Gå til innhold

uhørt svar fra kommunen ?


Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Sendte søknad om adopsjon til kommunen i begynnelsen av denne måneden. I svaret står det at de har mottatt søknaden, og at den TIDLIGST kan bli behandlet neste halvår ....!

Det betyr jo at det ikke er sikkert de begynner på den før jul - sannsynligvis gjør de det IKKE.

Går det an å svare slik?!?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50060-uh%C3%B8rt-svar-fra-kommunen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I motsetning til "grublings" under her, syns jeg man kan ha god grunn til å fortvile over et slikt svar fra kommunen. Men om det dermed er sagt at de ikke har anledning til å svare slik, tror jeg neppe. Dessverre er det nok et velkjent problem i fht. sosialkontor & barnevern at adopsjonssaker blir nedprioritert. Når det er sagt, må det vel være full anledning til å sette frem klage overfor den rette instans (helse & sosialsjef?) når man finner behandlingstiden for adopsjonssøknader i lengste laget.

Tilslutt; fortvil ikke, det KAN jo hende du blir gledelig overrasket!

Hilsen fra

Skulle tro du som skriver bor i Sandnes kommune slik som jeg. I vårt brev stod det minst 6 mnd til vi går i gang med deres sak...når vi pratet med dem i februar ble vi optimister...april mai sa de da...vi har enda ikke hørt noe. Og det har gått 5 mnd siden vi sendte inn brevet til barnevernstjenesten i kommunen. Vi håper nå på beg/midt av mai. Dessverre er det ingenting som sier at de må starte noe innen en viss tid.

Det er så velkjent så velkjent! Vi ventet i 6-7 måneder før de klarte å finne en time til oss.Jeg er ingen tålmodig sjel, så ventetiden satte meg på en hard prøve, jeg følte meg som DEN "sutrekjerringen" her inne da jeg stadig klaget min nød. Heldigvis er vi blandt våre egne her inne, er er rom for det meste.

Vi fant ventetiden uholdbar, vi skrev en skriftlig klage til helse-og sosialsjefen i kommunen, pluss daværende barne-og familieminister Karita B Orheim. Klagen gjalt ventetiden i kommunen og i SUAK.

Vi reagerte også på forskjellsbehandlingen innad i kommunen, vi er "uheldig" som bor i en bydel med stor belastning innad i barnevernet. Dette ville vi da påpeke som urettferdig.

Vår helse-og sosialsjef svarte oss aldri tilbake. Men vi fikk svar fra barne-og familieministeren.

Ikke vet vi om det hjalp oss.........men rett etter vi sendte brevet, fikk vi altså time, 2-3 måneder før forespeilet. Fra første hjemmebesøk ( tre besøk i alt ) til rapporten ble sendt til SUAK, tok det ca. tre uker!!

Jeg er av den oppfatning at vi ikke skal sitte på gjerde og godta alt, ventetiden er jammen lang nok som den er i utgangspunktet. For vår del over 2 år.

Det sies at elefanten har et langt svangerskap, vel, vel, velkommen i klubben.

Annonse

Vi fikk beskjed om at de var pålagt å få unnagjort sosialrapporten innen tre måneder. Det vil si tre måneder fra de registrerte søknaden vår i kommunen. Gjelder ikke dette alle kommuner, da? Har vi for en gangs skyld vært heldige? Uansett, ville sjekket det opp, bv her påpekte tidspåleggingen flere gangeer

Gjest (ikke undertegnet)

Skulle tro du som skriver bor i Sandnes kommune slik som jeg. I vårt brev stod det minst 6 mnd til vi går i gang med deres sak...når vi pratet med dem i februar ble vi optimister...april mai sa de da...vi har enda ikke hørt noe. Og det har gått 5 mnd siden vi sendte inn brevet til barnevernstjenesten i kommunen. Vi håper nå på beg/midt av mai. Dessverre er det ingenting som sier at de må starte noe innen en viss tid.

Nei, vi bor ikke i Sandnes. Men da er det altså ille flere steder....

Vil foreløpig ikke si hvor vi bor - vil ikke bli gjenkjent enda.

Rett instans er Fylkesmanne. Iht Forv loven skal saken behandles innen rimelig tid (?) og kommunen er pliktig å gi dere et svar på når saken kan forventes ferdig behandlet (altså ikke bare oppstart).

Vi klaget og kommune fikk "pålegg" om å starte opp med vår sak. Dersom kommunen ikke har kapasitet til å behandle saken bør de etter min mening vurdere å kjøpe tjensten eksternt.

