Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallo???

Det er ikke det at folk har problemer med å forstå det .. Jeg selv går da på medisiner, men de har faktisk vansker med å gi meg riktig dose.

Hei Kamilla,

Hva er normalområdet for TSH i Norge?

Selvsagt er det farlig hvis dette går for lavt, men jeg mener å huske at i noen land går man ned til 0,75 eller 0,5.

Det er vaskelig å få overbevist noen leger om at det som faktisk er viktig er at pasienten kan fungere. Det har intet for seg å ta så lite tyroksin at TSH ligger på 4,99, og pasienten ligger på sofaen hele dagen! ;-)

Dosering må IKKE bli en religion, hvor det er om å gjøre "å ta minst mulig". Riktig dose er IKKE "minst mulig" men den dosen som er best for pasienten.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• kie

28

• Kamilla

14

• Livia

10

• Sør

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Våril

Hørt om PCOS?

http://www.geocities.com/lisbeth_pcos/hvaer.html

Hørt om insulinresistens?

"25% av den normal-vektige delen av befolkningen har denne plagen. 75% av den over-vektige delen av befolkningen har denne plagen. 95% av den sterkt over-vektige delen av befolkningen har denne plagen. Plagen heter insulinresistens. Det finnes ingen medisiner som kan kurerere insulinresistens. Fordi det ikke finnes medisiner, bryr ikke helsevesenet seg med å sjekke om folk er insulinresistente.

Siden de fleste insulinresistente er overvektige, har det blitt vanlig å tro at overvekt fører til insulinresistens. Det er det omvendte som er tilfelle; insulinresistens fører svært ofte til over-vekt."

http://www.roli.no/om.htm

Det viser seg dessuten nå at mange av de gamle "sannheter" om kosthold ikke stemmer. Spesielt ikke for de som har insulinresistens.

Det er dessuten veldig synd at leger og andre's kostholdsråd til de som sliter med dette ofte er helt feil. Og når den overvektige allikevel ikke går ned "kan h*n vel umulig ha fulgt rådene?" tenker sikkert mange.

Ja, jeg har selv PCO.

Hilsen

Gjest Våril

Jeg kan ikke fatte og forstå hvordan Grete Roede kan tjene penger..! Nesten hele norges befolkning lider jo av en eller annen sykdom.....

Veldig rart er det da at de går ned i vekt på et Grete Roede kurs..! Og jeg snakker nå _ikke_ om de som virkelig er _syke_!! Men jeg nekter å tro at det gjelder fleste parten av de som er overvektige.

Hilsen

Ja, jeg har selv PCO.

Hilsen

Da burde du kanskje vite at vektøkning er et av symptomene.

OG at det finnes grader av det.

Jeg har også PCO, det er faktisk ikke noe man får, men noe man har. Noen har symptomer, andre har veldig få, kanskje ingen.

Grunnen til at jeg ble utredet var at jeg i løpet av 6 mnd etter en fødsel la på meg 25 kg.

Når det gjelder insulinresistens har 25% av den normalvektige befolkningen også det. (Og 75% av de overvektige og 95% av de sterkt overvektige).

Vil de 25% som er normalvektige da være et "bevis" på at det er feil at insulinresistens fører til overvekt?

Jeg kan ikke fatte og forstå hvordan Grete Roede kan tjene penger..! Nesten hele norges befolkning lider jo av en eller annen sykdom.....

Veldig rart er det da at de går ned i vekt på et Grete Roede kurs..! Og jeg snakker nå _ikke_ om de som virkelig er _syke_!! Men jeg nekter å tro at det gjelder fleste parten av de som er overvektige.

Hilsen

Nei, du har helt rett. Du skjønner det bare ikke.

Og det at du har bestemt deg for hva du vil tro og nekter å tro noe annet, uavhengig av fakta du får presentert har jeg skjønt for lengst.

Annonse

Problemet for mange med en stoffskiftesykdommer er at skjoldbruksskjertelen ikke er stabil lav eller stabil høy.

Slik vil svært mange pasienter over-eller under-medisinere seg selv i perioder. Noen er heldige og er stabile og kan ta samme mengde medisin. Mens andre er under hyppig kontroll og medisineringen må hele tiden varieres.

Bare et par uker ute av synkronisering og man har "pådratt" seg en 5-6 kilo samtidig som man antakelig har blitt oppblåst, utmattet og deprimert.

Korrekt medisinering etterpå sørger for å få stoffskifte tilbake til riktig nivå, men kiloene må trimmes bort som for alle andre.

Det skal ikke mange svingninger til i løpet av året før du skal trimme lovlig mye.. og når man da også får depresjoner og utmattethet som bivirkninger i tillegg. Så sier det seg selv at dette er en vanskelig sykdom å leve med og mestre.

