Gå til innhold

GU etter fødsel: "sparsomt materiale"??

Anbefalte innlegg

Gjest picasso

Fikk i dag brev fra min fastlege om at det var "sparsomt materiale" ved en celleprøve fra livmorhalsen. Det står også at det ikke er noe å uroe seg for, men jeg kan ikke la være - så lenge jeg ikke skjønner hva dette betyr. Kunne du være snill å forklare meg det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/50614-gu-etter-f%C3%B8dsel-sparsomt-materiale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det betyr simpelthen at man har fått ut for lite celler fra livmorhalsen til at man kan bedømme prøven. Det er et vanlig problem ved prøvetaking før mensen er kommet tilbake. Den ammende kvinne har nesten ingen østrogenproduksjon og derfor meget tynne slimhinner med lite celler til å ta prøve av. Derfor unngår man ofte prøvetaking i denne perioden. Hvis det skal taes ny prøve før du har fått mensen tilbake, vil det være en god ide å bruke Ovesterinkrem i noen uker før prøven skal taes. Det kan også være behandling ved evt sårhet ved samleie. Det er ikke farlig selv om man ammer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...