Gå til innhold

Astma/allergi

Anbefalte innlegg

Gjest glad i dyr

Jeg har astma og allergi mot gress, hunder, katter, hest, timotei osv.

Jeg bruker pulmicort 400 mg 2*2, og ventoline inh. ved behov. I tillegg bruker jeg en zyrtek en gang iblandt.

Men min største interesse her i livet er dyr. Jeg kan ikke leve uten dyr. Derfor har jeg en hund på 12 år, som jeg hatt siden hun var valp, en kanin, og jeg rir to-tre ganger i uka.

Er det ikke urettferdig? Det man liker mest av alt, det skal man liksom ikke få lov til å gjøre.

Jeg har desverre ikke mange venninder, så det eneste jeg kan gjøre bortsett fra å gå på min vanlige jobb, og være sammen med familien, er å være sammen mine elskede dyr.

Jeg er tildels plaget med tetthet i brystet, men velger å ignorere dette. Tar heller en ekstra dose ventoline. Får også ofte snue, og hovne øyne.

Jeg har holdt på i tolv år, og jeg kommer til å fortsette. Legen jeg går til, støtter min avgjørelse, pga av de psykiske fordelene.

En dame på jobben min, hun klager over allergi på absolutt alt. Tøy, mel, dyr, og hun er redd for kreft. Men røyke det kan hun. Men ikke kjøpe seg nye klær. Jeg har kjent henne i mange mange år, og hun har alltid trodd hun har feilt noe alvorlig.

Det er nesten som å si at man er redd for aids, og så fortsette de seksuelle sprangene uten kondom.

Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne slippe denne allergien, og astmaen.

Blir jeg værre av å leve som jeg gjør?

Kunne jeg blitt bedre om jeg foreksempel kvittet meg med alle dyrene? Dvs ikke kjøpe ny hund når hun dør, og ikke fortsette å ri. Kommer jeg til å måtte betale en høy pris for dette når jeg blir gammel? Kan nevne at nå er jeg 30 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5039-astmaallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære glad i dyr

Jeg forstår godt din følelse av urettferdighet når dyr er en del av livet ditt og så kan de gjøre deg syk. Men, med en alvorlig astma som du høres ut til å ha, og med en sikker reaksjon på dyr er det faktisk en stor risiko for at astmaen bare blir verre hvis du fortsetter på samme måten. Jeg tror nok dessverre hundeholdet er verst fordi hunder har man inne og i nær kontakt mens ridehester rir man ute. Hva med og inngå et kompromiss med deg selv: fortsette å ri, men bare ha kontakt med hesten ute, ikke strigle den og stelle den i stallen, og ikke skaffe deg en ny hund. Unngå at hunden din er på soverommet ditt, det beste er om du kan sove et sted hvor hunden aldri er. Kaninen synes jeg nok også du burde finne et godt hjem til, hvis den da ikke bare står ute og aldri er inne.

Jeg er helt enig med deg i din karakterisering av røykere som er engstelige for helsa si. For deg og din astma er nok røyking like farlig eller farligere enn dyrekontakten, og det gjelder jo også for en rekke andre sykdommer. Hvilken pris du vil komme til å måtte betale hvis du bare fortsetter på samme måten, er umulig å si sikkert. Men sjansen er nok dessverre stor for at du vil få enda større problemer med pusten. Du bruker en relativt høy dose Pulmicort og det tyder på at astmaen er alvorlig.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5039-astmaallergi/#findComment-28057
Del på andre sider

jeg vet godt hvordan du har det

jeg er 16 år drit gla i dyr røyker gjør jeg også,men jeg er ikke så ille plaget med astma nå.

jeg har fått astma anfall en gang og da var det nære på ifølge legene.de sa at jeg skulle helst holde meg unna dyr og røyk osv.

men etter det anfallet så har jeg vært ganske nøye med pulmicorten da.ellers så er det ikke så ille å ha astma,synes ikke jeg da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5039-astmaallergi/#findComment-28598
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

jeg vet godt hvordan du har det

jeg er 16 år drit gla i dyr røyker gjør jeg også,men jeg er ikke så ille plaget med astma nå.

jeg har fått astma anfall en gang og da var det nære på ifølge legene.de sa at jeg skulle helst holde meg unna dyr og røyk osv.

men etter det anfallet så har jeg vært ganske nøye med pulmicorten da.ellers så er det ikke så ille å ha astma,synes ikke jeg da.

Hei yank

Jamen er det godt at du har begynt å være nøye med medisinen din - for den er nok viktig for deg. Men bare tenk på det at hvis du lot være å røyke kunne du kanskje bruke mindre medisin!! Jeg regner med at du selv vet hvor dumt det er å røyke, og særlig for deg som har astma. Men det er ditt liv og ditt valg...

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5039-astmaallergi/#findComment-28646
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...