Lykke til videre.

Jeg er utdannet sosionom, og har jobbet i barneverntjensten (er nå ute i permisjon).

Først vil jeg si at dessverre er situasjonen på enkelte sosialkontor preget av ressursmangel, bemanningsproblemer og stort gjennomtrekk blandt de ansatte. Dette gjør at enkelte kommuner sliter med å overholde lovpålagte tidsfrister i forhold til barnevernsaker. Jeg skulle ønske at situasjonen var helt annerledes, slik at man kunne gjøre en bedre jobb ovenfor dere som ønsker å adoptere. Jeg skjønner godt at dere kan bli frustrert når ventetiden blir altfor lang.

Under vil jeg prøve og svare på spørsmålet ditt "Går det an å svare slik?!?"

Barneverntjenesten har anledning til å gi tilbakemelding om forsinket behandlingstid, men da skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere.

Forvaltningsloven sier dette om saksbehandlingstid og foreløpig svar, jfr. http://www.lovdata.no/all/hl-19670210-000.html

"§ 11a.

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

Tilføyd ved lov 27 mai 1977 nr. 40 (tidligere § 22), endret ved lov 12 jan 1995 nr. 4 (i kraft 1 april 1995). "

Håper det ordner seg for dere slik at ventetiden ikke blir for lang - lykke til :o)

Gjest Snella

Hei.

Huff dette var leit. Vi var max heldige vi for vi fikk hele vår sak behandlt i løpet av ca 2 måneder. Hadde da 2 hjemmebesøk, to besøk på kontoret til saksbehandler samt at rapporten var skrevet. Vi bor i Ski og der er de veldig positive til adoptanter og behandler dem med respekt....

Men et tips kan være og sjekke forvaltningsloven. Mener at det står her at stat og kommune har en svarfrist/behandlingstid innenfor 3 måneder.

PS. i vårt tilfelle fikk vi skjema for sosialrapport utlevert og kunne fylle inn det meste selv. Skrev alt på pc jeg og saksbehndler korrigerte og la til noe men vi sparte nok mange ukers jobb her. Det blir jo det samme for det er jo dere som skal svare på spørsmålene selv så om det er dere eller saksbehandler som fyller ut skjema må da være det samme. De må jo uansett ha dsine møter og gjøre evt korrigeringer.

Ellers bør dere ta kontakt med andre adoptanter i kommune og gå sammen dersomdette er et stort problem.

jeg vet også at det i enkelte kommuner er en egen saksbehandler for adopsjonssaker.

Uansett lykke til dere er jo tross alt i gang.

Jeg er utdannet sosionom, og har jobbet i barneverntjensten (er nå ute i permisjon).

Først vil jeg si at dessverre er situasjonen på enkelte sosialkontor preget av ressursmangel, bemanningsproblemer og stort gjennomtrekk blandt de ansatte. Dette gjør at enkelte kommuner sliter med å overholde lovpålagte tidsfrister i forhold til barnevernsaker. Jeg skulle ønske at situasjonen var helt annerledes, slik at man kunne gjøre en bedre jobb ovenfor dere som ønsker å adoptere. Jeg skjønner godt at dere kan bli frustrert når ventetiden blir altfor lang.

Under vil jeg prøve og svare på spørsmålet ditt "Går det an å svare slik?!?"

Barneverntjenesten har anledning til å gi tilbakemelding om forsinket behandlingstid, men da skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere.

Forvaltningsloven sier dette om saksbehandlingstid og foreløpig svar, jfr. http://www.lovdata.no/all/hl-19670210-000.html

"§ 11a.

Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt.

Tilføyd ved lov 27 mai 1977 nr. 40 (tidligere § 22), endret ved lov 12 jan 1995 nr. 4 (i kraft 1 april 1995). "

Håper det ordner seg for dere slik at ventetiden ikke blir for lang - lykke til :o)

Vil bare tilføye litt vedr. saksbehandlingstider for adopsjonssaker vs. barnevernsaker.

Som jeg viste til i forrige innlegg skal barneverntjenesten i adopsjonssaker forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold, men dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal man snarest mulig gi et foreløpig svar, jfr. forvaltningsloven § 11 a.

Når det gjelder barnevernsaker skal barneverntjenesten snarest, og senest innen en uke, gjennomgå innkomne meldinger og

vurdere om meldingen skal følges opp med undersøkelser. En undersøkes skal gjennomføres snarest og senest innen tre måneder.

