Livia Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Utmerket!!! Det er liksom ikke lov å miste lysten på kroppen til partneren sin! Men det hele handler jo egentlig om at den aktuelle personen har mistet all selvrespekt på det området. (På DET området, sa jeg!!! Ikke all selvrespekt!) Man må ta vare på seg selv. Og forholdet mellom vekt og inntak er egentlig i utgangspunktet ganske greit! For mye inn, blir kilo på vekta! Jeg har ikke sett en tykk person som bare spiser moderate mengder sunn mat! ALDRI! Det ligger i kosthold og trening! Og hvis man ikke kan innse det, men må skjule seg bak en 'sykdom' er det ikke en fysisk diagnose. Men en psykisk... Jada, jeg kjenner til forbrenningsforstyrrelser og div. Men har du noen gang sett feite mennesker i land hvor det er lite mat??? Nei, det har du ikke. Så er du overvektig, skriv ned alt du spiser. Og fortell meg etterpå at det er under eller akkurat på anbefalt kaloriinntak per dag. Jeg skal være den første til å beklage og bøye meg i støvet! Du skriver "Har du noen gang sett feite mennesker i land med lite mat?". Så du mener at man helst bør sulte seg for å innfri ditt slankeideal. Forbrenningsforstyrrelser eller hormonsykdommer er visst ingen hindring. Her får man heller sulte seg og ta med mangelsykdommer på kjøpet. Ødelagte tenner, stor belastning på det kardiovaskulære systemet, infertilitet ingen hindring... For man skal etter din mening ikke spise mer enn kroppen kan forbrenne - sykdom eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-197537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Våril Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Utmerket!!! Det er liksom ikke lov å miste lysten på kroppen til partneren sin! Men det hele handler jo egentlig om at den aktuelle personen har mistet all selvrespekt på det området. (På DET området, sa jeg!!! Ikke all selvrespekt!) Man må ta vare på seg selv. Og forholdet mellom vekt og inntak er egentlig i utgangspunktet ganske greit! For mye inn, blir kilo på vekta! Jeg har ikke sett en tykk person som bare spiser moderate mengder sunn mat! ALDRI! Det ligger i kosthold og trening! Og hvis man ikke kan innse det, men må skjule seg bak en 'sykdom' er det ikke en fysisk diagnose. Men en psykisk... Jada, jeg kjenner til forbrenningsforstyrrelser og div. Men har du noen gang sett feite mennesker i land hvor det er lite mat??? Nei, det har du ikke. Så er du overvektig, skriv ned alt du spiser. Og fortell meg etterpå at det er under eller akkurat på anbefalt kaloriinntak per dag. Jeg skal være den første til å beklage og bøye meg i støvet! Godt sagt..! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-197569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Våril Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Hei Hvis du leser innlegget mitt ordentlig, så skriver jeg at det er FÅ som er overvektige grunnet stoffskifteproblemer, lav forbrenning osv. MEN; Jeg utelukker jo ikke at det er noen som dessverre har problemer med dette!! Har selv familie hvor dette er problemet! Men det er forsvinnende få som har slike problemer i forhold til hvor mange Statens Ernæringsråd anser som overvektige... Og da er det jo litt rart hvor mange overvektige det er som "klager" over at det er grunnen, eller hva? Kommentarer som "jeg kan jo ikke se på en sjokolade engang uten å legge på meg, mens andre (helst en venninne som er normalt slank), bare spiser og spiser", stemmer ofte ikke. Hadde man gått inn å sett på og sammenlignet HVA disse spiser, hadde man nesten alltid sett at den normalt slanke spiser både sunnere og beveger seg mer, og at den overvektige ofte spiser mye mer (og usunt) enn det denne personen selv tror den gjør. Og når alt kommer til alt også mer (i forhold til kalorier, kanskje drikke (brus, vin osv)), enn den andre som er normalt slank! Men sier ikke at det alltid er slik, les innlegget en gang til, du! Flott at du er ærlig, for det du sier stemmer faktisk :-) Jeg er så drittlei folk som sier det du nevnte. "Jeg kan ikke se på en sjokolade eller spise etter kl. 18:00, da legger jeg på meg emed en gang". Men jeg ser jo selv hva disse personene putter i munnen..! Hvem er det som spiser vafler + lunsjen sin nesten hver dag i kantinen på jobben - jo det er de som ikke engang kan se på mat før de blir tykke....!!!! Hadde jeg spist vafler + nisten min nesten hver dag, ja da hadde jeg også lagt på meg og blitt overvektig. Jeg er så lei av alle unnskyldningene for å være overvektig. Greit at noen lider av lidelser, psykiske/ fysiske. Men det er en liten gruppe i forhold til alle overvektige i dette landet. Og det blir bare verre og verre fordi folk blir mer og mer innaktive. