Vendi Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Er jeg for kravstor når jeg tenker at stemningsleiet bør være litt over nøytral for at jeg skal kunne si at jeg har en god dag? Jeg tenker at en god dag er en dag hvor jeg kan kjenne glede og energi. Men er en god dag også når alt føles nøytralt? Hva tenker andre? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Vendi skrev (4 minutter siden): Er jeg for kravstor når jeg tenker at stemningsleiet bør være litt over nøytral for at jeg skal kunne si at jeg har en god dag? Jeg tenker at en god dag er en dag hvor jeg kan kjenne glede og energi. Men er en god dag også når alt føles nøytralt? Hva tenker andre? En god dag er for meg når ting føles nøytralt men kan glede meg over at min mor har det bra nå, det føles som en lettelse. Energi har jeg ikke. 0 Siter
ISW Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Jeg tenker vel egentlig ikke det, men jeg tenker at når du har en stemningslidelse, selv om den er behandlet, så vil du kunne være sårbar for variasjoner og perioder med nedstemthet. Akkurat som jeg har en angstlidelse og må være forberedt på at jeg iblant kjenner meg engstelig. Jeg ville prøvd å i litt mindre grad overvåke humør og stemningsleie, og heller "intervenere" når det skjer noe dramatisk, eller signifikant. Men det er ikke rart at du følger med på det når du har erfaring med at større nedturer begynner med å føle deg nedstemt. Det er helt forståelig, fordi du er jo bekymret for at noe galt skal skje. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden ISW skrev (3 minutter siden): Jeg tenker vel egentlig ikke det, men jeg tenker at når du har en stemningslidelse, selv om den er behandlet, så vil du kunne være sårbar for variasjoner og perioder med nedstemthet. Akkurat som jeg har en angstlidelse og må være forberedt på at jeg iblant kjenner meg engstelig. Jeg ville prøvd å i litt mindre grad overvåke humør og stemningsleie, og heller "intervenere" når det skjer noe dramatisk, eller signifikant. Men det er ikke rart at du følger med på det når du har erfaring med at større nedturer begynner med å føle deg nedstemt. Det er helt forståelig, fordi du er jo bekymret for at noe galt skal skje. Hva når man er nede hele tiden? En ga reading til meg og skrev jeg hadde hatt både oppturer og nedturer men mest nedturer og sånn kom det dessverre til å bli i fremtiden også. Da er det jo ikke stemningslidelse? 0 Siter
Glitter Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Jeg føler en god dag er når jeg er nøytral og oppover. Men det blir jo ekstra bra sånn som nå når det er over nøytral. Er ikke så ofte jeg føler meg glad. 0 Siter
ISW Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden stjernestøv skrev (8 minutter siden): Hva når man er nede hele tiden? Hvis du er nede hele tiden, så tenker jeg at grunnlidelsen kanskje ikke er godt nok behandlet? Jeg har (som du vet) ikke all verdens tro på at noen kan spå framtiden 0 Siter
stjernestøv Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden ISW skrev (1 minutt siden): Hvis du er nede hele tiden, så tenker jeg at grunnlidelsen kanskje ikke er godt nok behandlet? Jeg har (som du vet) ikke all verdens tro på at noen kan spå framtiden Ok, at jeg da burde hatt ad? Har jo prøvd det før uten hell dessverre. Nei men han så jo at jeg hadde hatt både oppturer og nedturer, stemmer det da 0 Siter
Glitter Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden stjernestøv skrev (43 minutter siden): Ok, at jeg da burde hatt ad? Har jo prøvd det før uten hell dessverre. Nei men han så jo at jeg hadde hatt både oppturer og nedturer, stemmer det da Alle har jo oppturer og nedturer, så synes ikke det var så rart at han spådde det da. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Glitter skrev (2 minutter siden): Alle har jo oppturer og nedturer, så synes ikke det var så rart at han spådde det da. Men det var mer han beskrev om meg som stemte, til og med hjerteflimmer skrev han om og det var før jeg havnet på sykehuset. Undret meg over det. 0 Siter
Glitter Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden stjernestøv skrev (Akkurat nå): Men det var mer han beskrev om meg som stemte, til og med hjerteflimmer skrev han om og det var før jeg havnet på sykehuset. Undret meg over det. Okei. Det var jo litt rart ja. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Glitter skrev (3 minutter siden): Okei. Det var jo litt rart ja. Ja det var det og ha skrev om smertene jeg har, han var god. Han skrev om ungene og hvordan de er og det stemte. 1 Siter
