Eva Sofie Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Og at den har både penger og venner/mennesker i livet sitt. Anonymkode: db40f...7e6 Flere har nevnt det allerede: At penger og antall mennesker er ikke det som er målestokk på verdi, selv om sosiale medier kan gi en falsk illusjon av det. For meg er trivsel i eget liv en god nok målestokk. Den kan komme av å smile og snakke litt med naboen, støtte én venn, gjøre noe jeg trives med, vite at jeg har en meningsfull jobb... Ikke penger og antall mennesker i fokus der... AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har ikke fått en ting gratis i fanget. Heller tvert om. Det får ingen, men noen er heldigere enn andre i livet. Anonymkode: db40f...7e6 Vi må alle gjøre det beste ut av de kortene vi får utdelt på hånden. Om du kunne, hvordan ville du ha spilt dine kort annerledes? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai nachnoo skrev (16 timer siden): Verdi kommer helt an på i hvilken sammenheng/setting man vurderer det. Om man tenker på generelt menneskeverd, synes jeg alle har samme verdi fra fødselen av. Om man ser mer praktisk enn prinsipielt på det, vil nok de som er blide, hjelpsomme, hyggelige og uegennyttige bli sette på som mer verdifulle enn de som er det motsatte. Leger er mer verdt enn alle andre i samfunnet. Til og med nyfødte. Ingen lege, barna dør, derfor vil man redde legene først ut av det synkende skipet. Anonymkode: eb835...13f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai Eva Sofie skrev (12 timer siden): Flere har nevnt det allerede: At penger og antall mennesker er ikke det som er målestokk på verdi, selv om sosiale medier kan gi en falsk illusjon av det. For meg er trivsel i eget liv en god nok målestokk. Den kan komme av å smile og snakke litt med naboen, støtte én venn, gjøre noe jeg trives med, vite at jeg har en meningsfull jobb... Ikke penger og antall mennesker i fokus der... Vi må alle gjøre det beste ut av de kortene vi får utdelt på hånden. Om du kunne, hvordan ville du ha spilt dine kort annerledes? Fint innlegg fra deg! Spørsmålet ditt er bra. Om det hadde vært mulig å bytte kortene ut hadde jeg byttet alle det hadde vært fint, men det fungere vel ikke sånn dessverre? Så hvordan spile ut disse elendige kortene blir ikke så lett. Jeg brukt en del tid og prøvd å reflektere over dette og hatt prat med noen fine folk om det. Ikke helt kommet til noe fasit enda. Anonymkode: db40f...7e6 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Fint innlegg fra deg! Spørsmålet ditt er bra. Om det hadde vært mulig å bytte kortene ut hadde jeg byttet alle det hadde vært fint, men det fungere vel ikke sånn dessverre? Så hvordan spile ut disse elendige kortene blir ikke så lett. Jeg brukt en del tid og prøvd å reflektere over dette og hatt prat med noen fine folk om det. Ikke helt kommet til noe fasit enda. Anonymkode: db40f...7e6 Jeg tror ikke kortene dine er så elendige som du selv tror at de er. Anonymkode: 39839...5d0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Leger er mer verdt enn alle andre i samfunnet. Til og med nyfødte. Ingen lege, barna dør, derfor vil man redde legene først ut av det synkende skipet. Anonymkode: eb835...13f hvis ikke søppeltømmeren kommer å rydder gatene blir det et ynglested for rotter og mus. rotter og mus formerer seg og drar med seg all verdens sykdommer inn i hjemmene til folk. folk blir sjuke og barn dør før de i det hele tatt blir født. Anonymkode: d5e4a...c16 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg tror ikke kortene dine er så elendige som du selv tror at de er. Anonymkode: 39839...5d0 Jeg ser de som dårlig, men er nok og en dårlig spiller og å klare å disponere dem bra. Anonymkode: db40f...7e6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg ser de som dårlig, men er nok og en dårlig spiller og å klare å disponere dem bra. Anonymkode: db40f...7e6 Men disse trådene du lager hjelper deg ikke. De trekker deg bare ned. Anonymkode: 39839...5d0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Men disse trådene du lager hjelper deg ikke. De trekker deg bare ned. Anonymkode: 39839...5d0 Mener du at alle trådene jeg lager gjør det? Jeg lager forskjellige. Anonymkode: db40f...7e6 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): hvis ikke søppeltømmeren kommer å rydder gatene blir det et ynglested for rotter og mus. rotter og mus formerer seg og drar med seg all verdens sykdommer inn i hjemmene til folk. folk blir sjuke og barn dør før de i det hele tatt blir født. Anonymkode: d5e4a...c16 Hvis søppeltømmerne i Norge streiker i to uker, merker vi det raskt ja, med lukt, rotter og sykdom. Samfunnet stopper opp fort. Men hvis leger forsvinner i to uker, stopper behandling, akuttberedskap, liv reddes ikke. Langt mer