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-197581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Og slik snakker en som ikke har hatt problemer med vekten. For meg var svangerskapet rene slankekuren. Jeg la på meg tre kilo og tok av 6-7 kilo etter at Lillelgullet kom til verden. Men svangerskapet mitt utløste en hormonsykdom som gjorde at jeg etterpå har gått sterkt opp i vekt - og det med akkurat samme spisevaner som før og med høyere aktivitetsnivå nå enn da jeg var barnløs. Så nå må jeg gå på streng diett og det uten å kunne regne med å gå ned - men bare for å holde meg der jeg er. Verden er ikke alltid så enkel og ingen gjør det bedre av fordømmelse for de som ikke vet hva det koster. Man bør ikke forveklse ærlighet med hensynsløshet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-197584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Våril Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Og slik snakker en som ikke har hatt problemer med vekten. For meg var svangerskapet rene slankekuren. Jeg la på meg tre kilo og tok av 6-7 kilo etter at Lillelgullet kom til verden. Men svangerskapet mitt utløste en hormonsykdom som gjorde at jeg etterpå har gått sterkt opp i vekt - og det med akkurat samme spisevaner som før og med høyere aktivitetsnivå nå enn da jeg var barnløs. Så nå må jeg gå på streng diett og det uten å kunne regne med å gå ned - men bare for å holde meg der jeg er. Verden er ikke alltid så enkel og ingen gjør det bedre av fordømmelse for de som ikke vet hva det koster. Man bør ikke forveklse ærlighet med hensynsløshet. Selfølgelig kan overvekt skyldes sykdom, fysisk eller psyksik. Men majoriteten av den norsk befolkning som sliter med overvekt lider ikke av sykdom. De spiser rett og slett for mye og beveger seg for lite..! Og joda, jeg har selv hatt for mye fett på kroppen. Men jeg "tok skjea" i en annen hånd og gjorde noe med det. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-197594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Våril Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Du skriver "Har du noen gang sett feite mennesker i land med lite mat?". Så du mener at man helst bør sulte seg for å innfri ditt slankeideal. Forbrenningsforstyrrelser eller hormonsykdommer er visst ingen hindring. Her får man heller sulte seg og ta med mangelsykdommer på kjøpet. Ødelagte tenner, stor belastning på det kardiovaskulære systemet, infertilitet ingen hindring... For man skal etter din mening ikke spise mer enn kroppen kan forbrenne - sykdom eller ikke. Du tar vel innlegget litt vel bokstavelig. Som nevnt før, overvekt kan skyldes sykdom fysisk eller psykisk. Men majoriteten av den norske befolkning er ikke syke. De spiser for mye og beveger seg for lite. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-197598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Våril Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Dette er jo en god nyhet til alle med vektproblemer : det er bare å ta seg sammen ! Jeg sier ikke at alle med vektproblemer bare kan "ta seg sammen", så er problemet løst. Men mange kan "ta seg sammen" og tenke på hva de putter i munn. Merkelig dette her, det er faktisk klin umulig å ta ansvar for sin egen overvekt...! Jeg har vært overvektig selv, så jeg vet hva det er. Men jeg er tydlig vis ikke som mange andre her inne som har hundre "gode" grunner til at de veier for mye. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-197603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livia Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Du tar vel innlegget litt vel bokstavelig. Som nevnt før, overvekt kan skyldes sykdom fysisk eller psykisk. Men majoriteten av den norske befolkning er ikke syke. De spiser for mye og beveger seg for lite. Hilsen I følge Shallow Hal sine svar til Kamilla, var ikke sykdom noen unnskyldning. Man skulle uansett ikke spise mer enn det kroppen kunne forbrenne. Samme tankegang ville bety at dersom man lider av en sykdom som påvirker vekten så får man heller sulte seg til mangelsykdommer og for tidlig død for å oppveie dette. Eller dersom man tar medisiner som påvirker vekten så får man sulte seg eller bli syk og la medisinene ligge. Leddgiktpasienter for eksempel - enten oppblåst og fet eller slank og forkrøplet. Det er vel ingen grunn til at jeg ikke skal ta innlegget bokstavelig. Det er ingen smiletegn eller noe som skulle tilsi at Shallow Hal ikke mente det hun skrev. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-197645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Hei på deg! Du er i alle fall dønn ærlig! Og det er jo en bra start. Du ble sammen med ei som var slank, og "ender opp med" en som du synes er helt anderledes, :-) Både du og henne har et problem når du reagerer slik, du later som....og holder dermed henne litt for narr, -og hun sliter med en vekt som hun sikekrt forbanner like mye som du gjør. Om du klarer å se "bak fettet" og md hånden på hjertet kan si at du elsker henne, så synes jeg faktisk hun har fortjent å få høre hvordan du har det, og at du kan hjelpe henne til å nå sitt mål om å bli slankere, for det er tøft! - Om hun ikke vil bli slankere, og du ser at du ikkke kan leve med hennes overvekt, ja da er det vel egentlig ingen annen utvei enn å si takk for seg? Både for din og hennes skyld. Mange trives med å være litt runde, og de fortjener å være sammen med en som også liker at de er det. Syns du skal fortelle henne det! - - så får det gå som det går. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-197651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livia Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Selfølgelig kan overvekt skyldes sykdom, fysisk eller psyksik. Men majoriteten av den norsk befolkning som sliter med overvekt lider ikke av sykdom. De spiser rett og slett for mye og beveger seg for lite..! Og joda, jeg har selv hatt for mye fett på kroppen. Men jeg "tok skjea" i en annen hånd og gjorde noe med det. Hilsen Fint for deg at du klarte å slanke deg og ikke minst klarte å holde deg der. Mange overvektige har faktisk slanket seg over hundre kilo til sammen i årenes løp. Det er ingen som kan se på meg at jeg er syk og min sykdom har flere sider som ikke akkurat egner som til en liten passiar i forbifarten eller som tema i kantinen. Det er derfor meget mulig mange av mine kollegaer tror nettopp jeg er en av de giddeslause sofasliterne som bare propper innpå. Dessuten så synes jeg det ikke er store forskjellen på meg og de som lider av trøstespising. Vi er begge syke og overvektige. Begge trenger vi behandling. Jeg går på tabletter og streng diett, mens trøstespisere behøver behandling for sin spiseforstyrrelse. Dessuten er det nok mange der ute som har samme sykdom som jeg har, men som ikke er diagnostisert. Heldigvis for meg bor jeg ikke i Norge men i et land hvor helsevesenet tar alle pasienter på alvor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-197657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kummin Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Jeg sier ikke at alle med vektproblemer bare kan "ta seg sammen", så er problemet løst. Men mange kan "ta seg sammen" og tenke på hva de putter i munn. Merkelig dette her, det er faktisk klin umulig å ta ansvar for sin egen overvekt...! Jeg har vært overvektig selv, så jeg vet hva det er. Men jeg er tydlig vis ikke som mange andre her inne som har hundre "gode" grunner til at de veier for mye. Hilsen Jeg har også egne erfaringer med fedme. For 10 år siden var jeg ganske så tykk, og det var bare en eneste ting som sto i hodet på meg : å bli slank. Men jeg klarte det ikke. Hver gang jeg så en sjokolade, så tenket jeg intenst på at den der må jeg ikke spise - også spiste jeg den allikevel. Det var først da jeg fikk motivasjon til å trimme (gjennom en fantastisk lærer som SÅ meg) at alt endret seg. Med trimmingen fulgte velværefølelse og jeg begynte å like meg selv igjen. Jeg sluttet å ha et anstrengt forhold til mat - og siden den gang har jeg holdt vekten uten problemer (men det forutsetter mosjon). Poenget mitt er at det ikke nytter å mase på overvektige om at de må slanke seg og tenke på hva de putter i munnen - for det vet de så inderlig godt selv. De må en mer grunnleggende snuoperasjon til som handler om trivsel og selvrespekt, slik at det å slanke seg blir noe man gjør for seg selv og ikke for andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-197916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Narnu Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Trist at en sånn ting som eksteriør betyr så mye til deg mann. har ingen løsning. Det verste er at hver gang jeg kommer inn noen av disse forumene er at det er så sinnsykt mange som har monopol på sanheten. ikke rart det er krig i verden.