krøll9 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) "For kravstort" blir kanskje litt strengt, men grensen for hva som kan betegnes eller anses som en god dag varierer vel veldig både fra person til person, og for mange over tid. Selv om en god dag for meg har vært å ha dusjet, stått opp av sengen eller klart å gått ut med søpla i en periode, så er jeg nå ikke tilfreds med å være nøytral, bare overleve og til og med gå på jobb. Nå vil jeg oppnå ting, til og med kjenne at jeg er fornøyd med å eksistere og se fremover, kjenne ekte glede. Hva som er realistisk for en gitt periode eller visse forutsetninger er en annen ting. Hvis du ønsker noe, så har du mål og en viss vilje til å oppnå noe, å ha det bedre. Det i seg selv er en god ting. Hvorfor skal man stoppe på et visst punkt? En presisering: kravstor som å kreve det av andre og av omstendigheter? Nå er mine forventninger til omgivelsene kanskje litt vel lave, men anser det ansvaret og den jobben som min egen. Støtte med positiv effekt er bonus, heller uventet enn noe jeg tar for gitt. Endret 5 timer siden av krøll9 0 Siter
Vendi Skrevet 26 minutter siden Forfatter Skrevet 26 minutter siden stjernestøv skrev (7 timer siden): En god dag er for meg når ting føles nøytralt men kan glede meg over at min mor har det bra nå, det føles som en lettelse. Energi har jeg ikke. Glitter skrev (6 timer siden): Jeg føler en god dag er når jeg er nøytral og oppover. Men det blir jo ekstra bra sånn som nå når det er over nøytral. Er ikke så ofte jeg føler meg glad. Ok, så; nøytral, og nøytral og oppover. Takk for svar ISW skrev (7 timer siden): Jeg tenker vel egentlig ikke det, men jeg tenker at når du har en stemningslidelse, selv om den er behandlet, så vil du kunne være sårbar for variasjoner og perioder med nedstemthet. Akkurat som jeg har en angstlidelse og må være forberedt på at jeg iblant kjenner meg engstelig. Jeg ville prøvd å i litt mindre grad overvåke humør og stemningsleie, og heller "intervenere" når det skjer noe dramatisk, eller signifikant. Men det er ikke rart at du følger med på det når du har erfaring med at større nedturer begynner med å føle deg nedstemt. Det er helt forståelig, fordi du er jo bekymret for at noe galt skal skje. Takk for svar Ja, du har helt rett. Jeg må være forberedt på (og finne meg i) at det svinger litt. Det er jo sånn sykdommen min er. God sammenligning med din angst. Et fullstendig symptomfritt liv er det vel ikke så lett å oppnå. Medisiner kan ta mye, men ikke alt. Jeg får tenke at det er typisk for meg å svinge, og bare godta at det er sånn. Og jeg skal bli flinkere til å ikke monitorere stemningsleiet så mye og tenke at jeg nå blir deprimert bare jeg kjenner jeg har havnet i en dupp. Og jeg må også tenke at en nøytral dag også kan være en god dag. krøll9 skrev (4 timer siden): "For kravstort" blir kanskje litt strengt, men grensen for hva som kan betegnes eller anses som en god dag varierer vel veldig både fra person til person, og for mange over tid. Selv om en god dag for meg har vært å ha dusjet, stått opp av sengen eller klart å gått ut med søpla i en periode, så er jeg nå ikke tilfreds med å være nøytral, bare overleve og til og med gå på jobb. Nå vil jeg oppnå ting, til og med kjenne at jeg er fornøyd med å eksistere og se fremover, kjenne ekte glede. Hva som er realistisk for en gitt periode eller visse forutsetninger er en annen ting. Hvis du ønsker noe, så har du mål og en viss vilje til å oppnå noe, å ha det bedre. Det i seg selv er en god ting. Hvorfor skal man stoppe på et visst punkt? En presisering: kravstor som å kreve det av andre og av omstendigheter? Nå er mine forventninger til omgivelsene kanskje litt vel lave, men anser det ansvaret og den jobben som min egen. Støtte med positiv effekt er bonus, heller uventet enn noe jeg tar for gitt. Takk for svar Jeg også kan føle at det ikke er "godt nok" å bare være nøytral. Det kan oppleves litt kjedelig og grått. Vil ha litt farge på tilværelsen, og kjenne at jeg er levende på et vis. Vil kjenne at jeg er glad og energisk og har det bra. At jeg er tilfreds og har overtak på livet. Vanskelig å forklare. Men det er da jeg føler jeg har det best. Hadde jeg kunnet være kronisk hypoman hadde jeg nok alltid hatt det bra 😆 Nei, mener krav jeg stiller til eget stemningsleie. Kanskje jeg må senke kravene og prøve å tenke at det kan være en god dag selv om stemningsleiet er nøytralt. At det ikke behøver å være over nøytralt (som beskrevet over) for å føle at jeg har det greit. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.