I særlige tilfelle kan fristen være seks måneder. Tiltak skal iverksettes snarest, men senest innen seks uker fra vedtakstidspunktet

Ved oversittelse av fristene kan fylkesmannen ilegge kommunene mulkt, jfr. Lov om barneverntjenester § 6-9.

Dersom barneverntjenesten har bemanningsproblemer og stort arbeidspress – noe som dessverre ofte er tilfelle i svært mange

kommuner - så kommer adopsjonssaker i “andre rekke” pga tidsfristene i barnevernsakene. Dette er uheldig for dere som ønsker å adoptere.

Løsningen slik jeg ser det er å prøve og få inn ekstern hjelp, der det er mulig. Det varierer imidlertid fra kommune til kommune

hvor gjennomførbart det er. Videre bør man få bedre arbeidsvilkår innenfor etaten. Det bør også vurderes om adopsjonssaker skal tillegges andre enn barneverntjenesten.

Håper dette var litt avklarende :o)

Annonse

Hei.

Huff dette var leit. Vi var max heldige vi for vi fikk hele vår sak behandlt i løpet av ca 2 måneder. Hadde da 2 hjemmebesøk, to besøk på kontoret til saksbehandler samt at rapporten var skrevet. Vi bor i Ski og der er de veldig positive til adoptanter og behandler dem med respekt....

Men et tips kan være og sjekke forvaltningsloven. Mener at det står her at stat og kommune har en svarfrist/behandlingstid innenfor 3 måneder.

PS. i vårt tilfelle fikk vi skjema for sosialrapport utlevert og kunne fylle inn det meste selv. Skrev alt på pc jeg og saksbehndler korrigerte og la til noe men vi sparte nok mange ukers jobb her. Det blir jo det samme for det er jo dere som skal svare på spørsmålene selv så om det er dere eller saksbehandler som fyller ut skjema må da være det samme. De må jo uansett ha dsine møter og gjøre evt korrigeringer.

Ellers bør dere ta kontakt med andre adoptanter i kommune og gå sammen dersomdette er et stort problem.

jeg vet også at det i enkelte kommuner er en egen saksbehandler for adopsjonssaker.

Uansett lykke til dere er jo tross alt i gang.

Mulig jeg misforsto deg, men vil bare påpeke at det ikke er pga manglende respekt for dere adoptanter at der i enkelte kommuner kan være lang behandlingstid.

Hva forvaltningsloven sier om saksbehandlingstid har jeg svart på nedenfor. Såvidt jeg kjenner til er der ingen 3 måneders frist.

Ang. selvskrevne sosialrapporter. Hentet fra hjemmesiden til Statens ungdoms- og adopsjonskontor (SUAK) - http://www.suak.no/adopsjon/index.html

"Det forekommer at enkelte søkere har blitt bedt om eller kanskje selv har tatt initiativ til å skrive hele eller deler av sosialrapporten selv. Slik både norske og aktuelle utenlandske myndigheter vurderer dette, vil selvskrevne sosialrapporter mangle legitimitet og dermed også troverdighet. Dette gir med andre ord både norske utenlandske myndigheter et dårlig utgangspunkt i forhold til å kunne vurdere søkernes egnethet som adoptivforeldre. En god sosialrapport vil ofte være kjennetegnet av at kommunens utredere har tatt opp både følelsesmessige vanskelige og mer uproblematiske tema med søkerne, og beskrevet hvordan søkerne tenker og reflekterer i forhold til spørsmål som er stilt i løpet av samtalene. En god sosialrapport vil dessuten ofte bære et tydelig preg av at kommunens utredere har evnet å gi en beskrivelse av søkerne med utgangspunkt i det ukjente barnets ståsted og perspektiv. En selvskrevet rapport vil ha svært begrenset verdi i en slik sammenheng, og kan derfor ikke godtas.".

Gjest (ikke undertegnet)

Vil bare tilføye litt vedr. saksbehandlingstider for adopsjonssaker vs. barnevernsaker.

Som jeg viste til i forrige innlegg skal barneverntjenesten i adopsjonssaker forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold, men dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal man snarest mulig gi et foreløpig svar, jfr. forvaltningsloven § 11 a.

Når det gjelder barnevernsaker skal barneverntjenesten snarest, og senest innen en uke, gjennomgå innkomne meldinger og

vurdere om meldingen skal følges opp med undersøkelser. En undersøkes skal gjennomføres snarest og senest innen tre måneder.

