Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Du verden, her har du fått svar, ikke alle like hjelpsomme, slett ikke alle like hyggelige. Noen og en hver kunne nok med hell ha gått litt mer i seg selv, og ikke tatt en hver kritikk av overvekt så utrolig personlig.

Vel, jeg har bare skumlest noen av svarene her, og fant ut at det var litt mye sinne og sårede følelser ute og går, litt for mye til at jeg gidder lese resten.

Så til det du spør om: Jeg synes at du skulle snakke med kona di, spørre henne hva hun selv føler. En god prat er alltid et fint utgangspunkt om man søker løsninger.

Er du glad i kona di? Fortell henne i såfall at du er det.

Fortell kona di at du har problemer med å tenne på henne, når hun er så forandret som det hun har blitt. Tilby deg å støtte henne i prosessen mot å finne igjen seg selv inne den "polstrete" innpakningen. Man kan være ærlig, uten å såre noen dødelig. Ønsker du forandringer, må også du bidra til at disse faktisk kan skje. Oppfordre henne til å gå turer med deg, spander gjerne ett eller annet kurs på henne, slik at hun lærer litt mer om hvilke feller hun går i, i forhold til mat etc. Vær med henne på et trimsenter e.l. Et sted må man begynne, og det er vel ikke umulig at om hun slipper å være alene i prosessen, kanskje kan finne inspirasjonen til å begynne å ta fatt i problemet.Vær oppmuntrende, vis henne at du synes hun er flink.

Å bli slankere er ikke noe som skjer over natta, det finnes ikke noen lettvint løsning. Det er en lang vei mot et mål, og det krever tålmodighet, også av deg.

Jeg har selv gått ned ganske mye i vekt, men i motsetning til din kone har min mann aldri vist, eller sagt at han ikke likte meg slik jeg var da jeg var overvektig. Til tross for dette har han definitivt blitt mere lidenskapelig etter at jeg slanket meg, det merker jeg godt. Og selv om han ikke sier det, merker jeg også at han er stolt av at jeg igjen har blitt slik jeg var da vi traff hverandre. Jeg er slett ikke noen sylfide nå heller, men jeg er 16-17 kilo slankere enn jeg var før jeg gikk ned i vekt.

Når sant skal sies er mannen min ganske overvektig selv, men i motsetning til deg, stopper det meg ikke i verken å vise ham at jeg elsker ham, eller i form av at han tenner meg mindre. Jeg elsker ham som finnes bak den runde magen, det tror jeg faktisk ingen ting kan endre. :o)

Jeg tipper at kona di selv føler seg overveldet av sine ekstra kilo, det er stort sett bare en myte at folk trives med overvekt. Eller kanskje er det selvforsvar, hva vet vel jeg...

Så lenge kona di er frisk, finnes det garantert en løsning på problemet, men det er ikke sikkert hun klarer å løse det helt alene.

Før du gjør noe som helst drastisk, synes jeg altså at du skal ta en seriøs prat med kona di, fortell henne hva du føler, og spør henne om hun tror det finnes en løsning som dere begge kan ta del i.

Lykke til!

:o)

Fortsetter under...

• Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• kie

28

• Kamilla

14

• Livia

10

• Sør

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest (ikke undertegnet)

Graviditet og fødsel er ingen grunn til å bli overvektig - det er en unnskyldning...!

En bør tenke over hva en putter i munnen når en er gravid. Veldig mange tenker at nå er jeg gravid, så nå vil jeg ikke tenke på vekt. Jeg tar det senere, nå vil jeg kose meg. Jeg har hørt disse kommentarene "ørten" ganger. Det har sikkert de fleste. Med den holdningen bli en overvektig, det er ikke til å unngå.

Jeg kan heller ikke skjønne at det skal være så vanskelig å spise normal, sunn mat fordi om man har fått barn...? Ikke kan jeg fatte at det skal være så tungt å ta seg en trilletur med barnevogna heller...!!

Det er det dummeste jeg hører at graviditet og fødsel er grunnen til overvekt. Hva med litt viljestyrke..? Ta vare på den kroppen en har fått.

Hilsen

Phu Tull og vås

Hei Kamilla,

Hva er normalområdet for TSH i Norge?

Selvsagt er det farlig hvis dette går for lavt, men jeg mener å huske at i noen land går man ned til 0,75 eller 0,5.

