Gjest kie - den feite ;-) Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Det er ikke ofte jeg blander meg inn i debatter om overvekt, men av og til føler jeg for å vise at bildet ikke er så unyansert som enkelte vil ha det til. Beklageligvis er det behov for å nyansere bildet og forklare at for mange er det faktisk et reelt medisinsk problem som er årsaken til overvekten og ikke bare et kostholdsproblem. Overvektige må og få lov til spise. Ingen har til nå overlevd på luft og kjærlighet og særlig sunt for helsa er det heller ikke ) :-) Det var kanskje litt dumt å legge innlegget rett under ditt. Det var ikke ment som kritikk av deg, altså. Bare en liten utblåsning over hva andre mener de har rett til å blande seg med. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-198860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Våril Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Hva er tillatt for overvektige folk å spise da, uten at det blir stemplet som usunt? Jeg vet om flere med vektproblemer, inkludert meg selv som spiser forsiktig, trener/går turer flere ganger i uken men forsatt har et stort vektproblem, fellesnevneren hos oss er lavt stoffskifte. Vet ikke hvordan du vil klassifisere dette kostholdet: frokost 1-2 grove brødskiver med varierende pålegg som ost, skinke, leverpostei, makrell i tomat eller sardiner i tomat. Lunsj: salat og en grov brødskive, eller enkel varmrett, der 75% av det som er på tallerken er salat eller grønnsaker. middag: varmrett, med mye grønnsaker/salat, litt kjøtt eller fisk + litt saus. Kveldsmat: 1 knekkebrød med ost. Ellers utover dagen spiser jeg 2 frukt el grønnsaker, drikker storsett bare vann + litt melk i løpet av dagen. Snop blir det kanskje 1 dag i uken og da som oftest en liten sjokolade. Bakverk eller kake spises toppen 1 -2 ganger i måneden og da med måte. Jeg synes mange er raske med å stemple overvektige folk, basert på hva de tror de spiser og kanskje det de ser de spiser et par ganger. Virkeligheten er ikke altid enkel og åpenbar. Jeg har skrevet en del innlegg i denne debatten, og jeg lurer på hvor mange ganger skal jeg behøve å gjenta meg selv..? Jeg sier for ente gang: "Majoriteten av den norske befolkning er _ikke_ syke...! De er overvektige fordi de spiser for mye og beveger seg for lite". Selfølgelig er det en viss prosent som lider av en fysisk eller psykisk lidelse. Men dette er _ikke_poenget mitt. Jeg skjønner også at noen er syke, fysisk eller psykisk. Du kan da vel ikke benekte at de fleste nordmenn som er overvektige spiser feil eller for mye og beveger seg for lite...? Eller tror du at alle de som er overvektige er syke, de har ingen kontroll over egen kropp? Herregud - jeg har hatt for mye fett på kroppen selv...! Men jeg forsto iallefall at jeg var den eneste som kunne gjøre noe med det. Jeg sier det igjen. Jeg skjønner at noen er syke, men det gjelder en mindre gruppe. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rusle Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Jeg har skrevet en del innlegg i denne debatten, og jeg lurer på hvor mange ganger skal jeg behøve å gjenta meg selv..? Jeg sier for ente gang: "Majoriteten av den norske befolkning er _ikke_ syke...! De er overvektige fordi de spiser for mye og beveger seg for lite". Selfølgelig er det en viss prosent som lider av en fysisk eller psykisk lidelse. Men dette er _ikke_poenget mitt. Jeg skjønner også at noen er syke, fysisk eller psykisk. Du kan da vel ikke benekte at de fleste nordmenn som er overvektige spiser feil eller for mye og beveger seg for lite...? Eller tror du at alle de som er overvektige er syke, de har ingen kontroll over egen kropp? Herregud - jeg har hatt for mye fett på kroppen selv...! Men jeg forsto iallefall at jeg var den eneste som kunne gjøre noe med det. Jeg sier det igjen. Jeg skjønner at noen er syke, men det gjelder en mindre gruppe. Hilsen Jeg er ingen "ekspert" på