Gjest Snillstudent Skrevet 24. september 2000 Del Skrevet 24. september 2000 Er en 22 år gammel student som på torsdag fikk en halsbetennelse. Det er vondt å svelge (både mat og drikke), og jeg er veldig hoven utenpå halsen (er dette mandlene eller lymfeknutene?). Ser også at jeg er rød og hoven inni halsen.... Har ikke feber og er ellers i tipp topp. Får i meg mat og drikke. Har hatt dette siden torsdag (i dag er det søndag).... Bør jeg kontakte lege i morgen for en eventuell pencillinkur? Har hatt lignende før. Da har det gått over av seg selv, men etter litt lengre tid..... Akutt halsbetennelse er jo kalt 3-dagers halsesyke..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5011-vond-hals/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 24. september 2000 Del Skrevet 24. september 2000 Kjære Snillstudent. Hevelsen du kjenner på halsen kan være mandlene og/el.lymfeknuter.Tilstanden din kan skyldes Streptokker i halsen som kan behandles med antibiotika.Symptomenen og funn er da gjerne vondt i halsen,slapphet,feber,hovne og røde mandler med pusspropper.det blir gjerne tatt en hurtigprøve fra halsen som hjelp i diagnostikken.En annen mulighet er Mononucleose("kyssesyke")som forårsakes av Epstein-Barr viruset.Symptomenen er også her slapphet,efebr,vondt i halsen og mulig magesmerter.Tilstanden avsløres ved blodprøver.Leverprøvene er gjerne forhøyede og hurtigprøve(monospot)er positiv.det kan imidlertid ta opp til 3 uker før denne blir postiv.Ofte vil man i tilegg sende en prøve.Behandlingen er hvile.Pasienten bør unngå kraftig fysisk anstrengelse,alkohol og paracetamol.Leverprøvene må følges.En tredje mulighet er en vanlig forkjølelse.dette skyldes en av flere mulige vira.dette skal selvfølgelig ikke behandles med antibiotika.Jeg anbefaler at du oppsøker din lege for en riktig diagnose. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5011-vond-hals/#findComment-27742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snillstudent Skrevet 25. september 2000 Del Skrevet 25. september 2000 Kjære Snillstudent. Hevelsen du kjenner på halsen kan være mandlene og/el.lymfeknuter.Tilstanden din kan skyldes Streptokker i halsen som kan behandles med antibiotika.Symptomenen og funn er da gjerne vondt i halsen,slapphet,feber,hovne og røde mandler med pusspropper.det blir gjerne tatt en hurtigprøve fra halsen som hjelp i diagnostikken.En annen mulighet er Mononucleose("kyssesyke")som forårsakes av Epstein-Barr viruset.Symptomenen er også her slapphet,efebr,vondt i halsen og mulig magesmerter.Tilstanden avsløres ved blodprøver.Leverprøvene er gjerne forhøyede og hurtigprøve(monospot)er positiv.det kan imidlertid ta opp til 3 uker før denne blir postiv.Ofte vil man i tilegg sende en prøve.Behandlingen er hvile.Pasienten bør unngå kraftig fysisk anstrengelse,alkohol og paracetamol.Leverprøvene må følges.En tredje mulighet er en vanlig forkjølelse.dette skyldes en av flere mulige vira.dette skal selvfølgelig ikke behandles med antibiotika.Jeg anbefaler at du oppsøker din lege for en riktig diagnose. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Takk for svaret..... For sikkerhets skyld stakk jeg innom legevakta idag. Har ikke fast lege her jeg studerer. Ble et hurtigbesøk..... Han kikket nedi halsen, og konstaterte halsbetennelse/bakterieinfeksjon. Han satt meg på en 10 dagers pencillin kur (Apocillin). Greit nok det.. Jeg lurte litt på 3 ting han sa: * Uten en pencillin kur ville jeg ikke bli bedre i halsen... Vil ikke tiden også kurere en bakterie infisert hals? * Jeg måtte ikke røyke før jeg ble frisk... Dette skulle vel ikke ha noe å si på selve resultatet? * Ikke NOE alkohol under selve kuren... En LITEN og rolig kveld med noen pils kan vel ikke skade? :-) m.v.h. En snill student 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5011-vond-hals/#findComment-28014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.