Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Håper noen kan svare meg på dette. Er en tenårings jente som har røyket i 4 år nå. På begynnelsen var det ca. 10 sigg. i uken, de to siste årene har det blitt til ca.3-5 sigg om dagen og ca.30 stk. i løpet av en helg. I sommer tok det helt av, ca. 10-20 om dagen i 2 mnd. Det jeg lurer på er om dette kan ha tatt noe særlig skade på hjerte eller lunger. Kjenner jeg blir litt fortere anpusten enn før.. Hvor fort og hvor stor er muligheten for å få kreft ved mitt røykenivå? Eneste familie medlem som har hatt kreft var morfar (67år). Han spiste sunt og røyket ikke. Er så mange advarsler om røyking nå og jeg vet jo så altfor godt at det er skadelig, men det er så godt og jeg har vel blitt avhengig til en viss grad. Føler suget.. Takk på forhånd! Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5013-r%C3%B8yking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Som du ser. stiger behovet med tiden. 10-20 sigaretter daglig er et stort forbruk, kan jeg trygt si. Og dyrt. Det koster deg ca 1500 - 1900 netto kroner pr. mnd. Og pr år. mellom 20 000 og 23 000 kroner!

Ingen kan si hvem som får lungekreft og heller ikke kan man si når i røykeforløpet den evt starter.

Det vi ser, er at stadig yngre mennesker får det. Jo tidligere du starter, jo farligere er det. Det er ikke lenger uvanlig å se damer i 40- årene få lungekreft. Og selv om det synes som en evighet frem til da, så kan jeg love deg at slik føles det ikke når den tiden kommer.

Lungekreft er en farlig sykdom med svært liten overlevelsesprosent.

Men det er jo ikke bare lungekreft som er farlig. Tenk på emfysem og hjerte-karsykdommer. Hjerte-karsykdommer syns i befolkningen mens de lungesyke ikke synes så godt. Grunnen til det tror jeg er at de ofte er så syke og har så dårlig pust at de ikke klarer å synes blant folk. Mange av dem klarer ikke ta en dusj selv engang.

Hvem som får sykdommene og ikke får dem, vet vi som sagt ikke. Men hvorfor være med i denne "russiske rulett"? Stopp mens leken er god! Det finnes så mange muligheter for å stoppe i dag:Plaster,tyggegummi, grupper, tabletter. Og dette er billigere enn å røyke!

Når du skal slutte å røyke, er det foresten viktig at du omgir deg med personer som ikke røyker. Hvis vennekretsen røyker, kan du kanskje få dem med deg? Det er meget respektabelt å klare å slutte å røyke, nemlig!

Informasjon via Internett kan ikke erstatte konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5013-r%C3%B8yking/#findComment-28064
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...