I særlige tilfelle kan fristen være seks måneder. Tiltak skal iverksettes snarest, men senest innen seks uker fra vedtakstidspunktet

Ved oversittelse av fristene kan fylkesmannen ilegge kommunene mulkt, jfr. Lov om barneverntjenester § 6-9.

Dersom barneverntjenesten har bemanningsproblemer og stort arbeidspress – noe som dessverre ofte er tilfelle i svært mange

kommuner - så kommer adopsjonssaker i “andre rekke” pga tidsfristene i barnevernsakene. Dette er uheldig for dere som ønsker å adoptere.

Løsningen slik jeg ser det er å prøve og få inn ekstern hjelp, der det er mulig. Det varierer imidlertid fra kommune til kommune

hvor gjennomførbart det er. Videre bør man få bedre arbeidsvilkår innenfor etaten. Det bør også vurderes om adopsjonssaker skal tillegges andre enn barneverntjenesten.

Håper dette var litt avklarende :o)

Tusen takk, Unni! Det var akkurat noe sånt vi trengte! Får se grundig på de sidene, og så kanskje snakke med barnevernet.

Tusen takk til alle andre som svarte også. Det gjør godt med litt engasjement og støtte.

Gjest Snella

Mulig jeg misforsto deg, men vil bare påpeke at det ikke er pga manglende respekt for dere adoptanter at der i enkelte kommuner kan være lang behandlingstid.

Hva forvaltningsloven sier om saksbehandlingstid har jeg svart på nedenfor. Såvidt jeg kjenner til er der ingen 3 måneders frist.

Ang. selvskrevne sosialrapporter. Hentet fra hjemmesiden til Statens ungdoms- og adopsjonskontor (SUAK) - http://www.suak.no/adopsjon/index.html

"Det forekommer at enkelte søkere har blitt bedt om eller kanskje selv har tatt initiativ til å skrive hele eller deler av sosialrapporten selv. Slik både norske og aktuelle utenlandske myndigheter vurderer dette, vil selvskrevne sosialrapporter mangle legitimitet og dermed også troverdighet. Dette gir med andre ord både norske utenlandske myndigheter et dårlig utgangspunkt i forhold til å kunne vurdere søkernes egnethet som adoptivforeldre. En god sosialrapport vil ofte være kjennetegnet av at kommunens utredere har tatt opp både følelsesmessige vanskelige og mer uproblematiske tema med søkerne, og beskrevet hvordan søkerne tenker og reflekterer i forhold til spørsmål som er stilt i løpet av samtalene. En god sosialrapport vil dessuten ofte bære et tydelig preg av at kommunens utredere har evnet å gi en beskrivelse av søkerne med utgangspunkt i det ukjente barnets ståsted og perspektiv. En selvskrevet rapport vil ha svært begrenset verdi i en slik sammenheng, og kan derfor ikke godtas.".

hello. Du skriver at en selvskrevet rapport har en liten verdi. Vi skrev alt selv og fikk tilbakemeling om at en så detaljert og utfyllende rapport var det lenge siden da hadde. sett.

Om den var evt mangelfull så skyldes det etter min mening saksbehandler i kommunen. De må jo sørge for å føye til det som evt mangler og stille de spørsmål som er relevante.

Jeg spør deg.

Hva blir forskjellen om vi skriver den eller ikke opplysningene vil jo i tugangspunktet bli de samme gitt at saksbehandler gjør jobben sin.....

Vi ble også såpurt om de på barnevernet kunne bruke oppsettet vårt i sitt videre arbeid pga de synes vi hadde tatt med så mye opplysninger og deltajerte ting samt satt dette opp på en meget strukturert måte.

Og...det skjer jo faktisk at sosialrapporter kommer i retur pga at de er mangelfulle selv når en såkalt proff saksbehandler har skrevet den.

For meg blir dette irrelevant hvem som skriver rapporten bare den inneholder korreklte opplysninger og alle dn info som er nødvendig....

Gjest Snella

Mulig jeg misforsto deg, men vil bare påpeke at det ikke er pga manglende respekt for dere adoptanter at der i enkelte kommuner kan være lang behandlingstid.

Hva forvaltningsloven sier om saksbehandlingstid har jeg svart på nedenfor. Såvidt jeg kjenner til er der ingen 3 måneders frist.

