Gjest odina Skrevet 24. september 2000 Del Skrevet 24. september 2000 Da jeg ammet førstemann hadde jeg tre brystbetennelser. Jeg har fått nummer to, og etter en uke fikk jeg brystbetennelse som var bakteriell. Jeg fikk pencilin, og det gikk raskt over. Det er nå tre uker siden. NÅ har jeg merket at utdrivningsrefleksen på det betente brystet er litt dårligere. Det har kommet nå iløpet av de siste to dagene. Det var også slik ett par dager før jeg fikk brystbetennelse de aller første gangene. Hvis det nå er en ny brystbetennelse i anmarsj, er det noe jeg kan gjøre for å stoppe den? Jeg er nøye med at det ikke går lenge mellom hver amming, går med ullinnlegg, har ingen ømme klumper i brystet. ER det jeg som ser spøkelser ved høylys dag? Eller er det slik at ettersom den forrige brystbetennelsen var bakteriell, og hvis jeg ikke fikk riktig behandling at den samme betennelsen kan blomstre opp igjen? Det ble ikke tatt melkeprøve. Burde jeg oppsøke et legekontor å få tatt en bakterieprøve av melka? Dette ble rotete, men det er det eneste som står i hodet på meg. Håper på noen svar... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5025-begynnende-brystbetennelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Tufte, helsesøster Skrevet 25. september 2000 Del Skrevet 25. september 2000 Kjære odin. Jeg forstår godt at du er engstelig for at betennelsen kommer tilbake, spesiellt etter dine forrige erfaringer. Den eneste måten å vite om du har bakterier er å ta melkeprøve. Medikamenter virker på forskjellige bakterier. Ved melkeprøve dyrkes bakterien og man får da beskjed om hvilken medisin som virker best på den spesielle bakterien. Har man brukt en annen medisin kan man tro at man er behandlet, men går med en betennelse som ikke er ordentlig borte. Siden du er urolig anbefaller jeg deg å få tatt en prøve så du slipper å engste deg. Er denne negativ kan det være at du har tendenser til tette melkegangerhvis du føler at du fortsatt har symptomer og da er det hyppig amming/melking som er behandlingen. Denne behandlingen er også viktig om en har en bakteriell infeksjon slik at en for skyllt gjennom brystet.Det er ikke uvanlig å få mindre melk i brystet som har vært betent. For noen er det vedvarende og andre klarer å opparbeide melken igjen. Heldigvis har vi to bryst så melkemengden blir stort sett ikke noe problem. Lykke til! Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5025-begynnende-brystbetennelse/#findComment-27907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.