Det er vaskelig å få overbevist noen leger om at det som faktisk er viktig er at pasienten kan fungere. Det har intet for seg å ta så lite tyroksin at TSH ligger på 4,99, og pasienten ligger på sofaen hele dagen! ;-)

Dosering må IKKE bli en religion, hvor det er om å gjøre "å ta minst mulig". Riktig dose er IKKE "minst mulig" men den dosen som er best for pasienten.

Med vennlig hilsen

Hei Sør.

Skal jeg være ærlig så husker jeg ikke hva normalområdet er på.

Jeg går på ganske høy dose med medisiner, og to forskjellige, en for morgen og en for kveld. Et av mitt store problemer er å i det hele tatt stå opp om morgenen. Jeg kan gjerne legge meg 1 på natten og sove til 16 på ettermiddagen, derfor morgen medisin.

Jeg går på Thyroxin 0,20 mg, og noe som heter Liothyronin, som er ganske så nytt å bruke i Norge. Den sist nevnte er hvertfall noe som vist nok er mye brukt i USA.

Iallefall. jeg startet med 0,05 hos den første legen jeg gikk hos. Etter en stund så kunne hun ikke se at jeg hadde lavt stoffskifte engang, etter hva HUN trodde.. Når jeg byttet lege, for jeg følte meg ikke bra, så fikk jeg beskjed om at stoffskiftet var helt på BÅNN, og at det var bra at jeg kom når jeg kom, for ellers så hadde det gått ille.. Han ga meg en henvisning til Aker sykehus, som har en egen Thyriodea klinikk. Der har jeg endelig blitt hjulpet slik jeg skal, men ting tar desverre tid :o)

Det legene der mener om meg, er at selve stoffskifte er sånn nogen lunde ok, men derimot verdiene mine er så dårlige..

Men det var jo ikke dette du spurte om egentlig da.. hehe..

Jeg føler ennå at jeg burde øke dosen med medisiner, så¨det skal jeg be om neste gang jeg er der.. Jeg er LEI av å være trøtt og ofte energiløs. Jeg er lei av å være overvektig og at folk faktisk til tider stirrer og slenger komentarer, dog jeg ikke er _sååå_ overvektig.. Fordommene her i Norge er blitt ille..

Velvel.. hehe.. Fikk tømt meg litt med min historie iallefall.

Hei Kamilla,

Tyroksin er åpenbart et hormon, og som mange hormoner er det vanskelig å produsere.

Vanligvis må nye medisiner gjennom en lang godkjenning-prosess, men tyroksin er faktisk så gammel at den er eldre enn regelverket. Derfor ble den aldri "godkjent" etter "nye metoder". (Dette skrives "fra hukommelsen".)

Vanligvis har man en maks toleranse på 10% på medisiner (det er ikke alle "5 mg" tabletter som er akkurat 5,000 mg med "aktiv medisin".) Dette klarte ikke produsentene av tyroksin å holde seg innenfor. Resultatet var at én tablett med tyroksin inneholdt en annen mengde av aktiv-tyroksin enn en annen tablett.

(Sammenligning: tenk deg at du produserer saft, og at blandingsprosessen din ikke er perfekt. Noen av flaskene vil inneholde sterkere saft enn andre.)

FDA trakk tilbake samtlige lisenser for å produsere tyroksin, men ga samtidig 2 års dispensasjon til alle (!) ettersom man åpenbart ikke kunne fjerne all tyroksin fra markedet. (!)

Dette er jo noen år siden nå, men jeg vil anta at selv om de farmasøytiske firmaene nå formodentlig har forbedret produksjonen, så er nok tyroksin fremdeles "vanskelig" å produsere stabilt. (Fra en produksjons-batch til en annen, og trolig også over tid.)

Resultatet av dette for en hypotyroid, er selvsagt at det blir enda vanskeligere å regulere sykdommen, fordi du vet egentlig ikke nøyaktig hvor mye tyroksin du får i deg.

Håper dette var oppklarende. (Jeg satt meg inn i dette for noen år siden, fordi min kollegas datter fikk tyroidkjertelen fjernet ved en feiltakelse!)

Med vennlig hilsen

Ok.. Dette var intressant.. Burde sette meg mere inn i dette her.. Men overskudd til det har jeg ikke¨på nåværende tidspunkt :o)

Thank u for svaret.

Gjest skremt

Selvsagt er lysten og kåtheten avhengig av utseende. Selv om en er gift/har et langvarig forhold, fritar ikke det for å bestrebe seg på å være attraktiv for den andre.

