Gjest porselendukka Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Eg er ei jente på 22/180 som har problemer med menstrasjonen. Før eg vart 16 år var eg veldig tjukk, moderat overvektig. Etter at eg fylte 16 år fekk eg min første menstrajon . Då haddde eg menstrasjonen sånn sirka med ein månads mellomrom slik som er normalt. Så la rg på meg igjenn og menstrajonen er forsvant. Eg har vore til gynekologisk undersøkelse. Dei kunne ikkje finne noko gale bortsett frå at hormonet SHBG hadde litt lave verdier. kva betyr eigentleg det? Eg må også tilføye at eg har gått på litt hormontabletter som trisekvens forte, trisekvens, og climen .No seinare har eg brukt p-pillen Diane Som eg sjølv ville ha ettersom eg hadde lest så mykje bra om den. Igrunnen er eg ikkje noko særleg plaga med uønska hårvekst eller kviser. No er eg leid alle desse preperata og ønsker at alt skal bli som normal igjenn. Mitt spørsmål er: 1.Trur du at menstrajonen vil komme som normalt igjenn etter at eg har slanka meg igjenn? 2.Det ser nesten ut som om vekta mi har stor innflytelse på kroppens menstrajonssyklus. Har vekt noko innverknad på menstrajonssyklusen? 3. Kva er SHBG og korleis kan eg forhøye dei utan at eg begynner på peperat/tabletter? Takker så venleg for svar Det betyr så mykje for meg?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50171-hormonproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 SHBG er et eggehvitestoff som binder til seg kjønnshormoner så de blir uvirksomme, spesielt de mannlige hormoner. Ved PCOS og overvekt får man mindre av dette stoffet., det vil øke mengden av aktive mannlige hormoner som igjen kan gi øket hårvekst og kviser. Hvis du har PCOS er vektreduksjon en viktig faktor for å få regelmessige blødninger. Vektreduksjon eller p-piller vil øke mengden av SHBG. Se vedlegg om PCOS. PCO eller PCOS PCO står for Poly (mange) Cystiske (vannansamlinger) Ovarier (eggstokker). Det er en diagnose man stiller ved ultralyd hvor det ses små-cyster (minst 10 cyster, hver med en størrelse på opp til 10 mm) på eggstokkene. Hos ca 20% av alle kvinner kan ses PCO-forandringer på eggstokkene uten andre symptomer. PCOS (det polycystiske ovarialsyndrom) står for en samling av symptomer hos kvinner som også har PCO. Det er en tilstand hvor eggløsningen av en eller annen grunn er hemmet. Eggstokkene produserer ikke normale mengder av hormoner, men tenderer til å øke produksjonen av de mannlige. Man vet ikke sikkert hvordan sykdommen oppstår, den er sannsynligvis arvelig og man er muligens født med et anlegg. Symptomene er følgende: overvekt, hårvekst i ansiktet samt tendens til "maskulin hårvekst" på kroppen, uren hud hormonforstyrrelser. I tillegg kan komme blødningsuregelmessigheter, evt helt stopp i blødningene. Hvis det går mange måneder mellom blødningene kan det med tiden komme uheldig cellevekst av slimhinnen. Barnløshet kan forekomme (fordi man ikke har eggløsning). Det kan også være en viss type av stoffskifteforstyrrelser hvor forbrenningen er unormal, cellene må bruke mer insulin for å omsette glukose, og det kan være uheldig endring i fettstoffene i blodet. Overvekt ses ofte uten vi helt sikkert kjenner til årsaken, men overvekt vil forverre symptomene. Med tiden kan komme øket risiko for hjerte-karsykdommer og diabetes. De fleste PCOS-pasienter har bare et enkelt eller få av symptomene. Behandlingen avhenger av problemet: · Ved uregelmessige blødninger kan man regulere med Provera. · Ved unormal hårvekst (og evt blødningsproblemer) gir man p-pille (Diane foretrekkes). · Ved barnløshet gis stimulasjon av eggstokkene med Pergotime eller Clomivid, evt prøverørsbehandling. (Slik behandling skal ikke gis hvis det ikke er ønske om graviditet!). · Man har gjort forsøk med ved laparoskopi ('kikkhullsoperasjon') å brenne hull i eggstokkene for å bedre mulighet for graviditet og for å normalisere hormonforstyrrelser · Ved overvekt forsøker man å endre glukose/insulin balansen med Metformin (glykofag). · Reduksjon av overvekt er den viktigste del av behandlingen. Støttegruppe for kvinner med PCOS: http://www.egroups.com/members/PCOSsupport 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50171-hormonproblemer/#findComment-197900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.