Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nå en uke igjen til termin og hadde min siste kontroll hos jordmor forleden. Hun kunne fortelle at hodet var knapt festet. Hva betyr det?

Kan det hende at fødselen er nært forestående? Dette er mitt andre barn, det første ble født ved keisersnitt noe jeg håper ikke skal skje denne gang. Jeg har veldig lyst til å oppleve en vanlig fødsel.

Blir man regnet som førstegangsfødende dersom man fødte ved keisersnitt første gang?

På forhånd takk for svar.

Vil ellers benytte sjansen til å takke for den hjelp jeg har fått fra dere i løpet av svangerskapet. Dere har vært utrolig raske til å svare og til å ta alle de merkelige spørsmålene på alvor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50397-hodet-festet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

At hodet er knapt festet, betyr at det er gått ned i bekkenet, men at det fremdeles er bevegelig, noe som er normalt for andregangsfødende. Det betyr overhode ikke at du kommer til å gå langt over tiden siden hodet ofte ikke fester seg skikkelig før du har begynt med rier. Modenheten i livmorhalsen sier mer om hvor nær fødselen er. I en forstand er du å regne som flergangsfødende, i.o.m. at du har et fullgått svangerskap bak deg i tillegg til det aktuelle. Når det gjelder selve fødselen, vil nok mye arte seg som om du var førstegangsfødende siden du ikke har opplevd at et barn har kommet gjennom fødselskanalen tidligere. Selve skjeden vil måtte utvide seg maksimalt for første gang, og det kan bety at selve utdrivningen kan ta litt lenger tid enn det som regnes som vanlig for andregangsfødende. Du sier ingenting om hvorvidt du opplevde rier forrige gang. Har du ikke opplevd dette før, vil du også i denne forstand være som en førstegangsfødende. Lykke til med fødselen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50397-hodet-festet/#findComment-199769
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...