Dersom en gir f... i sin attraktivitet overfor partneren, får det selvsagt konsekvenser.

Det er påfallende at mange (kvinner) som i alle andre sammenhenger selvsagt ville ta avstand fra pliktpuling, i dette tilfelle bebreider deg at du ikke har lyst på kona :-)

Og du er liksom psykiater? Jammen ikke merkelig at norsk helsevesen er som det er. Dritt.

Annonse

Gjest Novembermom

Graviditet og fødsel er ingen grunn til å bli overvektig - det er en unnskyldning...!

En bør tenke over hva en putter i munnen når en er gravid. Veldig mange tenker at nå er jeg gravid, så nå vil jeg ikke tenke på vekt. Jeg tar det senere, nå vil jeg kose meg. Jeg har hørt disse kommentarene "ørten" ganger. Det har sikkert de fleste. Med den holdningen bli en overvektig, det er ikke til å unngå.

Jeg kan heller ikke skjønne at det skal være så vanskelig å spise normal, sunn mat fordi om man har fått barn...? Ikke kan jeg fatte at det skal være så tungt å ta seg en trilletur med barnevogna heller...!!

Det er det dummeste jeg hører at graviditet og fødsel er grunnen til overvekt. Hva med litt viljestyrke..? Ta vare på den kroppen en har fått.

Hilsen

Jeg er overvektig på tredje året pga svangerskap. Det er ikke en unnskyldning. Det er grunnen til at jeg er overvektig. Det har ingenting med mine matvaner å gjøre. Jeg spiser sunt.

Har du noen gang tenkt på hvordan sånne folk har det? Jeg slanker meg nå for å gå ned i vekt. Jeg liker meg ikke sånn som jeg er, men jeg må gå ned i vekt også pga av ryggen fordi ryggen klarer ikke å bære den ekstra vekten.

Det var tøft for meg å ligge på meg. Jeg er 20 kg over min idealvekt. Men man må ha overskudd og energi for å kunne klare dette. Og en stor prosjon selvtillitt.

Men det er ikke en unnskyldning. Det er jo nettopp graviditet som er årsaken til at jeg er overvektig. Jeg råder ikke over det.

Men mine egne kostholdsvaner råder jeg over og jeg spiser som sagt sunt.

Men man ligger jo på seg uansett når man blir gravid, sunt kosthold eller ikke.

Det er forskjell på å ha et usunt kosthold og ligge på seg pga det, enn å bli overvektig pga svangerskap.

Gjest Ikke nå

Da burde du kanskje vite at vektøkning er et av symptomene.

OG at det finnes grader av det.

Jeg har også PCO, det er faktisk ikke noe man får, men noe man har. Noen har symptomer, andre har veldig få, kanskje ingen.

Grunnen til at jeg ble utredet var at jeg i løpet av 6 mnd etter en fødsel la på meg 25 kg.

Når det gjelder insulinresistens har 25% av den normalvektige befolkningen også det. (Og 75% av de overvektige og 95% av de sterkt overvektige).

Vil de 25% som er normalvektige da være et "bevis" på at det er feil at insulinresistens fører til overvekt?

Du kan skylde på hva du vil, men det er et faktum at det ikke kom så veldig mange feite mennesker ut fra konsentrasjonsleirene etter krigen, så at ikke matinntaket har noe å si for 99,99% av oss er vel bullshit... :-)

Gjest ex-evig slanker

Du kan skylde på hva du vil, men det er et faktum at det ikke kom så veldig mange feite mennesker ut fra konsentrasjonsleirene etter krigen, så at ikke matinntaket har noe å si for 99,99% av oss er vel bullshit... :-)

Mener du virkelig at det er så viktig å være tynn at alle som er overvektig på grunn av et medisisk problem rett og slett skal sulte seg for å nå idealmålene?

Annonse

Å hvis hun ikke VIL slanke seg?Skal han fortsatt mase på henne å si at hun MÅ slanke seg?

*Rister på hue*

Hvis hun virkelig ikke vil, så kan han fortsette å mase og få henne til å innse at det ikke er helsemessig forsvarlig å være feit. Eller han kan pakke kofferten og dra. Da har hun fått et valg.

Gjest Ikke nå

Mener du virkelig at det er så viktig å være tynn at alle som er overvektig på grunn av et medisisk problem rett og slett skal sulte seg for å nå idealmålene?

