Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Pappa'n i huset er på vei ut og vil flytte tilbake til Tyskland. Hvordan reguleres samværet med barna, da? Jeg mener det ikke er nok for barna å se pappa'n sin 4 uker om sommeren og 2 uker om vinteren, men forstår jo at han ikke kan se dem annenhver helg. Jeg er egentlig villig til å flytte ut av huset en helg i måneden slik at pappa'n kan komme hit for å være sammen barna sine. Barna er for små til å fly alene til Tyskland(3,5 og 2). Men så er det kostnadene ved dette. Skal jeg bidra ved hans evt. månedlige flyreise? Hva med barnebidrag? Vil det gjenspeile andelen av samværet? Jeg vil jo være uten avlastning det meste av året (se bort fra evt. månedlig besøk). Er det foreldrene selv som må lage sine egne regler eller er det et sted vi kan få hjelp til dette?

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Det er en stor omveltning i en familie når en av foreldrene flytter og attpå til ut av landet. Med tre småbarn på 2,3 og 5 år er det mye som står på spill.

Dersom faren har hatt mye og god kontakt med barna hittil, bør alt settes inn på å opprettholde denne gode kontakten.

Men dere bestemmer og må forsøke å bli enige. Må dere møtes på halvveien? Forsøk å vike egne behov til beste for barna.

Jeg råder dere til å bruke en familierådgiver til å snakke skikkelig gjennom saken for å bli enige om en god avtale om samvær som dere begge kan leve med.

Økonomien, reiseutgiftene, kan du lese mer om på internett.

Ellers er det dere foreldre som best forstår og vet hva barna deres trenger for å kunne vokse opp med alt det gode de kan få av dere som mamma og pappa for sine egne liv videre.

Gjest Martin

Hei!

Det er en stor omveltning i en familie når en av foreldrene flytter og attpå til ut av landet. Med tre småbarn på 2,3 og 5 år er det mye som står på spill.

Dersom faren har hatt mye og god kontakt med barna hittil, bør alt settes inn på å opprettholde denne gode kontakten.

Men dere bestemmer og må forsøke å bli enige. Må dere møtes på halvveien? Forsøk å vike egne behov til beste for barna.

Jeg råder dere til å bruke en familierådgiver til å snakke skikkelig gjennom saken for å bli enige om en god avtale om samvær som dere begge kan leve med.

Økonomien, reiseutgiftene, kan du lese mer om på internett.

Ellers er det dere foreldre som best forstår og vet hva barna deres trenger for å kunne vokse opp med alt det gode de kan få av dere som mamma og pappa for sine egne liv videre.

Så flott at du synes han skal ha mest mulig samvær! Med det som utgangspunkt, er det jo mulig å bli enige til det beste for barna.

Synes rådet fra Solveig er godt om å ta kontakt med familievernkontor for å drøfte dette skikkelig. Det er særdeles lurt å få en skikkelig avtale på papiret som man kan forholde seg til. F.eks utvidet feriesamvær.

Men: Jeg tror dere må være svært gode venner for at det skal fungere at han bor i din bolig ved samvær. Det er jo kjempeflott om det fungerer, men det spørs over tid.

Reiseutgiftene skal du, i henhold til den nye loven, være med på å dele i forhold til din og hans inntekt. Bidraget fra ham påvirkes ikke av dette. For fredens skyld mener jeg bestemt at dette bør dere bli enige om dere to imellom, hvis ikke kan det fort blir krig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...