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-198004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawkwind Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Det er en kjennsgjerning at kvinner lettere legger på seg ved svangerskap og fødsel, og en ser jo daglig eksempler på hvor vanskelig det er å ta av disse kiloene igjen. Hvor mye hver enkelt legger på seg varierer, men noen er uheldig og virkelig eser ut. Og de som er virkelig heldig mister disse kiloene like fort igjen etter fødselen, mens andre sliter og strever og blir varig overvektig. Det beste rådet jeg kan gi til KVINNER som har menn som synes de er blitt ekle og feite etter at de har, også for mannens skyld, latt kroppen sin bli utsatt for en slik påkjenning, er å 1) Starte et bli-ny opplegg, slanke seg, trimme, gå til frisør, i det hele tatt, bli den rålekre dama igjen. 2) Når mannen - som ikke har orket å ta i deg, og har snudd seg etter slanke barnløse damer på gata i lang tid, når han er fra seg av lyst og begjær på deg, da skal du le han opp i ansiktet og GÅ.......... gjerne sammen med en som er 10-15 år yngre enn den tullingen du har født barn for. 3) Si klart ifra at du ikke orker den antydningen til mage og måne som gubben din har fått antydninger til! Det var da voldsomt til negativitet da. Slik jeg leser innlegget fra denne mannen, har hans kone nå samme størrelse som da hun sist var høygravid; og han har mistet evnen til å tenne seksuelt på henne. Og han ber om hjelp - fordi han vil redde ekteskapet. Han poengterer og at han han ikke har noe imot damer som er lubne - så man snakker da om fedme som et problemfelt. Fedme i denne forbindelse vil da være det man kaller sykelig overvektig - et vektproblem som er såvidt omfattende at det har helsemessige konsekvenser. Greit nok, jeg vet ikke om det er slik; men det vet ikke du heller. Mitt lille poeng her er ihvertfall at det kan hende det er en reell problemsituasjon rent helsemessig dette er snakk om; og om det er slik er det feil å be ham overse problemet, og ikke minst feil å angripe ham når han ber om hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-198089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
molli Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Kinkig problem. Hva synes hun selv da ? Trives hun med sitt nye, store jeg, eller lider hun under det ? Jeg synes du skal tilby deg å betale et Grete Roede-kurs eller fem for henne, sånn for å sette henne i gang mener jeg. Det er mange måter å hjelpe på, så ikke bare klask en brosjyre i bordet og si at "Her skal du innfinne deg på torsdag klokka sju !". Bruk litt kløkt og vennlighet. Kanskje det blir litt sunnere kosthold på hele familien etterhvert. Du kan jo også ta over handlingen av dagligvarer hjemme. Bare bestemme dere for at hun ikke skal handle, det skal du, og dermed elimineres jo en god del fristelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-198106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Fint for deg at du klarte å slanke deg og ikke minst klarte å holde deg der. Mange overvektige har faktisk slanket seg over hundre kilo til sammen i årenes løp. Det er ingen som kan se på meg at jeg er syk og min sykdom har flere sider som ikke akkurat egner som til en liten passiar i forbifarten eller som tema i kantinen. Det er derfor meget mulig mange av mine kollegaer tror nettopp jeg er en av de giddeslause sofasliterne som bare propper innpå. Dessuten så synes jeg det ikke er store forskjellen på meg og de som lider av trøstespising. Vi er begge syke og overvektige. Begge trenger vi behandling. Jeg går på tabletter og streng diett, mens trøstespisere behøver behandling for sin spiseforstyrrelse. Dessuten