Jeg misunner ingen som må leve på Thyroxin - det er faktisk en gift dersom dosen ikke er korrekt på milligrammet.

Hvis stoffskifte ditt svinger så mye synes jeg det er veldig rart at det ikke svinger litt slik at du går ned i vekt også (bare for å sette ting litt på spissen)

Jeg vet at det ikke er greit å leve med stoffskifteproblemer. Både min beste venninne gjennom alle år og en i nærmeste familie har store problemer. Den ene av dem fikk beskjed av legen at hun hadde så lavt stoffskifte at han ikke helt forstod hvordan hun fortsatt kunne være i live. Denne personen var faktisk mot alle odds _ikke_ overvektig. Hun var veldig nøye med hva hun spiste for å holde vekten. Derfor tok det lang tid før hun fikk en diagnose. Da hadde hun "knasket" antidepresiva i lang tid.

Den andre har levd i snart 10 år med ymse varianter av stoffskifteproblemer, alt fra høyt til ekstremt lavt. Hun har gått på radioaktiv jod, hatt operasjon og de siste årene har hun fått thyroxin. Hun har variert i vekt, men ikke mye, alt innenfor normalvekt. Så det er mulig med hjelp fra leger.

MEN mitt hovedpoeng var at det er de færreste som har slike problemer. De fleste overvektige sitter rett og slett for mye stille og spiser dermed mer enn de trenger. Det er et faktum at gjennomsnittsvekten går opp, men alle kan ikke skylde på en eller annen sykdom!!!

Klarer du å holde den dietten da? Jeg fikk beskjed om å bruke en lignende diett i svangerskap nr. 2 fordi jeg hadde for høyt blodsukker, trodde jeg skulle bli gal! De tre siste månedene av svangerskapet gikk jeg opp 1 kg!

Jeg har ikke noe særlig valg, ettersom jeg også tar hormontabletter som har vektøkning som bivirkning.

Hvis stoffskifte ditt svinger så mye synes jeg det er veldig rart at det ikke svinger litt slik at du går ned i vekt også (bare for å sette ting litt på spissen)

Jeg vet at det ikke er greit å leve med stoffskifteproblemer. Både min beste venninne gjennom alle år og en i nærmeste familie har store problemer. Den ene av dem fikk beskjed av legen at hun hadde så lavt stoffskifte at han ikke helt forstod hvordan hun fortsatt kunne være i live. Denne personen var faktisk mot alle odds _ikke_ overvektig. Hun var veldig nøye med hva hun spiste for å holde vekten. Derfor tok det lang tid før hun fikk en diagnose. Da hadde hun "knasket" antidepresiva i lang tid.

Den andre har levd i snart 10 år med ymse varianter av stoffskifteproblemer, alt fra høyt til ekstremt lavt. Hun har gått på radioaktiv jod, hatt operasjon og de siste årene har hun fått thyroxin. Hun har variert i vekt, men ikke mye, alt innenfor normalvekt. Så det er mulig med hjelp fra leger.

MEN mitt hovedpoeng var at det er de færreste som har slike problemer. De fleste overvektige sitter rett og slett for mye stille og spiser dermed mer enn de trenger. Det er et faktum at gjennomsnittsvekten går opp, men alle kan ikke skylde på en eller annen sykdom!!!

Og MITT hovedpoeng (selv om det kanskje "forsvant" litt) er at man bør se enda litt lenger enn bare handlingene som fører til overvekt. Man bør spørre "hvorfor" også. Særlig når det gjelder de som overspiser til de blir veldig store.

Først da kan man gjøre noe med "hvordan".

De fleste av dem _vet_ jo at de overspiser, men makter ikke å snu det.

I tillegg er det viktig å se på om kanskje de gamle kostholdsrådene ikke bør oppdateres i takt med nyere forskning :-)

Mvh

Og MITT hovedpoeng (selv om det kanskje "forsvant" litt) er at man bør se enda litt lenger enn bare handlingene som fører til overvekt. Man bør spørre "hvorfor" også. Særlig når det gjelder de som overspiser til de blir veldig store.

Først da kan man gjøre noe med "hvordan".

De fleste av dem _vet_ jo at de overspiser, men makter ikke å snu det.

I tillegg er det viktig å se på om kanskje de gamle kostholdsrådene ikke bør oppdateres i takt med nyere forskning :-)

Mvh

Hei Kie!

Jeg er helt enig med deg i at man må spørre seg hvorfor folk feks. overspiser, men jeg tror ikke noe på at _alle_ overvektige på en eller annen måte kan skylde på en sykdom (fysisk eller psykisk).

Hvor skylden er gjør heller ikke problemet bedre. At overvekt er et problem er vi vel alle enige om, i alle fall er det totalt sett et problem for samfunnet.

