW skrev (31 minutter siden):

Jada, du har økonomi som gjør det enkelt. For øvrig har man mulighet til å påvirke hvilken avtalespesialist man møter. 

Skrevet (endret)
4 minutes ago, Vendi said:

Jeg tenker at det er fordi vi alle har ulike behov. Noen har nytte av én type terapi, andre har nytte av andre. 

Helt klart enig og godt sagt. Ulike personer har ulike behov, men jeg opplever at det er flere på forumet her som har en "slagside" mot terapi med fokus på følelser/psykodynamikk/indre barn osv. For de som er villig til å legge ned arbeidet som trengs så er dette de beste terapiene for å bli helt bra fra sine plager. Medisiner og kognitiv/metakognitiv terapi er bare symptombehandling mens mer dyptgående terapier har potensialet til å virkelig gi store positive endringer i livet. 

Endret av wizwazwoz
.
Skrevet
Angstlei skrev (På 7.3.2026 den 13.27):

Et tilleggsmoment til den andre kommentaren jeg skrev: Det som kan bli avgjørende her er at du hjelper fastlegen til å få skrevet en presis og målrettet henvisning. Du kan også forsøke å se nærmere på de avtalespesialistene i psykiatri som er aktuelle og se om du klarer å finne en som virker interessert og kompetent på det du ønsker hjelp med. Når fastlegen skriver til felles henvisningsmottak, så kan han si hvem du ønsker å bli tatt i mot hos og begrunne dette. 

Skrevet
frosken skrev (1 time siden):

Fikk svar fra han om at jeg ikke burde fokusere på diagnoser og at det ikke var noe poeng å henvise på nytt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...