alvorlige ting. En annen faktor. En søppeltømmer tar kort tid å erstatte. Du og jeg kan hoppe på søppelbilen og vil greie å få ryddet unna søpla tålelig raskt, om enn ikke like bra som en opplært søppeltømmer til å begynne med. En lege som har brukt årevis på utdanning, tar også årevis å erstatte. Anonymkode: eb835...13f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis søppeltømmerne i Norge streiker i to uker, merker vi det raskt ja, med lukt, rotter og sykdom. Samfunnet stopper opp fort. Men hvis leger forsvinner i to uker, stopper behandling, akuttberedskap, liv reddes ikke. Langt mer alvorlige ting. En annen faktor. En søppeltømmer tar kort tid å erstatte. Du og jeg kan hoppe på søppelbilen og vil greie å få ryddet unna søpla tålelig raskt, om enn ikke like bra som en opplært søppeltømmer til å begynne med. En lege som har brukt årevis på utdanning, tar også årevis å erstatte. Anonymkode: eb835...13f vi har andre yrkesgrupper som kan gjøre en god jobb deres fravær. sykepleiere og ambulansefolk som er vant til akuttberedskap. Anonymkode: d5e4a...c16 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Mener du at alle trådene jeg lager gjør det? Jeg lager forskjellige. Anonymkode: db40f...7e6 Du kan vel kjenne selv på hvilke tråder som gjør deg godt og hvilke tråder som trekker deg ned. Anonymkode: 39839...5d0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (35 minutter siden): vi har andre yrkesgrupper som kan gjøre en god jobb deres fravær. sykepleiere og ambulansefolk som er vant til akuttberedskap. Anonymkode: d5e4a...c16 Ja, særlig ambulansefolk er nesten der oppe sammen med legene. Ikke helt, men nesten. Det er lettere å erstatte en ambulansesjåfør enn en lege. Du kan sammenligne det med et fly: Flyverter er avgjørende. De kan håndtere kriser og holde folk trygge. Men uten piloter? Da er det bare et spørsmål om tid. Anonymkode: eb835...13f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, særlig ambulansefolk er nesten der oppe sammen med legene. Ikke helt, men nesten. Det er lettere å erstatte en ambulansesjåfør enn en lege. Du kan sammenligne det med et fly: Flyverter er avgjørende. De kan håndtere kriser og holde folk trygge. Men uten piloter? Da er det bare et spørsmål om tid. Anonymkode: eb835...13f det skulle man tro men det er ikke riktig. Ambulansefolk må kunne veldig mye om alt. de er ute i feltet og må ofte klare seg med det de har tilgjengelig. Leger kan mye om litt. Anonymkode: d5e4a...c16 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): det skulle man tro men det er ikke riktig. Ambulansefolk må kunne veldig mye om alt. de er ute i feltet og må ofte klare seg med det de har tilgjengelig. Leger kan mye om litt. Anonymkode: d5e4a...c16 På grunn av lang utdannelse er legen vanskeligere å erstatte. Men ja, ambulansefolk er hakk i hjel. I en ulykke eller nødhjelpssituasjonen ville jeg hatt ambulansemannen der. Anonymkode: eb835...13f 0 Siter
Grendel Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis søppeltømmerne i Norge streiker i to uker, merker vi det raskt ja, med lukt, rotter og sykdom. Samfunnet stopper opp fort. Men hvis leger forsvinner i to uker, stopper behandling, akuttberedskap, liv reddes ikke. Langt mer alvorlige ting. En annen faktor. En søppeltømmer tar kort tid å erstatte. Du og jeg kan hoppe på søppelbilen og vil greie å få ryddet unna søpla tålelig raskt, om enn ikke like bra som en opplært søppeltømmer til å begynne med. En lege som har brukt årevis på utdanning, tar også årevis å erstatte. Anonymkode: eb835...13f Jeg er enig i at leger er vanskelige å erstatte, men det stopper ikke med leger. Hvis vi følger den logikken videre roter vi oss inn i en ganske komplisert rangering av mennesker. Hva med matproduksjon? Hva med lærere? Det blir ingen leger uten skolen. Hva med all industri og håndtverkere som som må til for å ha et moderne sykehus med bygninger, vann, strøm, utstyr og transport? Derfor synes jeg det er greit å bare vedta at alle er like mye verd. Så får markedsverdien av ulike yrker bli en annen diskusjon. 2 Siter
Vhanja Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Verdien til et menneske er jo noe annet enn verdien til et yrke. De fleste yrker er viktige - uten f.eks renhold stenger det meste ned ganske raskt. Men enkelte yrker er lettere å erstatte enn andre. Det sier likevel ingenting om verdien til selve mennesket. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du kan vel kjenne selv på hvilke tråder som gjør deg godt og hvilke tråder som trekker deg ned. Anonymkode: 39839...5d0 Jeg går ikke inn for å lage tråder som trekker meg ned. Jeg skriver spontant på ting jeg tenker på og vil høre hva andre gjør eller tenker. Anonymkode: db40f...7e6 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.