hva årsakene til overvekt er. Men er ikke lavt stoffskifte(ikke sykdom)hovedgrunnen til fedme? På samme måte som med folk med høyt stoffskifte, de holder vekten stort sett jevn uansett hva de spiser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalaith Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Jeg trener ikke en gang i blandt. jeg går 4 km hver dag i tillegg til at jeg trener 3 dager pr uke!!Isteden for lunsj så spiser jeg fukt-epler, og det samme med kveldsmat. Lavt stoffskifte får man jo ikke for at kroppen er vandt til lite mat da, om det var det du mente i det du skrev : Kroppen din er åpenbart vant til lite mat, derfor lavt stoffskifte. Lavt stoffskifte er en hormonsykdom til opplysning(om jeg misforstod hva du mente så beklager) Og med da hormonforandringer, så kan man da legge lett på seg uansett om man feks spiser bare grønt el, og man har vansker med å gå ned i vekt. Som sagt, fra jeg var liten til jeg ble 21 så veide jeg veldig lite. 50 kg før jeg fikk sykdommen. Men med riktig medisin dose osv, så blir man frisk.. Så stoffskiftet har ikke så mye med hva man spiser eller ikke! Men for all del, så klart man må ut av en spiral, men for en med lavt stoffskifte, som har lagt på seg pga dette, så er det ikke så enkelt. Det vil ta mye lengere tid feks!! En person som virkelig har lavt stoffskifte går på medisiner i form av hormoner. Legen vil hjelpe til og dosere medisinen slik at personen slipper å være veldig overvektig hvis personen har et normalt kosthold. De personene som det klages på i innleggene over er de som tilstadighet hevder at de har lavt stoffskifte mens alle kan se at de kaster i seg alt for mye mat. Disse har selvfølgelig ingen diagnose fra en lege. De fleste er overvektige pga for mye mat ikke for lavt stoffskifte!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Våril Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Jeg er ingen "ekspert" på hva årsakene til overvekt er. Men er ikke lavt stoffskifte(ikke sykdom)hovedgrunnen til fedme? På samme måte som med folk med høyt stoffskifte, de holder vekten stort sett jevn uansett hva de spiser. Hovedgrunnen til fedme er at folk spiser for mye og beveger seg for lite..! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Våril Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 En person som virkelig har lavt stoffskifte går på medisiner i form av hormoner. Legen vil hjelpe til og dosere medisinen slik at personen slipper å være veldig overvektig hvis personen har et normalt kosthold. De personene som det klages på i innleggene over er de som tilstadighet hevder at de har lavt stoffskifte mens alle kan se at de kaster i seg alt for mye mat. Disse har selvfølgelig ingen diagnose fra en lege. De fleste er overvektige pga for mye mat ikke for lavt stoffskifte!!!! Ja, du har helt rett...! Men det virker som om folk her inne har litt problemer med å forstå det. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Jeg er ingen "ekspert" på hva årsakene til overvekt er. Men er ikke lavt stoffskifte(ikke sykdom)hovedgrunnen til fedme? På samme måte som med folk med høyt stoffskifte, de holder vekten stort sett jevn uansett hva de spiser. Tenker du på insulinresistens? "25% av den normal-vektige delen av befolkningen har denne plagen. 75% av den over-vektige delen av befolkningen har denne plagen. 95% av den sterkt over-vektige delen av befolkningen har denne plagen. Plagen heter insulinresistens. Det finnes ingen medisiner som kan kurerere insulinresistens. Fordi det ikke finnes medisiner, bryr ikke helsevesenet seg med å sjekke om folk er insulinresistente. Siden de fleste insulinresistente er overvektige, har det blitt vanlig å tro at overvekt fører til insulinresistens. Det er det omvendte som er tilfelle; insulinresistens fører svært ofte til over-vekt." http://www.roli.no/om.htm Det viser seg dessuten nå at mange av de gamle "sannheter" om kosthold ikke stemmer. Spesielt ikke for de som har insulinresistens. Det er dessuten veldig synd at leger og andre's kostholdsråd til de som sliter med dette ofte er helt feil. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 En person som virkelig har lavt stoffskifte går på medisiner i form av hormoner. Legen vil hjelpe til og dosere medisinen slik at personen slipper å være veldig overvektig hvis personen har et normalt kosthold. De personene som det klages på i innleggene over er de som tilstadighet hevder at de har lavt stoffskifte mens alle kan se at de kaster i seg alt for mye mat. Disse har selvfølgelig ingen diagnose fra en lege. De fleste er overvektige pga for mye mat ikke for lavt stoffskifte!!!! Du skriver: "En person som virkelig har lavt stoffskifte går på medisiner i form av hormoner." Du forutsetter at denne personen er blitt diagnostisert av en lege og får tabletter! Det er fullt mulig å ha lavt stoffskifte, men ikke ha fått diagnosen hypotyreose (og derfor ingen medisin). Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Jeg har skrevet en del innlegg i denne debatten, og jeg lurer på hvor mange ganger skal jeg behøve å gjenta meg selv..? Jeg sier for ente gang: "Majoriteten av den norske befolkning er _ikke_ syke...! De er overvektige fordi de spiser for mye og beveger seg for lite". Selfølgelig er det en viss prosent som lider av en fysisk eller psykisk lidelse. Men dette er _ikke_poenget mitt. Jeg skjønner også at noen er syke, fysisk eller psykisk. Du kan da vel ikke benekte at de fleste nordmenn som er overvektige spiser feil eller for mye og beveger seg for lite...? Eller tror du at alle de som er overvektige er syke, de har ingen kontroll over egen kropp? Herregud - jeg har hatt for mye fett på kroppen selv...! Men jeg forsto iallefall at jeg var den eneste som kunne gjøre noe med det. Jeg sier det igjen. Jeg skjønner at noen er syke, men det gjelder en mindre gruppe. Hilsen Hørt om PCOS? http://www.geocities.com/lisbeth_pcos/hvaer.html Hørt om insulinresistens? "25% av den normal-vektige delen av befolkningen har denne plagen. 75% av den over-vektige delen av befolkningen har denne plagen. 95% av den sterkt over-vektige delen av befolkningen har denne plagen. Plagen heter insulinresistens. Det finnes ingen medisiner som kan kurerere insulinresistens. Fordi det ikke finnes medisiner, bryr ikke helsevesenet seg med å sjekke om folk er insulinresistente. Siden de fleste insulinresistente er overvektige, har det blitt vanlig å tro at overvekt fører til insulinresistens. Det er det omvendte som er tilfelle; insulinresistens fører svært ofte til over-vekt." http://www.roli.no/om.htm Det viser seg dessuten nå at mange av de gamle "sannheter" om kosthold ikke stemmer. Spesielt ikke for de som har insulinresistens. Det er dessuten veldig synd at leger og andre's kostholdsråd til de som sliter med dette ofte er helt feil. Og når den overvektige allikevel ikke går ned "kan h*n vel umulig ha fulgt rådene?" tenker sikkert mange. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Du skriver: "En person som virkelig har lavt stoffskifte går på medisiner i form av hormoner." Du forutsetter at denne personen er blitt diagnostisert av en lege og får tabletter! Det er fullt mulig å ha lavt stoffskifte, men ikke ha fått diagnosen hypotyreose (og derfor ingen medisin). Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livia Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Tenker du på insulinresistens? "25% av den normal-vektige delen av befolkningen har denne plagen. 75% av den over-vektige delen av befolkningen har denne plagen. 