Jeg satte liten pris på å finne ut at min BMI var så høy at det ble definert som fedme. Det gir ikke gode helseutsikter. Skal jeg bedre min situasjon må jeg gjøre det som min kropp "krever" for at jeg skal gå ned i vekt. Jeg kan ikke sette meg ned med en stor pose snop og si at skylden ligger der og der, jeg blir ikke mindre av det ;-)

Men jeg støtter deg fult ut i at det trengs mer forskning på området!!!! Jo mer vi vet, jo lettere blir det å løse problemene!

Annonse

Da burde du kanskje vite at vektøkning er et av symptomene.

OG at det finnes grader av det.

Jeg har også PCO, det er faktisk ikke noe man får, men noe man har. Noen har symptomer, andre har veldig få, kanskje ingen.

Grunnen til at jeg ble utredet var at jeg i løpet av 6 mnd etter en fødsel la på meg 25 kg.

Når det gjelder insulinresistens har 25% av den normalvektige befolkningen også det. (Og 75% av de overvektige og 95% av de sterkt overvektige).

Vil de 25% som er normalvektige da være et "bevis" på at det er feil at insulinresistens fører til overvekt?

Dette ble sjekket på meg etter fødsel for sikkerhets skyld ettersom jeg la på meg 28 kilo under svangerskapet, og fikk en gutt på 4710. Kiloene mine "rant i melka" og etter ni mnd var jeg meg selv igjen.

Har ikke genene også noe å si for vekt? Noen er kanskje genetisk bestemt for å ta på mer fett enn andre. Jeg kjenner flere store jenter med brede hofter, store lår og bryster og bilringer, som eter normalt og trener jevnlig. Uten at det tilsynelatende synes på vekta.

Forskjellen er mer at fettet er fast, huden pen og formen generellt svært bra!

Hei Kie!

Jeg er helt enig med deg i at man må spørre seg hvorfor folk feks. overspiser, men jeg tror ikke noe på at _alle_ overvektige på en eller annen måte kan skylde på en sykdom (fysisk eller psykisk).

Hvor skylden er gjør heller ikke problemet bedre. At overvekt er et problem er vi vel alle enige om, i alle fall er det totalt sett et problem for samfunnet.

Jeg satte liten pris på å finne ut at min BMI var så høy at det ble definert som fedme. Det gir ikke gode helseutsikter. Skal jeg bedre min situasjon må jeg gjøre det som min kropp "krever" for at jeg skal gå ned i vekt. Jeg kan ikke sette meg ned med en stor pose snop og si at skylden ligger der og der, jeg blir ikke mindre av det ;-)

Men jeg støtter deg fult ut i at det trengs mer forskning på området!!!! Jo mer vi vet, jo lettere blir det å løse problemene!

Hei :-)

Bare så det er sagt, så bruker jeg mine "hvorfor" som en forklaring og veiviser for hvordan jeg skal komme meg ut av denne "suppa" og ikke som en unnskyldning for å _ikke_ foreta meg noe.

En del av det jeg lærte i prosessen var faktisk å ta ansvar, sette grenser og ta et lite skritt av gangen. Og det er veldig gøy å få det til :-)

Så "feilen" jeg gjorde før, var å velge løsning (Grete Roede o.l.) før jeg i det hele tatt hadde definert problemet. Og det har veldig mange i helsevesenet en lei tendens til å gjøre også.

Mvh

Gjest Fem +Fem

For noe tull. Mannen må da ha lov å antyde at en slankekur er på sin plass, uten at hun skal slanke seg på trass, for så å skille seg etter endt slankekur. Jeg er så forbanna lei av holdningen til dere i Ottar. Ja, for det må da være der du er medlem?

Klart kvinner legger på seg i svangerskap. Klart mange strever med å få det av igjen. Men alle klarer det til slutt. Det handler bare om viljestyrke. Jeg har uttalige eksempler på viljesterke kvinner som har gått på f.eks Grete Roede e.l. og tatt av uttallige kilo. Det går på ren viljestyrke og ikke fortell meg at det er ille at mannen påpeker at en slankekur er påkrevd.

Der tar du helt feil,ikke ALLE klarer det til slutt skal jeg si deg.Du vet tydelig ikke hva det vil si å være overvektig.

Gjest Fem +  Fem

Tenk om det hadde vært så enkelt du!!!!

Jeg har ikke viljestyrken! Jeg ble overvektig etter at jeg fikk tredjemann. Er ca 20-25 kg overvektig. Jeg er absolutt ikke stolt av kroppen min. Vanskelig å få tak i klær osv. Men jeg klarer ikke å slanke meg. For å klare det må man ha overskudd og litt tid for seg selv. Jeg har ingen av delene.

Mannen min er gudskjelov glad i MEG, og kroppen er ikke det som betyr mest.

Og jeg har ingen stoffskifteproblemer så det er sagt. :o)

*APPLAUS* flott innlegg Joette....*S*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...