Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er svært plaget av vaginisme (skjedekramper). Sex er svært smertefullt, men ikke helt umulig, da jeg er blitt gravid. Gynekologisk undersøkelse er bortimot umulig. (Jeg har ikke blitt utsatt for seksuelle overgrep).

Vil vaginismen gjøre en fødsel vanskeligere? Er dette eventuelt grunn til å få innvilget keisersnitt? (gruer meg fryktelig til fødselen!)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50249-vaginismevanskelig-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Du skal ikke se bort i fra at dine plager også kan gjøre seg gjeldende under fødselen, men slettes ikke nødvendigvis. Det som er viktig er at du allerede nå begynner å forberede deg med tanke på fødselen, selvfølgelig ved hjelp av profesjonelle. Jeg synes du skal snakke med din lege og be om en henvisning til jordmor med spesialkompetanse innen behandling av kvinner med spesielle psykiske behov i svangerskapet. Der kan du også få drøftet din fødselsangst og evt. få vurdert hvorvidt keisersnitt er det beste for deg. Hvis det ikke finnes et slikt tilbud der du bor, bør du uansett få henvisning til spes.avdeling for å få vurdert alternativene. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...