95% av den sterkt over-vektige delen av befolkningen har denne plagen. Plagen heter insulinresistens. Det finnes ingen medisiner som kan kurerere insulinresistens. Fordi det ikke finnes medisiner, bryr ikke helsevesenet seg med å sjekke om folk er insulinresistente. Siden de fleste insulinresistente er overvektige, har det blitt vanlig å tro at overvekt fører til insulinresistens. Det er det omvendte som er tilfelle; insulinresistens fører svært ofte til over-vekt." http://www.roli.no/om.htm Det viser seg dessuten nå at mange av de gamle "sannheter" om kosthold ikke stemmer. Spesielt ikke for de som har insulinresistens. Det er dessuten veldig synd at leger og andre's kostholdsråd til de som sliter med dette ofte er helt feil. Mvh Insulinresistens både kan og bør medisineres. Videre bør insulinresistente spise mat som ikke trigger insulin. Dvs unngå alt som har raske karbohydrater. Trege karbohydrater kan bare inntas i mindre grad og fordelt utover dagen. Det finnes en diett som passer godt; nemlig den som blir kalt steinalderdietten eller Paleontologisk diett eller glykemisk indeks. Kjært barn har mange navn. Disse diettene baserer seg på noe av det samme og insulinresistente kan ha god nytte av matvareoversiktene disse bøkene har. I et nøtteskal skal insulinresistente spise kjøtt, fisk og fulg, med grønnsaker, nøtter, bønner og linser. Unngå alt søtt, poteter, ris, pasta og brød. Følges dietten strengt kan man la være å ta tabletter. Men tablettene gir ikke vektreduksjon. De bare hindrer bivirkninger av forhøyet insulin. Ubehandlet insulinresistens kan bl.a. føre til at man blir svært mottakelig for infeksjoner og til diabetes type 2. 10 år uten behandling for sykdommen min har gjort meg insulinresistent, men det er en av de mindre bivirkningene jeg fikk av å ikke bli fanget opp av det norske helsevesenet. Det måtte en tur til Belgia for å stille en enkel diagnose ut fra en blodprøve og sette i gang rett behandling. *snøft* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Insulinresistens både kan og bør medisineres. Videre bør insulinresistente spise mat som ikke trigger insulin. Dvs unngå alt som har raske karbohydrater. Trege karbohydrater kan bare inntas i mindre grad og fordelt utover dagen. Det finnes en diett som passer godt; nemlig den som blir kalt steinalderdietten eller Paleontologisk diett eller glykemisk indeks. Kjært barn har mange navn. Disse diettene baserer seg på noe av det samme og insulinresistente kan ha god nytte av matvareoversiktene disse bøkene har. I et nøtteskal skal insulinresistente spise kjøtt, fisk og fulg, med grønnsaker, nøtter, bønner og linser. Unngå alt søtt, poteter, ris, pasta og brød. Følges dietten strengt kan man la være å ta tabletter. Men tablettene gir ikke vektreduksjon. De bare hindrer bivirkninger av forhøyet insulin. Ubehandlet insulinresistens kan bl.a. føre til at man blir svært mottakelig for infeksjoner og til diabetes type 2. 10 år uten behandling for sykdommen min har gjort meg insulinresistent, men det er en av de mindre bivirkningene jeg fikk av å ikke bli fanget opp av det norske helsevesenet. Det måtte en tur til Belgia for å stille en enkel diagnose ut fra en blodprøve og sette i gang rett behandling. *snøft* Hei! ;-) Durumhvetepasta har veldig lav glysemisk indeks. Av ris (utenom "villris") så er basmati og jasmin best. Vedr. tabletter: nye tabletter for type 2 diabetes hjelper direkte mot insulinresistens, etter det jeg husker. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Insulinresistens både kan og bør medisineres. Videre bør insulinresistente spise mat som ikke trigger insulin. Dvs unngå alt som har raske karbohydrater. Trege karbohydrater kan bare inntas i mindre grad og fordelt utover dagen. Det finnes en diett som passer godt; nemlig den som blir kalt steinalderdietten eller Paleontologisk diett eller glykemisk indeks. Kjært barn har mange navn. Disse diettene baserer seg på noe av det samme og insulinresistente kan ha god nytte av matvareoversiktene disse bøkene har. I et nøtteskal skal insulinresistente spise kjøtt, fisk og fulg, med grønnsaker, nøtter, bønner og linser. Unngå alt søtt, poteter, ris, pasta og brød. Følges dietten strengt kan man la være å ta tabletter. Men tablettene gir ikke vektreduksjon. De bare hindrer bivirkninger av forhøyet insulin. Ubehandlet insulinresistens kan bl.a. føre til at man blir svært mottakelig for infeksjoner og til diabetes type 2. 