Nei det mener jeg ikke. Det jeg mener er at det er altfor mye ansvarsfraskrivelse for dette. Uansett om man skylder på insulinresistens, spiseforstyrrelse (den syns jeg er best da, når forstyrrelsen består i at man spiser for mye!!) eller hva det måtte være.

Jeg våger påstanden om at nesten alle har innflytelse på hvor overvektige de blir.

Gjest annette

Takk til dere alle !!!!

Det var mange svar, og dette engasjerer tydeligvis. Mange tenker nok på det, men vil kanskje ikke si noe om det til sin kjære.

Med alderen forfaller kroppen og det indre teller, men det er viktig å ta vare på en sunn kropp for da kan en leve lenger sammen.

Jeg frykter å bli ensom i tidlig alder grunnet

fedme. Det er ikke pent å se på når magen henger nedenfor navelen to ganger og baken er svær. Desverre, men jeg tiltrekkes ikke av det. Uansett er det indre verdier som teller til slutt. Tusen takk til dere alle.

Jeg er nå mere objektiv etter innleggene her, men fedme er ikke "bra"

Jeg ser du gir uttrykk for at du ikke trives med en fet kone,mannf66.Vi er alle forskjellige.Og godt er da det!!Noen legger sin elsk på Kate Moss lignende jenter mens andre legger sin elsk på Marit Christensen lignende.Men så har man jo masse forskjeller fra dette også,da vi alle som individ er forskjellige i kroppen.Rent personlig er jeg overvektig og jeg har virkelig kvinnelige former.Jeg skammet meg mye før.Synes jeg var alt for bred over hoftene og hadde store pupper.Men jeg har aldri hatt problemer med å finne meg en mann,som liker meg for den jeg er.Og det tor jeg er essensen oppi dette:vi har alle en personligeht,uansett hvordan vi er i kroppen.Den blir neppe forandret uansett hvor mange kilo man veier.Man skal føle seg sexy og attraktiv...for sin partner.Man skal ha et sexliv som fungerer,det er tilfredstillende for psyken og ens eget selvbilde.Og ja,man har behov.

Jeg kan umulig komme med noen råd til deg.Det blir for vanskelig siden jeg ikke kjenner deg og kona di.Ønsker deg bare lykke til videre - ansett!

Nei det mener jeg ikke. Det jeg mener er at det er altfor mye ansvarsfraskrivelse for dette. Uansett om man skylder på insulinresistens, spiseforstyrrelse (den syns jeg er best da, når forstyrrelsen består i at man spiser for mye!!) eller hva det måtte være.

Jeg våger påstanden om at nesten alle har innflytelse på hvor overvektige de blir.

Å herregud, du har visst ikke fulgt så godt med på den der "ansvarsfraskrivelsen" min, du.

Klipper og Limer fra tidligere innlegg i denne tråden:

Og MITT hovedpoeng (selv om det kanskje "forsvant" litt) er at man bør se enda litt lenger enn bare handlingene som fører til overvekt. Man bør spørre "hvorfor" også. Særlig når det gjelder de som overspiser til de blir veldig store.

Først da kan man gjøre noe med "hvordan".

De fleste av dem _vet_ jo at de overspiser, men makter ikke å snu det.

I tillegg er det viktig å se på om kanskje de gamle kostholdsrådene ikke bør oppdateres i takt med nyere forskning :-)

-----------------------------

Bare så det er sagt, så bruker jeg mine "hvorfor" som en forklaring og veiviser for hvordan jeg skal komme meg ut av denne "suppa" og ikke som en unnskyldning for å _ikke_ foreta meg noe.

En del av det jeg lærte i prosessen var faktisk å ta ansvar, sette grenser og ta et lite skritt av gangen. Og det er veldig gøy å få det til :-)

Så "feilen" jeg gjorde før, var å velge løsning (Grete Roede o.l.) før jeg i det hele tatt hadde definert problemet. Og det har veldig mange i helsevesenet en lei tendens til å gjøre også.

-----------------

...sånn bør behandlingen av overspiserne være i følge psykiater og spesialist i spiseforstyrrelser Finn Skårderud

http://users.cybercity.dk/~bbt1485/skaarderud.html

Tvangsspising har som regel identiske mekanismer bak som anoreksia og bulimi. Og selv om "alle" skjønner at f.eks. anorektikeren er tynn fordi h*n spiser for lite, er det vel ganske klart for for de fleste at behandlingen av dennes evt. undervekt ikke kun bør bestå av formaninger om at "nå må du spise mer".

Det er _det_ som er poenget mitt.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...