er det nok mange der ute som har samme sykdom som jeg har, men som ikke er diagnostisert. Heldigvis for meg bor jeg ikke i Norge men i et land hvor helsevesenet tar alle pasienter på alvor. Hei :-) Nå ble jeg nyskjerrig. Hvor bor du? I dag fikk jeg forresten merke det norske helsevesen.... Operasjon avvist av en lege som ikke engang har tatt seg bryet med å undersøke meg. Pga. overvekt :-( Den operasjonen ville gjort meg istand til å trene igjen. Eller i det minste stå oppreist i mer enn 10-15 minutter. Løfte babyen min uten å vri meg i smerter etterpå. Og sånne "småting". Han aner ikke engang om graden av overvekt. Det verste er at jeg med all sannsynligvis kommer til å trenge den operasjonen i hui og hast allikevel.... Og det må da være bedre å da planlegge en sånn operasjon enn å skulle ta det "på sparket" en natt hvor de er underbemannet? Bare en liten utblåsning... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-198122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livia Skrevet 26. april 2002 Del Skrevet 26. april 2002 Hei :-) Nå ble jeg nyskjerrig. Hvor bor du? I dag fikk jeg forresten merke det norske helsevesen.... Operasjon avvist av en lege som ikke engang har tatt seg bryet med å undersøke meg. Pga. overvekt :-( Den operasjonen ville gjort meg istand til å trene igjen. Eller i det minste stå oppreist i mer enn 10-15 minutter. Løfte babyen min uten å vri meg i smerter etterpå. Og sånne "småting". Han aner ikke engang om graden av overvekt. Det verste er at jeg med all sannsynligvis kommer til å trenge den operasjonen i hui og hast allikevel.... Og det må da være bedre å da planlegge en sånn operasjon enn å skulle ta det "på sparket" en natt hvor de er underbemannet? Bare en liten utblåsning... Hei Kie, Jeg bor i Brussel - men bare i to måneder til. Så må jeg nok også gi meg det norske helsevesenet i vold. Helsevesenet i Belgia er fantastisk. Som eksempel kan jeg nevne da jeg fødte datteren min her. Her er det gynekologen som har fulgt deg gjennom hele svangerskapet som blir oppringt og forløser deg. Man er ikke overgitt til ukjente folk som tilfeldigvis har vakt. Virkelig en positiv opplevelse - selv om de ikke var så videre hjelpsom med å få ammingen til å fungere. Det var lettere å gi flaske. Etter fødselen fikk jeg et akutt gallesteinsanfall på en onsdag og ble da tilbud operasjon i påfølgende uke. Her er det ikke snakk om helsekøer og tjenestene koster det samme som hjemme. Kanskje vi skulle sende noen politikere ned hit på studietur? Jeg håper du kan shoppe rundt til en ny lege og få igjennom operasjon. Jeg synes liksom jeg "kjenner" deg litt etter å ha lest hva du skriver på DOL. Jeg har sansen for deg :-) Lykke til, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-198251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Flott at du er ærlig, for det du sier stemmer faktisk :-) Jeg er så drittlei folk som sier det du nevnte. "Jeg kan ikke se på en sjokolade eller spise etter kl. 18:00, da legger jeg på meg emed en gang". Men jeg ser jo selv hva disse personene putter i munnen..! Hvem er det som spiser vafler + lunsjen sin nesten hver dag i kantinen på jobben - jo det er de som ikke engang kan se på mat før de blir tykke....!!!! Hadde jeg spist vafler + nisten min nesten hver dag, ja da hadde jeg også lagt på meg og blitt overvektig. Jeg er så lei av alle unnskyldningene for å være overvektig. Greit at noen lider av lidelser, psykiske/ fysiske. Men det er en liten gruppe i forhold til alle overvektige i dette landet. Og det blir bare verre og verre fordi folk blir mer og mer innaktive. Hilsen Hva er tillatt for overvektige folk å spise da, uten at det blir stemplet som usunt? Jeg vet om flere med vektproblemer, inkludert meg selv som spiser forsiktig, trener/går turer flere ganger i uken men forsatt har et stort vektproblem, fellesnevneren hos oss er lavt stoffskifte. Vet ikke hvordan du vil klassifisere dette kostholdet: frokost 1-2 grove brødskiver med varierende pålegg som ost, skinke, leverpostei, makrell i tomat eller sardiner i tomat. Lunsj: salat og en grov brødskive, eller enkel varmrett, der 75% av det som er på tallerken er salat eller grønnsaker. middag: varmrett, med mye grønnsaker/salat, litt kjøtt eller fisk + litt saus. Kveldsmat: 1 knekkebrød med