Ang. selvskrevne sosialrapporter. Hentet fra hjemmesiden til Statens ungdoms- og adopsjonskontor (SUAK) - http://www.suak.no/adopsjon/index.html

"Det forekommer at enkelte søkere har blitt bedt om eller kanskje selv har tatt initiativ til å skrive hele eller deler av sosialrapporten selv. Slik både norske og aktuelle utenlandske myndigheter vurderer dette, vil selvskrevne sosialrapporter mangle legitimitet og dermed også troverdighet. Dette gir med andre ord både norske utenlandske myndigheter et dårlig utgangspunkt i forhold til å kunne vurdere søkernes egnethet som adoptivforeldre. En god sosialrapport vil ofte være kjennetegnet av at kommunens utredere har tatt opp både følelsesmessige vanskelige og mer uproblematiske tema med søkerne, og beskrevet hvordan søkerne tenker og reflekterer i forhold til spørsmål som er stilt i løpet av samtalene. En god sosialrapport vil dessuten ofte bære et tydelig preg av at kommunens utredere har evnet å gi en beskrivelse av søkerne med utgangspunkt i det ukjente barnets ståsted og perspektiv. En selvskrevet rapport vil ha svært begrenset verdi i en slik sammenheng, og kan derfor ikke godtas.".

hello. Du skriver at en selvskrevet rapport har en liten verdi. Vi skrev alt selv og fikk tilbakemeling om at en så detaljert og utfyllende rapport var det lenge siden da hadde. sett.

Om den var evt mangelfull så skyldes det etter min mening saksbehandler i kommunen. De må jo sørge for å føye til det som evt mangler og stille de spørsmål som er relevante.

Jeg spør deg.

Hva blir forskjellen om vi skriver den eller ikke opplysningene vil jo i tugangspunktet bli de samme gitt at saksbehandler gjør jobben sin.....

Vi ble også såpurt om de på barnevernet kunne bruke oppsettet vårt i sitt videre arbeid pga de synes vi hadde tatt med så mye opplysninger og deltajerte ting samt satt dette opp på en meget strukturert måte.

Og...det skjer jo faktisk at sosialrapporter kommer i retur pga at de er mangelfulle selv når en såkalt proff saksbehandler har skrevet den.

For meg blir dette irrelevant hvem som skriver rapporten bare den inneholder korreklte opplysninger og alle dn info som er nødvendig....

hello. Du skriver at en selvskrevet rapport har en liten verdi. Vi skrev alt selv og fikk tilbakemeling om at en så detaljert og utfyllende rapport var det lenge siden da hadde. sett.

Om den var evt mangelfull så skyldes det etter min mening saksbehandler i kommunen. De må jo sørge for å føye til det som evt mangler og stille de spørsmål som er relevante.

Jeg spør deg.

Hva blir forskjellen om vi skriver den eller ikke opplysningene vil jo i tugangspunktet bli de samme gitt at saksbehandler gjør jobben sin.....

Vi ble også såpurt om de på barnevernet kunne bruke oppsettet vårt i sitt videre arbeid pga de synes vi hadde tatt med så mye opplysninger og deltajerte ting samt satt dette opp på en meget strukturert måte.

Og...det skjer jo faktisk at sosialrapporter kommer i retur pga at de er mangelfulle selv når en såkalt proff saksbehandler har skrevet den.

For meg blir dette irrelevant hvem som skriver rapporten bare den inneholder korreklte opplysninger og alle dn info som er nødvendig....

Det er ikke jeg som skriver dette, men SUAK. Begrunnelsen står der: "... En god sosialrapport vil ofte være kjennetegnet av at kommunens utredere har tatt opp både følelsesmessige vanskelige og mer uproblematiske tema med søkerne, og beskrevet hvordan søkerne tenker og reflekterer i forhold til spørsmål som er stilt i løpet av samtalene... ".

Det var flott at deres sosialrapport ble så god, men det er ingen garanti for at andre selvskrevne rapporter blir likedan. Når andre leser her inne at det er helt ok å skrive rapporten selv, så ville jeg at de skulle vite at SUAK ikke anbefaler dette - heller tvert om. Jeg er enig med SUAK. Det handler ikke bare om å fylle ut svar på spørsmål, men at saksbehandler i samtalen også skal fange opp reaksjoner rundt spørsmålene - som man selvfølgelig ikke klarer å skrive om selv. Dette vil gå tapt hvis svarene er ferdigfyllt av søkerne på forhånd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...