Gå til innhold

To år og åtte tenner

Anbefalte innlegg

Gjest Hvor er resten??

Gutten min blir to i mai, og han har bare fått åtte tenner. Det ser ikke ut til at fler er på vei, for gommen er helt glatt og jevn.

I nedkjeven er det bare kommet to tenner, jekslene. Han fikk første tann ganske sent, var vel 16 måneder tror jeg.

Jeg har jo hørt at alle tennene pleier å være på plass ved to års alder. Kan han mangle tannanlegg, eller tennene ligge feil slik at de ikke kommer ut? Hvor vanlig er det at barn mangler tannanlegg, og vil da de permanente tennene også mangle? Håper inderlig at det ikke er slik!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50246-to-%C3%A5r-og-%C3%A5tte-tenner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Egentlig burde fortennene ha kommet før jekslene. Det er bare et røntgenbilde som kan avgjøre sikkert om tenner ikke er anlagt eller ikke.

Ungen din skal snart innkalles til sitt første tannlegebesøk og da er det vel naturlig å ta opp saken.

Gjest ikke alene

Hei!

Så fint at jeg leste dette innlegget ditt, for det ga meg litt "trøst". Jeg har en ganske lik situasjon med min datter som blir 2 år i juni. Hun har også bare 8 tenner; To fortenner oppe og nede, samt to jeksler oppe og nede. Har ikke vært mer bekymret enn at jeg har lurt på når de andre kommer. Men syntes likevel det var interessant å lese at det er flere enn mitt barn som er så sent ute med tennene.

Når det gjelder barns første tannlegebesøk, så er ikke det før etter fylte 3 år her vi bor. Sjekk hvordan det er på ditt hjemsted, og ta kontakt med tannlegen hvis du bekymrer deg. Men resten av tennene dukker forhåpentligvis opp snart!

Egentlig burde fortennene ha kommet før jekslene. Det er bare et røntgenbilde som kan avgjøre sikkert om tenner ikke er anlagt eller ikke.

Ungen din skal snart innkalles til sitt første tannlegebesøk og da er det vel naturlig å ta opp saken.

snart innkalles til første tannlegebesøk? Er ikke det når de er 5 år da?

Gjest Uglemor

Hei!

Så fint at jeg leste dette innlegget ditt, for det ga meg litt "trøst". Jeg har en ganske lik situasjon med min datter som blir 2 år i juni. Hun har også bare 8 tenner; To fortenner oppe og nede, samt to jeksler oppe og nede. Har ikke vært mer bekymret enn at jeg har lurt på når de andre kommer. Men syntes likevel det var interessant å lese at det er flere enn mitt barn som er så sent ute med tennene.

Når det gjelder barns første tannlegebesøk, så er ikke det før etter fylte 3 år her vi bor. Sjekk hvordan det er på ditt hjemsted, og ta kontakt med tannlegen hvis du bekymrer deg. Men resten av tennene dukker forhåpentligvis opp snart!

Hei!

Takk for svaret! Det er nesten en lettelse å høre at det er fler som er like sene med tennene... Hull i tennene får de i hvertfall ikke, det trøster jeg meg med ;-)

Han blir innkalt når han fyller tre år her også, og jeg tror ikke jeg tar ham til tannlegen før det. Det er tross alt ikke livet om å gjøre...

Mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...