Gå til innhold

Hva er dette?

Anbefalte innlegg

Hei

På grunn av at jeg er plaget med endel allergi (spesielt hudreaksjoner) og "snufsete nese" har jeg vært gjennom endel allergitester i det siste:

Små "kopper" på ryggen i to dager: Utslag på Krom, Nikkel og Kobolt

Prikktest på ryggen: Utslag på Dermatophagaidespter og Okylgallat

Jeg fikk bra informasjon om stoffene i de første prøvene, men ikke om de på prikktesten. Hva er de og hvordan kan jeg unngå dem?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5072-hva-er-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Hei Ad lib

Prikktesten du tok slo sannsynligvis ut på Dermatophagoides pteronyssinus som er en midd som finnes i husstøv og en positiv test betyr rett og slett at du reagerer på denne midden. Slik midd trives best i varme og fuktige onmgivelser, derfor finnes den i madrasser og sengetøy. Men i Norge er den vanligst langs kysten der det er fuktig og ikke veldig kaldt, på østlandet og i innlandet forøvrig er den vanligvis ikke noe stort problem selv om den finnes her også. Den beste måten å unngå den på er å støvsuge godt i og rundt sengen, lufte sengeklær godt og skifte på sengen minst 1 gang i uken. Hvis du er veldig plaget av middallergi (har astma eller alvorlig eksem eller snue) finnes det et spesielt overtrekk til madrassen som stenger midden inne slik at den ikke skaper problemer for deg. Slike overtrekk kan du få kjøpt ved å kontakte den lokale Astma og allergiforening. De er dessverre ganske dyre.

Hva Okylgallat er vet jeg ikke, er du sikker på det var det det het?

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5072-hva-er-dette/#findComment-28058
Del på andre sider

Hei Ad lib

Prikktesten du tok slo sannsynligvis ut på Dermatophagoides pteronyssinus som er en midd som finnes i husstøv og en positiv test betyr rett og slett at du reagerer på denne midden. Slik midd trives best i varme og fuktige onmgivelser, derfor finnes den i madrasser og sengetøy. Men i Norge er den vanligst langs kysten der det er fuktig og ikke veldig kaldt, på østlandet og i innlandet forøvrig er den vanligvis ikke noe stort problem selv om den finnes her også. Den beste måten å unngå den på er å støvsuge godt i og rundt sengen, lufte sengeklær godt og skifte på sengen minst 1 gang i uken. Hvis du er veldig plaget av middallergi (har astma eller alvorlig eksem eller snue) finnes det et spesielt overtrekk til madrassen som stenger midden inne slik at den ikke skaper problemer for deg. Slike overtrekk kan du få kjøpt ved å kontakte den lokale Astma og allergiforening. De er dessverre ganske dyre.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Tusen takk for svar :-)

Er dette den "vanlige midden" som jeg hører at folk er allergiske overfor?

Det het Oktylgallat - jeg fikk ikke noe mer forklaring, men jeg skrev det ned.

Det var i en av "standard-seriene" hos hudlegen.

Takk igjen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5072-hva-er-dette/#findComment-28072
Del på andre sider

Tusen takk for svar :-)

Er dette den "vanlige midden" som jeg hører at folk er allergiske overfor?

Det het Oktylgallat - jeg fikk ikke noe mer forklaring, men jeg skrev det ned.

Det var i en av "standard-seriene" hos hudlegen.

Takk igjen!

Kjære ad lib

Ja, Dermatophagoides pteronyssinus er den "vanlige" midden som folk er allergiske for. Oktylgallat vet jeg fortsatt ikke hva er, men jeg skal ta kontakt med en hudlege og spørre.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5072-hva-er-dette/#findComment-28319
Del på andre sider

Kjære ad lib

Ja, Dermatophagoides pteronyssinus er den "vanlige" midden som folk er allergiske for. Oktylgallat vet jeg fortsatt ikke hva er, men jeg skal ta kontakt med en hudlege og spørre.

Vennlig hilsen

Kjære Ad lib

Nå har jeg spurt en av overlegene på hudavdelingen på Rikshospitalet om Oktylgallat og heller ikke han kjente til dette stoffet. Du må nok spørre legen som satte prikktesten på deg hva det er for noe.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5072-hva-er-dette/#findComment-28833
Del på andre sider

Kjære Ad lib

Nå har jeg spurt en av overlegene på hudavdelingen på Rikshospitalet om Oktylgallat og heller ikke han kjente til dette stoffet. Du må nok spørre legen som satte prikktesten på deg hva det er for noe.

Vennlig hilsen

- det skal jeg gjøre!

Takk for hjelpen i alle fall!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5072-hva-er-dette/#findComment-29022
Del på andre sider

Annonse

Hei Ad lib

Vennlig hilsen

Der lærte jeg noe nyttig! Jeg bor i Bergen (som medfører mye funktighet) og er ikke særlig flink å bytte sengetøy ofte. Sikkert en dårlig kombinasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5072-hva-er-dette/#findComment-29153
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...