10 år uten behandling for sykdommen min har gjort meg insulinresistent, men det er en av de mindre bivirkningene jeg fikk av å ikke bli fanget opp av det norske helsevesenet. Det måtte en tur til Belgia for å stille en enkel diagnose ut fra en blodprøve og sette i gang rett behandling. *snøft* Uffda. *vurderer å flytte* En ting som jeg tror er veldig viktig er å ta overvekt på alvor. Ikke bare anta at det er en karaktersvakhet, men faktisk utrede og veilede. Mange i helsevesenet har holdninger til overvektige som er helt bak mål og antar altfor mye. Mener 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Hovedgrunnen til fedme er at folk spiser for mye og beveger seg for lite..! Hilsen Hovedregelen for dumhet er at folk uttaler seg uten å vite hva de snakker om, eller over-generaliserer. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199205 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livia Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 En person som virkelig har lavt stoffskifte går på medisiner i form av hormoner. Legen vil hjelpe til og dosere medisinen slik at personen slipper å være veldig overvektig hvis personen har et normalt kosthold. De personene som det klages på i innleggene over er de som tilstadighet hevder at de har lavt stoffskifte mens alle kan se at de kaster i seg alt for mye mat. Disse har selvfølgelig ingen diagnose fra en lege. De fleste er overvektige pga for mye mat ikke for lavt stoffskifte!!!! Problemet for mange med en stoffskiftesykdommer er at skjoldbruksskjertelen ikke er stabil lav eller stabil høy. Slik vil svært mange pasienter over-eller under-medisinere seg selv i perioder. Noen er heldige og er stabile og kan ta samme mengde medisin. Mens andre er under hyppig kontroll og medisineringen må hele tiden varieres. Bare et par uker ute av synkronisering og man har "pådratt" seg en 5-6 kilo samtidig som man antakelig har blitt oppblåst, utmattet og deprimert. Korrekt medisinering etterpå sørger for å få stoffskifte tilbake til riktig nivå, men kiloene må trimmes bort som for alle andre. Det skal ikke mange svingninger til i løpet av året før du skal trimme lovlig mye.. og når man da også får depresjoner og utmattethet som bivirkninger i tillegg. Så sier det seg selv at dette er en vanskelig sykdom å leve med og mestre. Jeg misunner ingen som må leve på Thyroxin - det er faktisk en gift dersom dosen ikke er korrekt på milligrammet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Problemet for mange med en stoffskiftesykdommer er at skjoldbruksskjertelen ikke er stabil lav eller stabil høy. Slik vil svært mange pasienter over-eller under-medisinere seg selv i perioder. Noen er heldige og er stabile og kan ta samme mengde medisin. Mens andre er under hyppig kontroll og medisineringen må hele tiden varieres. Bare et par uker ute av synkronisering og man har "pådratt" seg en 5-6 kilo samtidig som man antakelig har blitt oppblåst, utmattet og deprimert. Korrekt medisinering etterpå sørger for å få stoffskifte tilbake til riktig nivå, men kiloene må trimmes bort som for alle andre. Det skal ikke mange svingninger til i løpet av året før du skal trimme lovlig mye.. og når man da også får depresjoner og utmattethet som bivirkninger i tillegg. Så sier det seg selv at dette er en vanskelig sykdom å leve med og mestre. Jeg misunner ingen som må leve på Thyroxin - det er faktisk en gift dersom dosen ikke er korrekt på milligrammet. Hei Livia, Er du klar over at FDA i USA trakk *SAMTLIGE* godkjenninger for Tyroksin i 1997 (tror jeg det var), fordi fabrikantene ikke klarer/klarte å produsere dem innenfor toleransene? Det var/er nemlig store forskjeller fra batch til batch. