Gå til innhold

Uføretrygdet, men har ikke hatt jobb siste tiden


Gjest Liro

Anbefalte innlegg

Har en venn i 50 årene som siste tiden har nærmest blitt blind pga grønn stær. Han har de siste årene kun hatt sporadiske jobber, men takket nei til noe fast pga stadig svekket syn. Nå kan han hverken lese, gå ukjente steder e.l. Han er ikke uføretrygdet, men burde vel bli det? Hvor mye kan han evt regne med å få pr mnd. han har et kort yrkesaktivt liv bak seg. har vært hjemme med barn osv. Nå er det vel 11/2 år siden han jobbet som vikar. Hvordan bestemmes uføregraden. Selv vil jeg tro at han bør bli 100% ufør, men får han noen utbetaling?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på om han er helt ute av stand til å ta noen slags form for jobb, eller om det er mulig at de klarer å tilrettelegge noe for ham som han kan utføre. Det finnes jo blinde som er i arbeid til tross for manglende syn.

Han bør uansett ta seg en prat med trygdekontoret og søke om enten attføring eller uførepensjon.

Hvor mye han kan få er umulig for meg å spå, men han kan få serviceberegning av trygdekontoret.

Varig uføregrad (for uførepensjon) er også umulig å spå, det kommer an på de medisinske forholdene og om de klarer å tilrettelegge en jobb for ham. Jeg vil anta det er aktuelt med 100% attføring i første omgang. Da får han minst kr 49090 pr år, samt tillegg beregnet i forhold til pensjonspoeng (faktiske og fremtidige).

Mer om dette her:

http://trygdehjelpen.no/uforepensjon/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...