ost. Ellers utover dagen spiser jeg 2 frukt el grønnsaker, drikker storsett bare vann + litt melk i løpet av dagen. Snop blir det kanskje 1 dag i uken og da som oftest en liten sjokolade. Bakverk eller kake spises toppen 1 -2 ganger i måneden og da med måte. Jeg synes mange er raske med å stemple overvektige folk, basert på hva de tror de spiser og kanskje det de ser de spiser et par ganger. Virkeligheten er ikke altid enkel og åpenbar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-198818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Tenner du ikke på henne så gjør du ikke det. Altså, innstill deg på et samliv uten sex, overtal henne til å slanke seg eller finn deg en annen dame. Jeg ville satset på alternativ to. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-198824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Hva er tillatt for overvektige folk å spise da, uten at det blir stemplet som usunt? Jeg vet om flere med vektproblemer, inkludert meg selv som spiser forsiktig, trener/går turer flere ganger i uken men forsatt har et stort vektproblem, fellesnevneren hos oss er lavt stoffskifte. Vet ikke hvordan du vil klassifisere dette kostholdet: frokost 1-2 grove brødskiver med varierende pålegg som ost, skinke, leverpostei, makrell i tomat eller sardiner i tomat. Lunsj: salat og en grov brødskive, eller enkel varmrett, der 75% av det som er på tallerken er salat eller grønnsaker. middag: varmrett, med mye grønnsaker/salat, litt kjøtt eller fisk + litt saus. Kveldsmat: 1 knekkebrød med ost. Ellers utover dagen spiser jeg 2 frukt el grønnsaker, drikker storsett bare vann + litt melk i løpet av dagen. Snop blir det kanskje 1 dag i uken og da som oftest en liten sjokolade. Bakverk eller kake spises toppen 1 -2 ganger i måneden og da med måte. Jeg synes mange er raske med å stemple overvektige folk, basert på hva de tror de spiser og kanskje det de ser de spiser et par ganger. Virkeligheten er ikke altid enkel og åpenbar. Må bare slenge inn en liten kommentar her. HVORFOR i all verden skal overvektige måtte forklare og forsvare hva, når, hvor mye, hvorfor og i hvilken sammenheng man spiser!!! En skulle tro at overvektige er den gruppen det fortsatt er lov å tråkke på, vitse om og diskriminere i mange sammenhenger. Jeg tror vi som er overvektige må slutte å skulle unnskylde oss for at vi er til. Vi fortjener faktisk respekt samme hvor, hvordan og hvorfor vi har blitt overvektige. Min erfaring er at de som ikke klarer å respektere overvektige medmennesker, ikke viser mer respekt om man så slutter å spise. Så lenge fettet er der (og ja, det tar faktisk tid før det forsvinner samme hvor lite du spiser....) er man visst fritt vilt. En liten utblåsning fra meg. Og det er faktisk ikke rettet mot enkeltpersoner her inne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-198841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Må bare slenge inn en liten kommentar her. HVORFOR i all verden skal overvektige måtte forklare og forsvare hva, når, hvor mye, hvorfor og i hvilken sammenheng man spiser!!! En skulle tro at overvektige er den gruppen det fortsatt er lov å tråkke på, vitse om og diskriminere i mange sammenhenger. Jeg tror vi som er overvektige må slutte å skulle unnskylde oss for at vi er til. Vi fortjener faktisk respekt samme hvor, hvordan og hvorfor vi har blitt overvektige. Min erfaring er at de som ikke klarer å respektere overvektige medmennesker, ikke viser mer respekt om man så slutter å spise. Så lenge fettet er der (og ja, det tar faktisk tid før det forsvinner samme hvor lite du spiser....) er man visst fritt vilt. En liten utblåsning fra meg. Og det er faktisk ikke rettet mot enkeltpersoner her inne. Det er ikke ofte jeg blander meg inn i debatter om overvekt, men av og til føler jeg for å vise at bildet ikke er så unyansert som enkelte vil ha det til. Beklageligvis er det behov for å nyansere bildet og forklare at for mange er det faktisk et reelt medisinsk problem som er årsaken til overvekten og ikke bare et kostholdsproblem. Overvektige må og få lov til spise. Ingen har til nå overlevd på luft og kjærlighet og særlig sunt for helsa er det heller ikke ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/4/#findComment-198849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.