Gå til innhold

Er alle like mye verdt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Grendel skrev (8 minutter siden):

I utgangspunktet ja, men jeg synes det er riktig at helsevesenet ser på gjenværende leveår.

Det er en større tragedie at en 15 åring dør enn at en 85 åring dør. 

En på 85 år er utlevd mens en på 15 år er ikke. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er den fattige jenta uten venner like mye verdt som den rike jenta med mange rundt seg? Merkes det like mye om behge forsvinner? Eller større savn på en av dem? 

Anonymkode: db40f...7e6

Hva med dette eksempelet da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette ble besvart i første svaret du fikk.

Anonymkode: 39839...5d0

AnonymBruker
Skrevet

Du har fått mang svar på det

Anonymkode: d5e4a...c16

AnonymBruker
Skrevet

At den rike jenta med masse mennesker rundt seg er viktigst. Og blir mest savnet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

At den rike jenta med masse mennesker rundt seg er viktigst. Og blir mest savnet. 

Kan du sitere de som har sagt at den rike jenta med masse mennesker rundt seg er viktigst?

At den med mest venner blir mest savnet er jo åpenbart. Hvis person A har 5 stk nære venner og person B har 20 stk nære venner, så vil jo flest mennesker bli påvirket når person B dør.  Det er ren matematikk. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du sitere de som har sagt at den rike jenta med masse mennesker rundt seg er viktigst?

At den med mest venner blir mest savnet er jo åpenbart. Hvis person A har 5 stk nære venner og person B har 20 stk nære venner, så vil jo flest mennesker bli påvirket når person B dør.  Det er ren matematikk. 

Ja, blir vel sånn. Og at den har både penger og venner/mennesker i livet sitt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, blir vel sånn. Og at den har både penger og venner/mennesker i livet sitt. 

Så da må man nesten jobbe for å selv få de tingene man ønsker inn i livet sitt. Man blir ikke lykkelig av å bare sitte passivt og misunne "de andre". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Først og fremst har folk verdi for seg selv.

Jeg husker et intervju med en overlevende etter en flystyrt i Andesfjellene. Han var antatt død i lang tid. Han sa at han fikk svar på hva som skjer etter døden: Ingen ting. Alle andre sitt liv gikk videre. Han var sikkert savnet. Pårørende sørget, men hans liv betydde nok mest for ham selv.

Det sies også at kirkegården er full av uunnværlige folk.

Derfor tenker jeg at alle må få lov til å ha det så bra de kan med god samvittighet. Uten å tenke for mye på om de har verdi for andre.

Skrevet

Verdi kommer helt an på i hvilken sammenheng/setting man vurderer det.

Om man tenker på generelt menneskeverd, synes jeg alle har samme verdi fra fødselen av. 

Om man ser mer praktisk enn prinsipielt på det, vil nok de som er blide, hjelpsomme, hyggelige og uegennyttige bli sette på som mer verdifulle enn de som er det motsatte.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, noen mennesker er mer verdt enn andre. 

Den enslige triste, fattige uten venner er jo så klart ikke noe savn for noen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg tenker at hvis den enslige, triste, fattige, venneløse personen er god og snill, så er han mer verdt enn en gift, rik gladgutt med mange venner som feks driver med økonomisk kriminalitet på si. 

Anonymkode: b4bed...c78

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Heldigvis er det mulig å selv påvirke mye av dette. Smil og si hei til naboen. Hold døra åpen for den som kommer med krykker eller rullator. Gå på dugnaden og ta gjerne med en termos kaffe. Plukk opp og kast rask og rusk som ligger ved postkassene. Tilby deg å ta inn posten og vanne plantene for naboen som skal være borte noen dager.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Da kan den enslige, triste, fattige uten venner gjøre tiltak i eget liv for å bli mindre enslig, trist og fattig. Slik vi alle må. Svært få får alt dette gratis i fanget, vi jobber for det.

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2026 den 19.09):

Jeg mener alle mennesker er like mye verdt. Om du er fattig, syk, elendig, plaget, rik, har status, er konge eller whatever. Spiller ingen rolle hvem du er. Alle mennesker er like mye verdt uansett. Fordi menneskelivet er verdifullt. 

Anonymkode: 149e7...f0b

Hvorfor er det verdifullt? Dette er den perfekte ytring om du vil ha tilhengere, men de fleste vet at du enten ikke er helt ærlig, eller du er dumsnill. 

Jeg ser ikke alle som like mye verdt. Noen er så til stor plage og udugelige at det hadde vært bedre om de forsvant. Deres eksistens irriterer meg bare. 

Men hvorfor er et menneskeliv så mye verdt? Du blir bare født og så dør..

AnonymBruker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det verdifullt? Dette er den perfekte ytring om du vil ha tilhengere, men de fleste vet at du enten ikke er helt ærlig, eller du er dumsnill. 

Jeg ser ikke alle som like mye verdt. Noen er så til stor plage og udugelige at det hadde vært bedre om de forsvant. Deres eksistens irriterer meg bare. 

Men hvorfor er et menneskeliv så mye verdt? Du blir bare født og så dør..

folk irriterer deg så da har de ingen verdi? 

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

folk irriterer deg så da har de ingen verdi? 

En ting er å irritere meg midlertidig for å gjøre en ting, da bryr jeg meg ikke. 

Det er folk hvor ting gjentar seg. Og hvor de plager mange. 

AnonymBruker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (16 minutter siden):

En ting er å irritere meg midlertidig for å gjøre en ting, da bryr jeg meg ikke. 

Det er folk hvor ting gjentar seg. Og hvor de plager mange. 

Eksempel?

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eksempel?

bruk hodet selv. du vet vel hva det vil si å være til ren plage. 

AnonymBruker
Skrevet

Da kan den enslige, triste, fattige uten venner gjøre tiltak i eget liv for å bli mindre enslig, trist og fattig. Slik vi alle må. Svært få får alt dette gratis i fanget, vi jobber for det.

Jeg har ikke fått en ting gratis i fanget. Heller tvert om. Det får ingen, men noen er heldigere enn andre i livet. Får se fortsettelsen! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...