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livia Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Uffda. *vurderer å flytte* En ting som jeg tror er veldig viktig er å ta overvekt på alvor. Ikke bare anta at det er en karaktersvakhet, men faktisk utrede og veilede. Mange i helsevesenet har holdninger til overvektige som er helt bak mål og antar altfor mye. Mener Jeg var faktisk ikke overvektig da jeg gikk til lege for plagene. Men min kvinnelege syntes det ikke var viktig å undersøke hvorfor jeg ikke fikk menstruasjon i løpet av flere år. Dersom jeg ikke ønsket barn - skulle jeg jo bare være glad til for å slippe. Ingen underlivsundersøkelse, ingen blodprøve. At det var da hormonsykdommen min begynte å vise seg - det forble altså helt uoppdaget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livia Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Hei! ;-) Durumhvetepasta har veldig lav glysemisk indeks. Av ris (utenom "villris") så er basmati og jasmin best. Vedr. tabletter: nye tabletter for type 2 diabetes hjelper direkte mot insulinresistens, etter det jeg husker. Med vennlig hilsen Ja det er riktig det du sier om tablettene. De er ganske nye på markedet. Jeg tror ikke de har begynt med dem i Norge ennå. Der brukes vel nesten bare Metformin for insulinresistens. Men det er mye testing for å få riktig type tabletter. Det er vanskelig å treffe riktig fordi insulinnivået avhenger også svært med dagsformen. Dessuten er det mange matvarer som man ikke vet hva inneholder så det blir vanskelig å beregne totalverdien på måltidet. I alle fall dersom man har mange slike ukjente x'er i løpet av dagen. Men jeg får i alle fall ikke en forkjølelse i måneden lenger. Så det kommer seg :-) PS! Har du sjekket mailen din? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Jeg var faktisk ikke overvektig da jeg gikk til lege for plagene. Men min kvinnelege syntes det ikke var viktig å undersøke hvorfor jeg ikke fikk menstruasjon i løpet av flere år. Dersom jeg ikke ønsket barn - skulle jeg jo bare være glad til for å slippe. Ingen underlivsundersøkelse, ingen blodprøve. At det var da hormonsykdommen min begynte å vise seg - det forble altså helt uoppdaget. Er det mulig.... Første gang jeg gikk til lege for noe som burde få legen til å i det minste ta en blodprøve var jeg også normalvektig. Jeg var tenåring da. Siden ble tegnene tydeligere og tydeligere. (tvangsspisingen hjalp heller ikke på, det skal jeg være den første til å innrømme. Men jeg hadde kanskje ikke lagt på meg _så_ mye dersom alt annet hadde vært ok?) Men da var det det at jeg tross alt klarer å bli gravid som gjorde at legen unnlot å undersøke nærmere. Først da jeg stilte et spørsmål her på dol ang. syklusene mine som ble lengre og lengre var det en lege som nevnte muligheten for PCOS. Jeg tok da kontakt med en privatpraktiserende gynekolog og ba ham sjekke akkurat dette. Husker ennå følelsen da jeg ringte og fikk vite prøvesvaret. "Så da er det ikke bare min skyld?" (Jeg snakket da om overvekten.) "Nei, det kan man trygt si at det ikke er." Da gråt jeg, faktisk. Minnet om Grete Roede kurslederen som aldri trodde på at jeg fulgte opplegget dukket veldig sårt og klart opp i hodet på meg, ja. Grunnen til at jeg ikke ble trodd var at jeg gikk ned altfor sakte eller noen ganger faktisk hadde lagt på meg 200 gram. Husker enda den ydmykelsen det var å sitte der og rødmene og stotrende svare på spørsmålet: "VIL du bli slank, eller vil du IKKE?!" foran 20 andre kursdeltagere... Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jacob Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Vi hun ha kuk får hun jaggu se til å slanke seg. En annen ting er jo at man skal være presentabel. Dette kan meddeles - dog i en litt annen og hensiktsmessig form. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/50387-hjelp-min-kone-er-s%C3%A5-tykk/page/5/#findComment-199280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.